BMW 220d Active Tourer Adv.
BMW 2-serie Active Tourer er klassens bedste, men man kommer også til at betale vanlig BMW-pris. Slutprisen løber op, når man også vil have lidt ekstraudstyr i sin luksus-MPV, og dermed bliver 2-serie Active Tourer nok en nichebil for de luksus MPV-ejere som har råd.
Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads7.0
Udstyr6.0
Pris6.0
BMW tog fusen på alle, da de annoncerede, at deres 2-serie Active Tourer ville trække på forhjulene. Jamen så er det jo ikke en rigtig BMW sagde mange, men efter de første tests stod det allerede klart, at BMW havde lykkedes med forhjulstrækket.
Da jeg henter testbilen, som er en 220d Active Tourer, så kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke på ovenstående historie. En BMW med forhjulstræk er nu stadig ret specielt.
Praktisk set er BMW 2-serie Active Tourer et godt valg for børnefamilierne, da der er gode pladsforhold for alle og indstigningshøjden er god for såvel voksne som børn. Desuden kan bagsæderne skubbes frem og tilbage, således der bliver mere plads i bagagerummet, men bagsæderne stadig kan bruges. Bagagerummet har en kapacitet på 468 liter, hvilket er ganske imponerende. Har man brug for mere plads, så kan bagsæderne lægges ned, hvilket giver hele 1.510 liter.
Kabinen er generelt set praktisk indrettet, og de materialerne er lækre. Faktisk glemmer man, at det ”blot” er en 2-serie, hvis man altså ser blot fra den noget ”billige” infotainmentskærm. Standardudstyrsniveauet inkluderer en 6,5” skærm, Bluetooth, 16” alufælge, sportslæderrat og kollisionspakke.
Forhjultrækket er valgt af praktiske årsager
BMW må dog nok også indrømme, at forhjulstrækket blot er valgt ud fra perspektivet om, at der kunne blive bedre kabineplads og produktionsomkostningerne kunne minimeres. Og hvor mange i en BMW 2-serie Active Tourer vil egentlig nogensinde finde ud af, hvilke hjul deres bil trækker på…
Trods man kan være ret skeptisk omkring det køredynamiske, hvis man blot høre ordene ”forhjulstræk i en BMW”, så er det værd at bemærke, at 2-serie Active Tourer deler meget af sin arkitektur og undervogn fra Mini Countryman! Faktisk er det den samme platform, som også bliver brugt til den tredje generation af Mini – og Mini er en meget velkørende bil!
Nu har BMW 2-serie Active Tourer selvfølgelig sin højde og vægt mod sig, hvilket ikke giver den noget perfekt tyngdepunkt.
Bag rattet er man selvfølgelig hævet en smule, hvilket giver et dejligt overblik over trafikken. Det føles dog ikke just rart, når man prøver at give den gas på snoede landeveje. Der er ikke meget feedback i styretøjet, men styretøjet er en smule tungt vægtet, hvilket jeg personligt godt kan lide.
På længere ture finder man sig også dejligt til rette, og bilen er utrolig letkørt.
Dog bør det siges, at BMW 2-serie Active Tourer uden tvivl er en af de mest køredynamiske MPV’er på markedet.
Stærk dieselmotor bliver for meget
220d dieselmotoren med 190 hestekræfter og 400 Nm kender vi bl.a. fra 3-serien og 5-serien, hvilket underbygger, at dette er en motor, som kan trække lidt af hvert. I 2-serie Active Tourer føles den også lidt for vild – det er trods alt en MPV. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er på 7,6 sekunder, så hvis man fanger en Golf GTI Mk6 på en dårlig dag, så kan man faktisk overraske den.
Økonomisk set kører den 22,7 km/l, men den er bestemt ikke billig, da prisen er næsten 490.000 kroner! Alle som køber en 2-serie Active Tourer, vil kunne nøjes med en 218d eller 216d. Min favoritmotor til 2-serie Active Tourer er dog den 136 hestes 218i, der også er den billigste model. Den trecylindrede 1.5 liters turbomotor vi kender fra Mini er både sjov, letkørt og økonomisk – pris: 384.100 kr..
Testbilen: BMW 220d Active Tourer Adv.
2-liters firecylindret diesel
Ydelse: 190 hk v. 4.000 o/min, 400 Nm v. 1.750-2.500 o/min
Topfart: 227 km/t – 0-100 km/t: 7,6 sekunder
Forbrug: 22,7 km/l
Køreklar vægt: 1.480 kg
Mål i cm: 434,2 , 180, 158,6
Bagagerumsvolumen: 468-1.510 liter
Pris: 488.500 kr.