1. Home
  2. Baggrund
  3. På biljagt med en iværksætter
0

På biljagt med en iværksætter

På biljagt med en iværksætter
0
0

Vi tog på biljagt med den 22-årige succesrige iværksætter Morten Zachariasen, der har formået at opbygge en stabil og meget indtægtsgivende forretning sideløbende med hans studie i København.

For de fleste i 20’erne går mange weekender med fest og sprut, men Morten er en af de få, der har valgt at prioritere anderledes. Morten startede allerede sin første forretning som 16-årig, hvor han solgte smykker og iPhone tilbehør. I dag driver han nattelivsapp’en Barsection og otte webshops i seks lande. Kort sagt, han er en driftig ung herre.

Morten har altid haft en stor interesse for biler, og da muligheden for at udskifte den fornuftige Mazda2 tilbød sig, gik han straks i gang med at undersøge markedet. Bilsektionen tog med ham på biljagt.

Trods man hurtigt kan komme til at bruge mange penge på sjove sportsvogne, så har Morten lagt et stramt budget.

”Jeg ville simpelthen ikke kunne klare den massive skam det ville være, at skulle aflevere bilen tilbage. Så hellere bare købe noget jeg har råd til.”

Den første bil på prøvelisten var en Audi TT fra 2006, der havde kørt 77.000 km. Det var ikke ligefrem den lille model Morten havde fundet, da der under motorhjelmen var en 3.2 liters sekscylindret enhed.
Med den 3.2 liters sekscylindrede enhed under hjelmen er ydelsen 250 hestekræfter, og 100 km/t er overstået på 6,2 sekunder. Hvis man holder speederen i bund trækker den helt op til 250 km/t, og alle skift bliver automatisk klaret af S-Tronic gearkassen.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Efter få kilometers kørsel stod det allerede klart, at Morten så flere positive aspekter i den lille coupé.

”Styretøjet er præcist, rattet er rart og designet lækkert! Quattro firehjulstrækket og de skarpe køreegenskaber imponerer mig også! Desuden er jeg vild med gearkassen, og lyden kan jeg vist heller ikke klage over, når jeg kommer fra en Mazda2, hehe.”

Dog måtte Morten ved testkørslens afslutning indrømme, at undervognen måske var lidt hård til dagligdagskørsel, og med otte år i bagagen havde det sat sit indtryk på kabinen.

AutoFarum
Audi TT 3.2 V6 Coupé, quattro S-Tronic
3.2 liter, V6
250 hk v. 6.300 omdr/min
320 Nm v. 2.800 omdr/min
250 km/t
6,2 sek
77.000 km
November 2006

Brugtpris: 348.500 kr.
Nypris: 897.000 kr.

Herefter gik turen til Søborg, hvor feltets hurtigste skulle prøves; Mazda3 MPS. Denne var fra februar 2012 og havde kørt 43.000 kilometer, hvilket ligeledes gjorde den til den nyeste af de tre biler på listen.

Mazda3 MPS er kendt for at have for mange kræfter ift. hvad den kan tøjle – den er i særdeleshed kendt for torque steer. Morten kom såmænd også hurtigt på arbejde, da vejene var blevet en smule fugtige, og det ikke ligefrem hjalp på den vilde japaners indtryk.

”Jeg er ikke så vild med den måde den river i rattet på under acceleration. Desuden virker det som om vejgrebet er dårligt, men det skyldes sikkert også vejret. Designet kan jeg heller ikke nikke godkendende til, da det er lidt for ”Brian.”

Udstyrsniveauet overraskede dog Morten positivt, da den både havde navigation, fartpilot og lækre sportssæder. Dog kunne det hurtigt konkluderes, at Morten næppe vil bruge sin hårdt tjente penge på en Mazda3 MPS.

Læs også:  Spar penge med helårsdæk

Andersen & Martini Exclusive
Mazda3 MPS:
2.3 liter
260 hk v. 5.500 omdr/min
380 Nm v. 3000 omdr/min
250 km/t
6,1 sek
43.000 km
Februar 2012

Brugtpris: 279.900 kr.
Nypris: 431.000 kr.

Den sidste bil stod i Taastrup, og var den jeg på sidelinjen havde set frem til. SEAT Leon Cupra R har den gamle Audi S3 motor, og med 265 heste skulle der også være lagt op til sjov.

Morten så også positiv ud, da den lille racer blev trillet frem. Testmodellen fremstod også usædvanlig godt, hvilket bl.a. skyldtes den kun havde haft én ejer, der af forhandleren var kendt som meget entusiastisk omkring plejen af sine Cupra-modeller.

Herefter gik turen af sted fra forhandleren, og Morten begyndte så småt med at komme med kommentarer omkring bilen.

”Jeg synes gearingen er utrolig præcis, men jeg savner virkelig S-Tronic gearkassen. Der er dog også ret meget dækstøj, og kabinen synes jeg er helt uden stil.”

Bilen stod på 19” fælge hvilket til dels skyldtes dækstøjen, mens forhandleren også gjorde opmærksom på, at køberen ville få nye dæk med.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Til trods for dette sluttede Morten dog også af med at være positivt indstillet overfor den potente Cupra, der også har en dejlig motorlyd i kabinen under acceleration.
Et andet positivt aspekt ved Leon Cupra R Morten måtte indrømme var praktikaliteten, hvilket han i særdeleshed har brug for med otte webshops…

Leif Thygesen Biler
SEAT Leon Cupra R
2.0 liter
265 hk v. 6.000 omdr/min
350 Nm v. 6.000 omdr/min
250 km/t
6,2 sek
57.000 km
Februar 2011

Brugtpris: 279.900 kr.
Nypris: 435.000 kr.

Morten har endnu ikke valgt bil, men i øjeblikket kigger han på en nyere og mere økonomisk Audi TT med den 2.0 liters TSI motor.