1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Porsche præsenterer 911 GT3 R på Nürburgring
0

Porsche præsenterer 911 GT3 R på Nürburgring

Porsche præsenterer 911 GT3 R på Nürburgring
0
0

Porsche har præsenteret sin nye lettere, mere økonomiske og hurtigere 911 GT3 R på selveste Nürburgring.

R-modellen er bygget på 911 GT3 RS modellen, og det er en sand racerbil til GT3 serien, der køres verden over. Ydelsen er på 500 hestekræfter, og der er lagt specielt vægt på letvægtsdesign, bedre aerodynamik, et reduceret forbrug, bedre køreegenskaber, højere sikkerhed samt lavere omkostninger til både service og reservedele. Det er i hvert fald alt sammen noget vi nikker velkommen.

Letvægtsdesign

Ligesom søskendebilen har 911 GT3 R det specielle double-bubble tag, og akselafstanden er blevet forlænget med 8,3 cm ift. den forrige generation. Porsche fortæller dette giver en bedre balance i vægtfordelingen og bedre køreegenskaber i hurtige kurver. Tyngdepunktet er også blevet markant forbedret pga. letvægtsdesign med intelligente aluminium-stål komposit konstruktion. Dog er taget, kølerhjelmen og hjulkasser, døre, side- og bagsektioner samt bagklappen lavet af særligt let kulfiber kompositmateriale. Alle vinduer – og for første gang selv forruden – består af polycarbonat. Totalvægten lyder på cirka 1.220 kilo!

Læs også:  Skal din sommerbil, være den nye Mercedes-AMG SL?

Næsten identisk motor med RS-modellen

Motoren er en fire-liters boxermotor, der er næsten identisk med motoren i 911 GT3 RS modellen, som kan køres på offentlig vej. Direkte benzinindsprøjtning, der opererer ved tryk op til 200 bar, samt variabel ventilstyringsteknologi sikrer en særlig effektiv brug af brændstof. Desuden giver sugemotoren en betydeligt bedre kraftudnyttelse og et større omdrejningsområde med maksimalt drejningsmoment. Kraften fra den hækplacerede motor overføres til de 310 mm brede baghjul via en sekventiel sekstrins Porsche gearkasse.

Optimeret aerodynamik

Aerodynamikken i 911 GT3 R følger også eksemplet fra GT3 RS. De karakteristiske luftindtag på de forreste skærme øger downforce på den forreste aksel. Hækvingen som måler to meter i bredden og 40 cm i dybden giver en fornem aerodynamik. Ligesom 911 RSR har GT3 R hentet den centralt beliggende køler. Ved at fjerne sidekølerne blev tyngdepunktet forbedret, køleren er bedre beskyttet mod kollision, og gennemstrømningen af den varme luft gennem lamellerne i frontdækslet er blevet forbedret.

Læs også:  Første 100% elektrisk E-Transit ruller nu af samlebåndet

Bremsesystemet på 911 GT3 R er også blevet yderligere modificeret og takket være øget stivhed og mere præcis styring af ABS, er modellen endnu bedre egnet til langdistance racing. På frontakslen er 6-stemplede aluminium monoblok racing bremsekalibre kombineret med ventilerede og rillede stålbremseskiver med en diameter på 380 millimeter, som sikrer fremragende bremseegenskaber. Monteret på bagakslen er 4-stemplede kalibre, som måler 372 millimeter.

Et andet fokus på videreudviklingen i GT3 R modellen har været de sikkerhedsmæssige funktioner. Indholdet af sikkerhedstanken er blevet forøget med 12 liter i forhold til sin forgænger og kan nu rumme 120 liter, samtidig med at tanken er udstyret med en ”Fuel-cut-off” sikkerhedsventil. Døre og sideruder kan fjernes, og flugtlugen i taget er blevet forstørret. I tilfælde af en ulykke giver de nye racing skålsæder føreren endnu bedre beskyttelse.