1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Test: Alfa Romeo 4C
0

Test: Alfa Romeo 4C

Test: Alfa Romeo 4C
0
0

Alfa burde fokusere på at styrke MiTo og Giulietta yderligere, men de skøre italienere har i stedet beriget os med bilentusiastens våde drøm, vi takker!

Alfa Romeo 4C er som ingen anden. Den er centermotoriseret og et karosseri lavet i kulfiberplast og med glasfiber krop, hvilket holder den køreklare vægt nede på 895 kilo. Motoren er den opdaterede 1.75-liters med 240 hestekræfter vi kender fra Giulietta QV, hvilket også gælder gearkassen, der er en sekstrins dobbeltkobling. Alle kræfterne sendes til baghjulene, og tilsammen lyder dette som noget nær den perfekte kombination. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er blot 4,5 sekunder! Når der skal bremses ned igen går det også stærkt, selvom det ”blot” er Brembo bremser, men her er den lave vægt igen en positiv faktor.

Normalt bliver man skuffet når forventningerne er høje til en bil, men det viste sig ikke at blive tilfældet med Alfa Romeo 4C. Før jeg hentede bilen nær Albertslund havde jeg kun set den på billeder, hvorfor det første som slog mig ved afhentningen var, at den da så utrolig lille ud. Efter nogle korte instruktioner begyndte jeg at pakke kameraudstyret ned i 4C’eren. Her stødte jeg dog på det første problem med videoudstyret, da der simpelthen ikke er plads til det hele… Jaja, jeg havde skam heller ikke regnet med den ville være praktisk, og sådan en lille bagatel skal ikke ødelægge det gode humør, så jeg fik hurtigt kæmpet mig ned i sportslædersæderne. Ligesom mange andre superbiler er Alfa Romeo 4C umulig at stige elegant ind og ud af… Men når man først er bag rattet, har man heller ikke lyst til at stige ud igen.

“Et lille grynt fra udstødningen”

Når motoren tændes kommer der et lille grynt fra udstødningen. Testmodellen havde fået Racing-pakken, hvilket inkluderer 18”-19” alufælge, racing dæk, sportsundervogn, sportsudstødning og et sportslæderrat. Udstødningen må man bestemt ikke snyde sig selv for, da den får 4C’eren til at lyde som en rallybil. For at få den fulde fornøjelse af lyden skal man dog først bruge Alfas DNA-system, hvor Dynamic-indstillingen gør det hele lidt sjovere. Motoren bliver mere aggressiv, gearkassen skifter op mod 25 % hurtigere og der åbnes lidt op for ESC-systemet. Alfa har dog også lavet en fjerde indstilling kaldet ”Race”, hvor ESC-systemet bliver deaktiveret, og bliver kun aktiveret ved en meget hård opbremsning. Desuden slår Race-indstillingen ASR fra under acceleration og nedbremsning, hvilket betyder man på mange måder er overladt til sig selv.
Jeg havde desværre kun bilen i meget kort tid, og havde lovet Alfa Romeo at passe meget godt på bilen, hvorfor det i denne omgang ikke blev til andet end Dynamic mode. I Dynamic indstillingen sidder man dog tilbage med følelsen af, at den bliver lidt for meget kontrolleret, hvilket både er godt og dårligt. Positivt fordi den er uhyre stabil og let at køre, så enhver næsten kan sætte banerekorder. Negativt fordi det bliver for vildt før det bliver rigtig skægt, medmindre man indstiller den i Race.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Efter motoren var blevet tændt trillede jeg stille ud fra parkeringspladsen, hvorefter jeg kørte mod København, da der skulle tages billeder på Amager. Det føltes som en evighed før motoren blev varm, men et kig på uret og de tilbagelagte få kilometer viste, at jeg blot var meget utålmodig. Da motoren var blevet varm fik den dog en ordentlig spand kul, og der blev kvitteret med små knald fra udstødningen i Dynamic indstillingen, som man ikke havde forestillet sig kunne leveres af en gadebil med fire cylindre… Lyden bliver dog kun endnu bedre når der åbnes for sluserne, og alle kræfterne bliver sat i spil. Motorlyden kan ikke sammenlignes med nogen anden gadebil, men mest af alt minder den om en lille rallybil.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Lynhurtig gearkasse!

Gearkassen er lynhurtig, og Alfa fortæller, at den skifter hurtigere end gearkassen i Ferrari 458 Italia! Faktisk blev dette også mit første positive møde med TCT-gearkassen, der ikke tidligere har formået at imponere mig. Gearkassen styres fra midterkonsollen ligesom vi kender det fra Ferrari, mens der selvfølgelig også er ratgear.

Undervognen er brutal og hård som den skal være. Alligevel fanger jeg mig selv i at tænke, at det kunne være meget værre med affjedringen. Ét sted det dog ikke kan være værre er støjniveauet! På landeveje og i byen nyder man motorlyden, men ude på motorvejen kan det hurtigt blive en pestilens med 110-130 km/t, da der hverken er brugt kilo på at reducere vind- eller motorstøj. Servostyringen er også sparet væk, hvilket betyder uvendinger er som styrketræning, og personligt synes jeg det er charmerende med sportsbiler uden servostyring. Ved høje hastigheder kunne man dog godt ønske mere føling igennem styretøjet, og hvis man kører over et lille bump på motorvejen føles det et kort sekund næsten helt vægtløst.

Simpel racerkabine

Kabinen er meget simpel. Der er intet handskerum, men derimod en lille pose hvor handskerummet normalt ville befinde sig – igen, dette er gjort for at holde vægten nede. Passagersædet kan hverken rykkes frem eller tilbage, mens man som chauffør kun kan rykke frem og tilbage. Dette er også gjort for at holde vægten nede, da det derved gør monteringen af sæderne lettere.
Udover sæderne og rattet er resten af kabinen ikke specielt lækker, da der er meget hård plast, og luftdysserne er højst sandsynlig fra Fiat Doblo samlekassen…

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Ved at køre gennem byen kunne det hurtigt konkluderes, at 4C’eren skaber opmærksomhed, og det næsten er på højde med at køre en Ferrari opmærksomhedsmæssigt. Designet er dog også ubeskriveligt smukt – jeg er i hvert fald smaskforelsket!

Allerede efter kort tid med Alfa Romeo 4C går det op for en, at det er en rigtig søndagsbil – mere end først forventet. Men alligevel rør den noget helt specielt i mig, når den er så unik, charmerende og hårdkogt på samme tid. Jeg kan næppe komme i tanke om en bil, der kan køre hurtigere rundt på de danske ”baner”, køretekniske anlæg.

Køber man en Alfa Romeo 4C i Danmark er prisen 1,1 millioner kroner – uden afgift er prisen 330.000 kroner. Vi kan fortælle der allerede er solgt otte eksemplarer i Danmark, hvoraf de syv bliver leveret med Racing-pakken.

Vi synes:

4C’eren har vundet vores bilentusiasthjerter!

Alfa Romeo 4C TCT
1.75 liters firecylindret turbomotor
Ydelse: 240 hk v. 6.000 omdr/min, 350 Nm v. 2.200 omdr/min
Præstationer: Topfart: 258 km/t – 0-100 km/t: 4,5 sekunder
Forbrug: 14,7 km/l – 157 g/km
Køreklar vægt: 895 kg
Mål i cm: 398,9 , 186,4, 118,3
Bagagerumsvolumen: 110 liter
Pris cirka: 1.100.000 kr.