Home Bilnyheder Test: BMW X4 xDrive30d
0

Test: BMW X4 xDrive30d

Test: BMW X4 xDrive30d
0
0

Den nye BMW X4 er en mini X6 med teknik fra X3… Forvirrende? Faktisk ikke, hvis man lige tænker lidt over det.

X4’eren udfylder et tomrum i X-modelprogrammet, der er BMWs SUV’er og firehjulstrækkere. Med tilføjelsen af X4’eren har vi nu X1, X3, X4, X5 og X6. Dermed mangler der kun en X2’er, som efter sigende også er på vej. Ligesom X6’eren er en mere eksklusiv og stilig udgave af X5’eren, er X4’eren det samme koncept bare af X3’eren.
Kigger man på X4’erens størrelse ift. X3’eren er den vokset med 14mm i længden og ”sænket” med 36mm i højden.

Stærke konkurrenter

Konkurrenterne i klassen hedder Porsche Macan og Range Rover Evoque, hvilket er nogle skrappe modstandere, da deres brands er mere eksklusive, og det handler for mange om eksklusivitet. Priserne starter ved 802.500 kroner, hvilket er knap 100.000 kroner mere end en Range Rover Evoque. BMW X4 er dog bedre udstyret, og føles knap så skrabet som en helt standard Evoque. Propper man både udstyr og motor i X4’eren løber prisen selvfølgelig yderligere op, og således kostede testmodellen 1.085.000 kroner! Testmodellen var udstyret med den 258 hestes 30d dieselmotor, der sender den smarte SUV forbi 100 km/t på blot 5,8 sekunder! Trods SUV’er oftest ikke handler om sport, så er X4’eren en undtagelse ligesom Porsche Macan. Tilbage ved introduktionen gjorde BMW det også klart, at de havde skabt en SUV køremaskine og ikke en indkøbsvogn!

Læs også:  Sådan sætter du selv vinterdæk på bilen

Kort sagt er Range Rover Evoque den frække og mere ekstreme livsstilsbil af de tre, imens X4’eren og Macan er mere køredynamiske og forfinede.

Både for- og bagsæderne er sænket med to-tre centimeter i X4’eren ift. X3’eren, hvilket giver en mere sportslig køreoplevelse, da man sidder tættere på jorden. Det betyder dog også man giver lidt køb på SUV-fordelen med at sidde højt, men man kan ikke få det hele. Dermed ikke sagt man sætter sig ned i en X4’er, da det stadig er en bil man let hopper ind og ud af.

xDrive firehjulstræk

Lige meget hvilket motor man vælger er den koblet til xDrive firehjulstrækket, der både kan fordele kræfter mellem for- og baghjul samt mellem højre og venstre baghjul, hvilket giver markant bedre køreegenskaber end de fleste andre SUV’er. Styretøjet er et variabelt sportsstyretøj, og man har fra standard et sportslæderrat. Gearkassen er også fra standard den ottetrins ZF-automatgearkasse, hvor man får bløde og lynhurtige skift. Trods det ikke er nogen dobbeltkoblingsgearkasse, så er den på niveau med en, og det siger ikke så lidt. Gearkassen snakker også sammen med navigationssystemet, således gearskiftene kan planlægges på behagelig vis. Gearkassen kan indstilles til hhv. Eco, Comfort eller Sport, hvor der i førstnævnte indstilling er friløb i gearkassen, så bilen ruller som hvis den var i frigear – det kræver blot et lille tryk på speederen, og så kobles der i gear igen.

Læs også:  Test: Mercedes GLA, SUV’ish…

Med den potente 258 hestes dieselmotor under hjelmen savner man ikke kræfter. Kræfterne sendes effektivt til jorden via firehjulstrækket, og man kører uden problemer fra naboens nye Golf GTI Performance. Dette er dog lige indtil topfarten sætter ind, eller man udfordrer ham på en bane, hvor SUV-egenskaberne giver småproblemer. Køreegenskaberne er dog meget fine ift. det mange andre SUV’er disker op med, men vores oplevelse med Porsche Macan var dog, at den kørte en smule bedre. Det skal dog siges testmodellen manglede at blive afbalanceret ordentligt, hvorfor vi ikke fik det helt præcise indtryk af dens køreegenskaber.

Trods X3’eren og X4’eren har meget teknisk tilfælles, så er det udvendigt kun motorhjelmen og to forskærme som går igen. X4’eren har ligeledes store luftindtag i begge sider af frontpartiet, mens taglinjen er højest omkring førersædet, og herefter falder blødt for at give coupé-linjer. Vi er i hvert fald vilde med det smarte design, men ærgrer os over den kedelige farve bilimportøren har valgt…

Læs også:  Endelig: Peugeot klar med ny 208 – og e-208

Der er fem siddepladser, men er man flere end fire personer bliver det klemt. På bagsædet er loftshøjden også et problem, hvis man er høj, hvilket skyldes det skrånende tag. Bagagerumspladsen er 50 liter mindre end en X3’er, hvilket betyder man kan gøre brug af 500 liter.

Produktionen af X4’eren sker også i USA, hvor BMW også bygger X3’eren og X5’eren.

Vi synes:

X4’eren er en mere køreglad og smuk version af X3’eren. Man har dog måtte ofre praktikaliteten.

BMW X4 xDrive30d
3.0 liters sekcylindret turbodiesel
Ydelse: 258 hk v. 4.000 o/min
Moment: 560 Nm v. 1.500 o/min
Topfart: 234 km/t
0-100 km/t: 5,8 sek
Forbrug: 16,9 km/l – 156 g/km
Køreklar vægt: 1.895 kg
Bagagerumsvolumen: 500/1.400 liter
Mål i cm: L: 467,1 B: 188,1 H: 162,4
Pris: 903.000 kr.

tags: