Home Bilmærker Audi Test: Audi A8 3.0 TDI quattro
0

Test: Audi A8 3.0 TDI quattro

Test: Audi A8 3.0 TDI quattro
0
0

Audi har introduceret deres hidtil mindste sedan, en A3 med det ambitiøse efternavne Limousine. Den rigtige limousine, den har bare fået en ansigtsløftning.

Ved siden af hinanden er slægtskabet ikke til at overse. Det føles efterhånden som en kliché at klandre Audi for deres konservative formsprog, men med tyskernes indstignings- og topmodellen skulder til skulder, er ligheden nærmest komisk. Som flagskib har A8 æren af, at definere den designmæssige linje for resten af programmet og rigtigt nok ligner A3 fra visse vinkler en A8 efter en tur på julemærkehjem. Linjerne er strammere og sportsligere for at appellere til et yngre, mere aktivt publikum, men de grundlæggende former omkring fronten og bagenden synes at være kommet fra samme blyant. Bag rattet fortsætter lighederne. Nøjagtig som en BMW, kører en Audi på en helt særlig måde. Den er let tilgængelig, afdæmpet og smigrer føreren uden at slå kolbøtter. A3 Limousine skal nok blive en succes, for det ligner i sandhed en bil som danskeren har gået og ventet på. De pibler allerede frem på vejene.

Men hvad med storebror? Fem år efter introduktionen har Audis flagskib fået sit livs andet facelift – har den stadig hvad der skal til?

Den har om ikke andet, en særdeles hård opgave foran sig. Der er simpelthen ingen vej uden om, at Mercedes’ spritnye S-klasse endnu engang har sat klassestandarden for komfort, luksus og teknologi – parametre som indlysende nok er altafgørende i en klasse, hvor folk betaler ud af næsen for den slags overflod.

Hele to år i træk har Audi faceliftet A8’eren, det seneste af slagsen ikke overraskende i kølvandet på introduktionen af den nye S-klasse.  Ændringerne omfatter øget støjdæmpning, elektrisk bagklap, forlygter med Matrix LED-teknologi som ekstraudstyr (mere om disse senere), fladere LED-baglygter, nye kofangere med ændrede afgangsrør, et par nye assistentsystemer inklusiv testbilens 360 graders parkeringskamera og muligheden for montering af 21-tommers fælge for ekstra bling. Bilen er altså grundlæggende den samme, og det er både godt og skidt. Det er den korte udgave vi har fat i her – majoriteten af køberne forventes at spendere 100.000 kroner yderligere for den ekstra benplads.

Godt, fordi man selv her i indstigningsmodellen med små 260 dieselhestekræfter har den fornødne overarm tilgængelig under højre fod. Der leveres 580Nm fra 1.750 omdr./min, fordelt til det standardmonterede quattro-system gennem ZF’s geniale 8-trins automatgearkasse, der i øvrigt kendes fra biler som RS6 og Bentley Continental GT. Af frygt for at lyde som en plade der er gået i hak, vil jeg stoppe roserne til gearkassen nu, men A8’erens force er ikke mindst de fantastiske kombinationer af motor og gearkasse, som ingen rivaler kan stå mål med – den brutale 4.2 TDI kan bestemt også anbefales.

Hvad rivalerne kan stå mål med, er A8’erens brand value. For A8 er Audis absolutte flagskib, så derfor kan det forundre at den blot ser ud og kører som en gigantisk A4. Misforstå mig ret, jeg forstår udemærket Audis familiære designsprog, der fortsætter helt inde i kabinen, men faktum er at Mercedes’ har fået deres S-klasse til at føles, om ikke andet i kabinen, som en modellinje helt for sig selv. Til modsætning sidder du i A8’eren og stilfærdigt udpeger ting fra de lavere modeller og det er ikke så meget et kvalitetsmæssigt problem som et æstetisk. For kvaliteten er naturligvis skyhøj – det er jo trodsalt en Audi. Dørene smækker med den absolut bedste Franz Jäger svung jeg nogensinde har haft fornøjelsen af og jeg tvivler på at de udsøgte lædersæder føles meget slappere om ti år. Men hvor Mercedes’ tør, at installere det der ligner neonbelysning (kan vælges fra) på bagsædet og betrække instrumentbrættet i kviltet læder og til sammenligning opleves A8’eren konservativ og måske en anelse tilbageskuende, hvilket unægtelig står i stærk kontrast til både måden Audi og køberne ønsker at opfatte bilen på. Jeg hørte en fyr omtale S-klassen som ’en cigarkasse på hjul’, hvilket jeg måske ikke helt kan tilslutte mig, men Audi har gennem deres markedsføring selv slået på tromme for samme idé. At Audi er den moderne, fremadsynede bil for folk der har tjent deres egne penge mens Mercedes er det håbløst forældede alternativ for tomhjernede arvinger. Jeg ved det ikke. Måske er A8-køberen ikke manden der aldrig løsner det stramme slips og altid beder om bonnen i Super Best, men det er lidt det indtryk man kan efterlades med bag rattet af den store limousine.

Det er et følelsesmæssigt spørgsmål, men objektivt set, er den heller ikke helt hjemme. A8 er en nøk dyrere end en tilsvarende S-klasse og affjedringskomforten er majestætisk, takket være sofistikeret luftaffjedring (men ikke så sofistikeret som Mercedes’) og støjen er holdt på den rigtige side af ruderne, men A8 kan ikke helt skjule at den altså er fra en anden generation. Det sladrer det klodsede infotainmentsystem om, der med sin lave opløsning og træge betjening nu for alvor virker udskiftningsmodent.  Ude på landevejen melder understyringen også sin ankomst relativt hurtigt. Der er enorme mængder vejgreb fra bredt 19-tommers gummi med træk på alle fire hjul, men A8’eren virker ikke til at have den store appetit på sving. Ikke at man nødvendigvis kan forvente det i en bil af den kaliber.

På den anden side, kan man ikke andet end at lade sig imponere af de nye forlygter. Audi har alle dage skamdyrket LED-teknikken og efterhånden mestret den. Finten ved de fantastiske Matrix-forlygter er grundlæggende, at hver enkelt lille diode kan kontrolleres individuelt. Det giver en spacy blinklysoptik, hvor det gule lys ligefrem flyder ud mod kanten af forlygterne eller baglygterne og en fantastisk køreoplevelse i de mørke timer. Man vipper blot til lygtearmen også kører man med fuldt blus på forlygterne non stop. Med langt lys på, sørger forlygterne selv for at slukke eller dæmpe de individuelle dioder, der måtte blænde modkørende, modgående eller chaufføren selv med et reflekterende vejskilt. Kurvelys er der selvsagt også, men i dette tilfælde i kombinationen med navigationen, der peger lyskeglen i vejens retning, før du drejer på rattet. Pokkers fikst og visuelt slående, når den koksgrå mammut kommer trillende. Klassisk Audi.

Til efteråret skulle der komme et helt ny flagskib. Indtil da, forbliver den blot et alternativ for de, der sværger til de fire ringe.

Vi mener:

Så fantastisk som den er, kan A8 ikke helt nå den bedste rival. Glimtende forlygter og fantastiske drivlinjer skjuler ikke, at Audis flagskib er en generation i minus. Prisforhandling må være en mulighed.

Audi A8 Limousine 3,0 TDI Quattro

3.0 liters sekscylindret diesel

Ydelse: 258 hk v. 3.500 omdr/min, 580 Nm v. 1.750-2.500 omdr/min

Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,9 sekunder

Forbrug: 17 km/l

Køreklar vægt: 1.965 kg

Mål i cm: Længde: 468,5, Bredde: 181,4, Højde: 145,2

Bagagerumsvolumen: 490 liter

Pris: 1.587.884 kr.

tags: