1. Home
  2. Bilnyheder
  3. SsangYong kommer til Danmark igen
0

SsangYong kommer til Danmark igen

SsangYong kommer til Danmark igen
0
0

Der har ikke været mange SsangYong biler at spotte på de danske veje. I 2007 forsvandt det koreanske bilmærke ud af de danske salgsstatistikker, men 2016 bliver året, hvor SsangYong prøver endnu en gang i Danmark.

Faktisk stod SsangYong for op mod 20 % af camper-salget i Danmark i 00’erne, men da omlægningen af afgiften for campere og guldpladebiler trådte i kraft i 2007 stoppede salget af SsangYong fra den ene dag til den anden. Dengang hed bilerne REXTON og RODIUS som begge var SUV biler.

Det er den store bilimportør Nic. Christiansen Gruppen, som skal sørge for SsangYong får succes i Danmark. Hovedkontoret for SsangYong-afdelingen bliver i Malmø, da Nic. Christiansen Gruppen har fået importrettighederne i både Sverige og Danmark. I Sverige er der pt. 10 autoriserede SsangYong-forhandlere, men dette tal skal øges i løbet af 2016, ligesom der mangler at blive etableret et dansk forhandlernetværk.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Mød SsangYong Tivoli

Bilen som skal sørge for markedsandele hedder Tivoli, og ud over denne model forventes der flere nye modeller i de kommende år. Prisen på SsangYong Tivoli er endnu ikke offentliggjort. I Sverige er prisforskellen på den billigste SsangYong Tivoli og Suzuki Vitara på 2.000 kr. til Suzukiens fordel.
Motorprogrammet til SsangYong Tivoli består af en 1.6 liters benzin med 128 hk samt en 1.6 liters diesel med 115 hk.

Problemer med navnet

Om bilen i sidste ende vil hedde Tivoli i Danmark vides med sikkerhed endnu ikke, da Tivoli forlystelsespakken i København har gjort indsigelse via Patent- og Varemærkestyrelsen.

SsangYong Tivoli blev introduceret i august 2015 til det europæiske marked, og det er en SUV på størrelse med eksempelvis Suzuki Vitara. Tivoli tilbydes med fem års garanti op til 100.000 kilometer.

”Vi går en rigtig spændende tid i møde med etablering af et nyt importselskab, SsangYong Import, som skal stå for salg og markedsføring af bilerne i både Danmark og Sverige. Vi har store forventninger til, at vi får succes med salget af TIVOLI-modellen i SUV-segmentet, som tegner sig for ca. 10% af personbilsmarkedet i Danmark i år”, udtaler koncerndirektør Niels Vrist Bertelsen.