Home Biltest Test: BMW Gran Tourer giver i pose og sæk
0

Test: BMW Gran Tourer giver i pose og sæk 8.3

Test: BMW Gran Tourer giver i pose og sæk 8.3
0
0

BMW 2-serie Gran Tourer

8.3

Med BMW Gran Tourer får man både i pose og sæk. Plads til hele familien bliver på bedste vis kombineret med fremragende køreegenskaber til en konkurrencedygtig pris.

Motor & gearkasse10.0
Køreegenskaber10.0
Komfort7.0
Plads8.0
Udstyr8.0
Pris7.0

Den er stor, forhjulstrukken og har plads til syv. Nej, man skulle ikke tro, det var en BMW, der er tale om. Men det klassiske blå-hvide logo på både front, rat og bagende afslører, at det altså er en bil fra Bayerische Motoren Werke, der her er i fokus.

Gran Tourer konkurrerer uden tvivl med BMW i3 om at være den grimmeste model i BMW-programmet. Den er meget lidt køn, så det er sjældent en oplagt kandidat som som et alternativ til en anden bilmodel fra BMW, da den skiller sig meget ud designmæssigt.

Men sammenlignet med eksempelvis Kia Carnival, Dacia Lodgy og til dels Ford S-Max skiller den sig trods alt positivt ud i klassen. Ja, i det selskab er den vel egentlig ganske vellykket. Den har trods alt også klassiske BMW-elementer med skarp front, forlygter, og en bagende, der isoleret set godt kan minde om en BMW X3.

Læs også:  BMW M8 er baseret på Le Mans-racer

Plads til syv store dværge

Nu har vi rundet udseendet, og så har vi samtidig rundet alt det negative, der er at sige om Gran Tourer, for det er virkelig en fremragende familiecontainer med plads til syv personer. Og det er vitterligt muligt at proppe syv fuldvoksne mænd ind i bilen, konstaterede jeg i løbet af testperioden. Nogle havde naturligvis mere benplads end andre, men alle kunne sidde der, og alle kunne have sele på. Ganske imponerende.

Og lad os da bare fortsætte med noget af alt det positive: Bilen har en 8-trins automatisk gearkasse, som er særdeles fremragende. Hurtige og smidige gearskift. På trods af bilens størrelse, leverer den her dieselmotor ligeledes en fin præstation – den accelererer tilpas kvikt og kan sagtens ramme de 130 km/t på motorvejsiltkørslen, før man skal flette ind.

Interiør med stort M

Interiøret er i høj klasse. Testbilen har en BMW M-udstyrsspakke, som ikke skal forveksles med en M-model med de sportslige præstationer. Dem er der ingen af her. Men den har udstyr og detaljer, som vi kender fra M-modellerne – blandt andet særlige sæder med ekstra god støtte og et lækkert læderrat med god betjening. Flere steder i kabinen er der detaljer med carbon-look og indirekte kabinelys, som også adskiller sig fra standardmodellen.

Selvom den hverken har en heftig motor eller en benhård M-undervogn, ligger den simpelthen så godt på vejen. Selv med høj fart gennem små rundkørsler ligger den super skarpt og har ikke tendenser til at krænge trods bilens højde. Det er virkelig en køredynamisk oplevelse af en anden verden i denne klasse. Man kunne dog alligevel sagtens have barberet 10 cm af loftshøjden, da der er rigeligt med plads over nakkestøtterne.

Læs også:  Test: Mercedes GLA, SUV’ish…

En af motorvejens konger

Selv ved motorvejshastighed kan man føre dæmpede samtaler selv med folk på tredje sæderække. BMW Gran Tourer er meget støjsvag. Også brændstoføkonomien egner sig fint til lange ture. Gennemsnitligt i testperioden klarede bilen ca. 15 km/l, men med mere økonomisk kørsel er det bestemt muligt at nærme sig de 20 km/l.

Det er en bil, som giver håb til familiefædre, der har fået det “katastrofale” fjerde barn, som ellers ødelægger alle muligheder for at få en bil med en god køreoplevelse. I Gran Tourer er der nemlig plads til hele familien, samtidig med at man kan få en køreoplevelse ud over det sædvanlige, der giver smil på læben.

BMW 218d Gran Tourer
2-liters firecylindret diesel
Ydelse: 150 hk v. 4000 o/min, 330 Nm v. 1750 o/min
Topfart: 205 km/t – 0-100 km/t: 9,3 sekunder
Forbrug: 23,3 km/l
Køreklar vægt: 1525 kg
Bagagerumsvolumen: 805-1.905 liter
Pris: Fra 432.863,-