
Den japanske fabrikant planlægger en sportslig, elektrisk bil med elmotor og manuel gearkasse.
Toyota har en helt-elektrisk sportsvogn i kortene, der skal fungere som rival til Tesla Roadster som en del af et modelprogram, der i de næste par år skal udvikles.
Naohiko Saito, designchef ved Toyota sagde at en elektrisk drivlinje, som vi først fik at se i Toyota 2000GT EV ved Goodwood Festival of Speed er en tidlig del af udviklingsprocessen, der skal forfine teknologien.
Han tilføjede, at teknologien først vil blive vist i en bybil, før den videreudvikles til en sportsvogn.
Under udvikling
Dette kunne betyde at vi fik en manuel gearkasse at se i en elektrisk drivlinje, hvilket var nøjagtig det som 2000GT EV projektet skulle udvikle. Kræfterne sendes gennem en elektrisk motor, der justerer momentniveauet til de individuelle hjul.
Hiroyuki Ogawa, drivlinjechef for Toyota sagde at der var et ønske om at anvende en manuel gearkasse i Toyotas elektriske og hybrid-sportsvogne.
Ifølge Ogawa er CVT gearkassen effektiv, men ikke sjov mens den manuelle gearkasse giver bedre føling for chaufføren. Han forventer at den nye gearkasse er mindst tre år ude i fremtiden.