1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Fiat 500L Trekking
0

Test: Fiat 500L Trekking

Test: Fiat 500L Trekking
0
0

En friskere dieselmotor og gearkasse er ikke helt tilstrækkeligt til at løfte 500L Trekking ud af den giftige nichesump. 

Tid til ærlig snak. Sidst vi kørte 500L var i et noget gråbrunt, sjapdækket Danmark og vi må erkende at den forringede vores livsglæde i den pågældende uge. Tilbage i udgangen af Marts havde vi misfornøjelsen af en tarvelig 1.4’er, der har rødder tilbage til begyndelsen af 1980’erne og har ligget og grint på lagerhylden hos italienerne i et årti. Den støjede, var brystsvag, håbløst uøkonomisk og foruden et sjette gear. Styretøjet var hysterisk bedstemor-let og upræcist og affjedringskomforten var mildest talt skuffende for en bil af 500L’s proportioner. Kan den Trekking råde bod på 500L’s brister?

Der er håb, for Fiat har udstyret deres største 500 med en frisk, moderne dieselmotor der samtidig bringer et ekstra gear med sig. Vi kørte den et par uger tidligere i Suzukis nye S-Cross, hvor den overbeviste med solid gang og nydelig økonomi og det samme var tilfældet i italieneren. 21 km/l er ikke videre imponerende for 105 hestekræfter, i betragtning af at en tungere og betydeligt kvikkere BMW 320d med 184 hestekræfter er god for det samme.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Styretøjet er fortsat det rene skrot, men Trekking-udgavens øgede frihøjde har til gavnet for affjedringskomforten der nu er tilfredsstillende. Foruden det, er det svært at lade sig imponere af 500L, især når du kan gå ud og handle dig en MINI Countryman Cooper D med 112 hestekræfter og 22 km/l til 900 kroner mindre. Den matcher Fiat‘en på bagagerumsplads, mens du må undvære 500L’ens noget overflødige ’Traction+’ system. Vi ved jo alle sammen godt, at du er lun på den fordi at den synes en offroader til forveksling, men at du i virkeligheden ikke har planer om at byde den større offroadudfordringer end en småfedtet, mosbelagt indkørsel.

Fiat’en er givetvis mere fornuftigt udstyret end Minien, men statistikken sladrer om, at danskeren prioriterer prestigeværdi fremfor udstyr, en tommelfingerregel der om noget gør sig gældende blandt de aktive livsstilstyper, der køber den her type bil. Ny dieselmotor og forbedret komfort til trods, har 500L ikke den fornødne x-factor til at løfte det tunge prisskilt.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Vi mener:

En middelmådigt kørende bil med et prisskilt den ikke kan bære. Vælg en Mini Countryman, eller en af de efterhånden mange hæderlige alternativer i klassen.

Fiat 500L 1.6 MJT Trekking
2.0 liters femcylindret diesel
Ydelse: 105 hk v. 3.750 omdr/min, 320 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 175 km/t – 0-100 km/t: 12,0 sekunder
Forbrug: 21,2 km/l
Køreklar vægt: 1.440 kg
Mål i cm: 427, 180, 167
Bagagerumsvolumen: 455/ 1.480 liter
Pris: 341.990 kr.