1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A7 Sportback 3.0 TDI BiT Quattro
9

Test: Audi A7 Sportback 3.0 TDI BiT Quattro

Test: Audi A7 Sportback 3.0 TDI BiT Quattro 6.3
0
9

Audi A7 Sportback 3.0 TDI BiT Quattro

6.3

A7’eren er smuk og har en fantastisk motor og gearkasse. Den har ingen direkte konkurrenter, da de enten er undermotoriseret eller meget dyrere. Personligt ville jeg dog vælge en teknisk identisk A6’er og spare en kvart million kroner.

Motor & gearkasse1.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.0
Plads4.0
Udstyr8.0
Pris8.0

Jeg har netop fået nøglerne til en Audi A7 med imponerende specifikationer, og hvis man tager størrelsen i mente er det ret fascinerende. Trods længden er næsten fem meter og den køreklar vægt nær to tons, så accelerer den fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder og kører op mod 16,4 km/l!

Spiser GTI’er til morgenmad

Det er dermed en bil, som kan køre fra de fleste GTI’er fra stilstand, og når den først er oppe i fart efterlader næsten rub og stub på motorvejen. Testmodellen er den 320 hestes Audi A7 med sekscylindret 3-liters biturbo dieselmotor og Quattro firehjulstræk. Den stærke dieselmotor yder desuden 650 Nm og er koblet til den ottetrins Tiptronic automatgearkasse, der både kan levere silkebløde skift eller lynhurtige skift uden barmhjertighed.

Testmodellen er dog heller ikke ligefrem i den billige ende, da A7’eren i runde tal koster fra 900.000 kroner, mens den 320 hestes dieselvariant koster cirka 1.230.000 kr. uden ekstraudstyr, og inkl. ekstraudstyr lyder prisen på 1.480.000 kr.

Noget spartansk bag rattet

Jeg får hurtigt låst døren op, og kaster mig ind bag rattet. Mit førstehåndsindtryk af kabinen er noget kritisk, da den virker lidt spartansk ift. prisen. Stofsæder og en midterkonsol fra Audi A6… Jovist er A7’eren bygget på A6’eren, men A7’eren er mere æstetisk og har en højere udvendig finish, hvilket i særdeleshed også kan ses på prislisten. Der er såmænd ikke noget galt med infotainmentsystem, der er hurtigt og har en fin opløsning, men det er noget ugennemtænkt, at man i MMI-systemet skal bruge drejeknappen til at finde bogstaverne et efter et.

Læs også:  Audi Q6 e-tron: Fremtidens elektriske SUV definerer ny æra af "Vorsprung durch Technik"

En drømmemotor

Ude på motorvejen er den 320 hestes dieselenhed lidt af en drømmemotor, at have under motorhjelmen. Samspillet mellem motoren og gearkassen er fænomenalt, og trykkes speederen i bund bliver man trykket blidt tilbage i sædet, hvorefter den store A7’er fræser af sted. Kort sagt ville den nok passe bedre på autobahn end en dansk motorvej med vejarbejde hver 10. kilometer. Trods motoren også føles hurtig fra stilstand, så er det først på motorvejen man rigtig bliver overrasket. Bundtrækket er enormt og den efterlader alt og alle. Det er også på motorvejen man bemærker den automatiske hækspoiler, der kommer op ved 130 km/t, eller hvis man blot trykker på en knap i kabinen. Audi fortæller det giver mere downforce og ser flot ud, men den er højst sandsynligt mest monteret pga. af det sidste argument. For resten tilbyder Audi også en Competition-udgave med 326 hk og kortvarigt 346 hk ved boost. Competition-modellen er 0,1 sekund hurtigere og har spandevis af lækkert ekstra udstyr til både interiør og eksteriør, men merprisen lyder også på 150.000 kroner.

Trods den 3-liters biturbo motor også kører på diesel, så lyder den faktisk særdeles godt. Audi har ved hjælp af lidt elektronik fjernet den forfærdelig diesellyd og erstattet den med en V8-agtig benzinlyd. Der er næppe nogen tvivl om, at en rigtig V8’er ville lyde bedst, men når man triller stiller af sted er lydbilledet overraskende godt. Den falske motorlyd styres desuden via Audi Drive Select, og vil være aktiv i enten Auto eller Dynamic.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Når Audi Drive Select er sat i Comfort kan man nyde den ekstreme luksus langturskomfort A7’eren tilbyder. Støjniveauet er lavt og den flyder af sted på motorvejen om end man kører 90, 110, 130 og helt sikker også om end man kører 160 eller højere. A7’eren er en sand langturscruiser til motorvejen.

Prøver man at presse A7’eren ude på landevejene, så bemærker man hurtigt, at det er en stor og tung bil. Mens den virker lynhurtig på motorvejen, så er den noget langsommere til at reagere på landevejene, og styretøjet kunne godt bruge lidt mere sportslig perfektion. Men hvis man er til lidt mere sportslig kørsel, så må man jo kigge på S7 eller RS7.

Coupé-linjerne koster plads

Efterhånden er testturen ved at være slut, men det praktiske aspekt ved A7’eren skal selvfølgelig også kigges i sømmene. På bagsædet kniber loftshøjden, hvilket skyldes den meget skrånende coupé-taglinje. Benpladsen er dog god, men hvem gider sidde med hovedet på skrå hele turen, selvom der er masser af plads til benene?
En sidste ting designet også ødelægger er udsynet, der gør man har mange blinde vinkler, og det gør det mere udfordrende at køre inde i byen.

Kigger man på konkurrenterne er der umiddelbart i hvert fald et par stykker. Mercedes CLS og BMW 6-serie Gran Coupé. Dog fås CLS ikke med en tilsvarende motor, og en tilsvarende 6-serie Gran Coupé koster godt 700.000 kr. mere end den testede A7’er.

Læs også:  Audi Q4 e-tron: Vejen til fremtidens elektriske mobilitet

Audi A7 Sportback 3.0 TDI BiT Quattro
3-liters sekscylindret dieselmotor med turbo
Ydelse: 320 hk v. 6.000 omdr/min, 650 Nm v. 1.400-2.800 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,2 sekunder
Forbrug: 16,4 km/l
Køreklar vægt: 1.970 kg
Mål i cm (L,B,H): 497,5 191,1 og 142
Bagagerumsvolumen: 535-1.390 liter.
Pris: 1.228.313 kr.

tags: