1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM Distinctive
0

Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM Distinctive

Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM Distinctive
0
0

De beherskede ændringer af Giulietta er for alvor trængt igennem i dieseludgaven af det mest dekorative bud på fornuftig transport i Golf-klassen.

Der er ingen grund til at skjule det, vi er fans af Alfas Giulietta her på stedet. Nuvel, den er langt fra så komfortabel som en VW Golf, ikke i nærheden af så godt skruet sammen som en Audi A3, ikke helt så billig som en Mazda 3 og når det kommer til stykket, egentlig ikke sjovere at køre end sidstnævnte. På den anden side er den uomtvisteligt køn og helt sin egen. Det smukke ydre gør det nemmere at tilgive Alfa’en dens utallige skavanker, inklusiv det nye amerikansk importerede infotainment system der vist nok havde et tidligere liv i en Chrysler på den anden side af Atlanten. Problemet er som sådan, at det koster seriøse penge at blive italiensk kørende.

Alfa kunne godt tænke sig lidt over 50.000 kroner mere end en tilsvarende motoriseret og væsentligt bedre udstyret Mazda 3. Det er små 20% oven i hatten for en bil, der effektivt set er dårligere at køre. Nyt er, at Alfa nu kan bide skeer med resten af konkurrenterne, hvad angår dieselmotorer. På diskret manér har italienerne opfrisket deres 2.0-liters enhed, således at den nu matcher Mazda’s anmelderskamroste SkyActiv-D motors præstationstal punkt for punkt, men blot leverer dem længere nede i omdrejningsregistreret. Vi har tidligere udråbt Mazdas motor til at være den bedst i segmentet og ud fra den betragtning må det nu være Alfaens der fortjener titlen. Okay, det gør dig ikke til et nyt menneske at få de 380 Nm serveret 500 omdrejninger længere nede af skalaen, men giver Giulietta en tiltrængt kant over konkurrencen, der har ligget foran alt for længe.

Vi mener:

Giulietta er et dyrt bekendtskab og den friværdis-drænende ekstraudstyrsliste lindrer ikke lommesmerterne. Mazda 3 gør meget af det samme for væsentligt færre kroner.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 150 hk Distinctive

2.0 liters firecylindret dieselmotor

Ydelse: 150 hk v. 3.750 omdr/min, 380 Nm v. 1.250 omdr/min

Præstationer: Topfart: 210 km/t – 0-100 km/t: 8,8 sekunder

Forbrug: 23,8 km/l

Køreklar vægt: 1.320 kg

Mål i cm: Længde: 435 Bredde: 179 Højde: 146

Bagagerumsvolumen: 350/1.045 liter.

Pris: 349.900 kr.