
Opel har afsløret deres mest kraftfulde ikke-OPC model i Astra programmet – den nye GTC 2.0 CDTi BiTurbo, sammen med et mildt facelift til hatchback og stationcar udgaven.
Den nye twin-turbo diesel, som også anvendes i den større Insignia, yder 195hk og 383Nm. Det er nok til at få 0-100 km/t overstået på 7,8 sekunder med en topfart på 222km/t.
Brændstoføkonomien er fornuftig, med et blandet forbrug der lyder på 18,8km/l og et CO2-udslip på 139g/km.
Først i klassen
I modsætning til nogen anden hatchback i C-segmentet, benytter GTC sekventielle turboer i den hurtigste turbomodel, hvor den mindre turbo leverer 335Nm fra 1,500 omdr./min.
Den anden turbo bliver en del af selskabet højere i omdrejningsskalaen, og medvirker til at levere 383Nm mellem 1,750 og 2,500 omdr./min.
De danske priser er endnu ukendt, men det formodes at udstyret vil omfatte særlige 18-tommers fælge, klimaautomatik, 6mm sænkning, et nyt skørtekit og interiørdetaljer, sammen med et rat med flad bund.