1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Test: Alfa Romeo Giulietta QV

Test: Alfa Romeo Giulietta QV

Test: Alfa Romeo Giulietta QV
0
0

Quadrifoglio-symbolet blev for første gang brugt i 1923 af Uvo Sivocci, da den hvide firkløver skulle give ham held – og han vandt.

QV-symbolet blev dog først taget i brug på de almindelige sportslige produktionsbiler efter anden verdenskrig. I denne ombæring var logoet at finde på den 235 hestes Giulietta, som dermed er en GTI placeret i Golf-klassen. Motoren går under navnet 1750 TBI og er som navnet fortæller en 1,75 liters turboladet motor, hvor det maksimale drejningsmoment på 340 Nm leveres ved 1.900 omdr/min. Vi har dog tidligere testet den mindre MiTo med samme logo, hvor ydelsen er 170 heste.

Den køreklar vægt på storebroderen Giulietta QV er 1.445 kilo, og dermed er det en kvik italiener som er forbi 100 km/t på 6,8 sekunder. Topfarten er desuden 242 km/t, hvilket bør være rigelig til de flestes behov.
I testugen havde vi også en mere potent Ford Focus ST til test, og man kommer derfor næppe uden om, at der vil blive draget en del paralleller imellem disse to GTI’er i samme klasse – du kan læse duellen her.

Kigger man eksempelvis på accelerationstiden er Focus ST 0,3 sekunder hurtigere, og i Giulietta QV føles det hele mindre vildt end i Ford’en. Dette er dog ikke ligefrem negativt, da en mere kontrolleret køreoplevelse, som dermed ikke er lige så livlig som i Focus ST bestemt tiltrækker mange.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

De 235 hestekræfter gør et fint arbejde i Giulietta, men sammenligner man med Fords 2.0 EcoBoost, oplever man hurtigt, at den italienske motor lider under turbotøven og en mindre aggressiv speeder respons til sammenligning. Herudover skal man konstant sørge for, at DNA-systemet er sat i sportsprogrammet Dynamic, hvis man vil gøre brug for alle kræfterne. Dette skal gøres hver gang bilen startes, da standardprogrammet hedder Normal, hvor speeder responsen er mindre aggressiv, drejningsmontet mindre, blødere servostyring og mere indgriben fra ESP og ASR-systemerne.

Motorlyden er desværre heller ikke noget specielt i kabinen, men hører du Giulietta QV komme stormende for fuld fart på vejen, så er lydoplevelsen en helt anden! Det er virkelig ærgerligt, man ikke hos Alfa har arbejder mere med lyden, så man får den samme oplevelse af den hvæsende lyd både indeni og udefra.

Gearkassen er en sekstrins manuel, men Alfa Romeo er ikke ligefrem kendt for udvikling af fantastiske gearkasser. Man kunne godt have ønsket sig en mere præcis og stram gearkasse, men man kan ikke klage over den korte vandring mellem gearskiftene.

Meget kontrollerede køreegenskaber

Køreegenskaberne bærer præg af et præcist og direkte styretøj, hvor man ingen torque-steer har modsat Focus ST eksempelvis. Sving kan man klare i høj fart uden Giulietta QV på nogen måde føles løs, og man bliver derfor ganske imponeret over dens stabile vejbeliggenhed.
Det kan dog samtidig føles en smule kedeligt, da der skal meget til, før man får følelsen af at nå bilens grænse. De sjoveste GTI’er skal let kunne provokeres, så man selv ved overskuelige hastigheder kan få et grin i bilen – GTI’er handler om meget andet en 0-100 km/t!

Læs også:  Bilpleje: Sådan bevarer du din bils udstråling

Ved almindelig kørsel fungerer Giulietta QV ganske udmærket, og man kan hverken klage over en for hård undervogn eller for højt støjniveau.

Standardudstyret inkluderer 17” alufælge, to-zoners klimaanlæg, sportsundervogn, sort kabine, sideskørter, sportssæder i dellæder, forstærkede 330mm bremseskiver, røde bremsekalibre, tågeforlygter, fartpilot og andet. Selvom man udstyres med sportssæder, savner man et sæt som støtter mere, hvilket man eksempelvis finder i en Focus ST.
Kabinen virker en smule kedelig, hvis man sammenligner med andre nye konkurrenter. Det opleves i hvert fald hurtigt, at Giulietta QV er meget køreorienteret, og man skal derfor ikke forvente fancy deltager i kabinen. Kabinen er dog meget charmerende på italiensk vis og overskuelig, hvilket i sig selv også kan være en fordel.

Foruden de allerede nævnte punkter, skal det huskes, at Alfa Romeo har et stærkt brand, når det kommer til sportsmodeller. Der er nu en gang noget specielt over en Alfa Romeo Giulietta, da dens linjer, historie og brand bag fortæller en bedre historie end resten af konkurrenterne.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Dette viser sig også på gaden, hvor der er stor respekt for firkløver mærket, og folk opdager hurtigt den ellers diskrete charmerende Giulietta. Ford Focus ST ligner i hvert fald ved siden af italieneren et uheldigt besøg hos T-Hansen.

Konklusion:

Alfa Romeo Giulietta QV er ikke nogen ny GTI, og det betyder teknologien er ældre end de andre nyere alternativer. Herudover er Alfa Romeo ikke ligefrem kendt for at være billigere, hvorfor det er svært at se, hvor den rigtig skiller sig udover et markant mere charmerende brand samt design.

Du vælger ikke Giulietta QV grundet en bedre køreoplevelse end de andre i klassen, men den vinder på design og brand, hvilket giver en helt speciel charme.

Skulle jeg vælge en Giulietta, ville det højest sandsynligt blive en 1,4 MultiAir med 170 heste, manuelt gear i kampagnemodellen QV Sportiva til 329.500 kr. som samtidig er angivet til 17,2 km/l!

[table “” not found /]