Fisker Karma har fået stjerner som Leonardo Di Caprio og Justin Bieber til at skifte deres store benzinsluger ud, mens vores kære Kronprins også bruger sit eksemplar ved særlige events.
Karma er designet af danskeren Henrik Fisker som også står bag smukke biler såsom Aston Martin DB9, V8 Vantage og BMW Z8. I 2005 startede Henrik Fisker aktivitet sammen med Bernard Koehler under navnet Fisker Coachbild – her designede de specialbyggede biler efter kundernes ønsker. I 2007 blev Fisker Automotive stiftet, hvor verdens første elektriske luksusbil med forøget rækkevidde blev præsenteret – Fisker Karma…
Tidløst design…
Ideen bag Fisker Automotive var udvikling af modeller med tidløse designs med knowhow og smarte teknologi. Miljøet er dog også en vigtig spiller, da man ikke længere iflg. Henrik Fisker og Co. behøves være et miljøsvin, hvis man vil føre sig frem. Dette gælder både for drivlinjen og materialerne bilen er sammensat af.
Fisker Karma er den første model fra den lille bilproducent som har hovedkvarter i Californien.
Kort sagt skiller den sig meget ud fra resten af det almindelige bybillede. Længden er næsten fem meter, bredden to meter og højden kun lidt over 1,3 meter! De fleste tror det er en vanvittig konceptbil, men den gode nyhed er, at det som ellers ligner en skør fremtidsagtige bil kan købes i centrum af KBH.
Fronten minder til dels om blandinger fra Corvette, BMW og Maserati. Her er det specielt kølerhjelmen som minder om amerikanske Corvette, mens kølergrillen sender tankerne mod Sydeuropa, Maserati. Resultatet er svært at beskrives og bør derfor opleves.
Den megen opmærksomhed viser sig ved, at folk kører op på siden for at kigge ind, samt glemmer at køre over for grønt i drejebanen. Når bilen parkeres går der ikke mange sekunder før Hr. og fru Danmark har en længere interviewguide klar – dette skal gerne suppleres med et billede. Men Fisker Karma har fortjent den meget opmærksomhed med det fuldkommen ekstreme design.
Problemet er prisen
Prisskiltet i forruden på Fisker Karma skræmmer dog de fleste interesserede væk, da forhandleren kræver minimum 2,1 millioner for den lille model! Vælger du topmodellen til 2,5 millioner får du ikke flere kræfter, men derimod det mest avancerede og bæredygtige materialeniveau til rådighed!
Fisker Karma handler om bæredygtighed, men drivlinjen inkluderer også en benzinmotor fra General Motors, hvorfor den ikke er afgiftsfritaget. Den 2.0 liters turbomotor yder 260 heste og fungerer som kraftværk for de to elmotorer, som er placeret ved hvert baghjul. Den samlede ydelse er 403 hestekræfter og ekstreme 1.330 Nm!
Dette er enorme kræfter, men til den eksklusive superbil som har en køreklar vægt på omkring 2,5 ton er det passende.
Den anslåede accelerationstid fra 0-100 km/t med benzinmotoren slået til er 5,9 sekunder, mens det kun batteri klares på 7,9 sekunder. Accelerationen føles dog aldrig hurtig i den enorme flyder, hvor det primært er de små mellemaccelerationer som beviser den rå power bag drivlinjen.
Fisker Karma klarer 80 kilometers elbils kørsel, hvorefter den blandede brændstoføkonomi er 28,8 km/l, hvilket er imponerende for en bil der vejer omtrent det samme som Mercedes GL 63 AMG eksempelvis.
I testperioden efter batteriet var tomt opnåede vi dog ikke mere end 11 km/l, hvilket dermed ikke kan betegnes som tilfredsstillende for en bil der arbejdes for skal blive afgiftsfritaget – vi tager dog forbehold for tidligere chauffører ikke havde givet motoren noget let liv…
Selvom kørsel kun med elmotorerne aktiveret burde være lydløs, så opdager man hurtigt den Star Wars-agtige lyd. Grundet regler i USA er Fisker Karma udstyret med højtalere til at advare fodgængerne, så de kan høre den ellers lydløse bil komme trillende.
Det kan hertil nævnes batteriet oplades fra stikkontakten, mens der også regenereres energi ved nedbremsning samt ved hjælp af solcellerne på taget.
Komfort når det er bedst
22” fælge og en siddestilling næsten på asfalten lyder ikke behageligt, men her overrasker Fisker som en fantastisk luksus GT.
Undervognen fjerner de værste ujævnheder, og det er næsten uvirkeligt med de enorme fælge. Samtidig er tyngdepunktet lavt grundet de tunge batterier i midten og den føles derfor ikke gyngende, hvorfor motorvejskørsel stadig er behageligt at kontrollere på længere ture.
Sæderne er også i den bedre ende med god støtte og fine justeringsmuligheder. Bagtil vil de fleste dog klage over pladsen, da den er næsten minimal. Udefra ser det ellers fornemt ud med de to separate bagsæder afskåret fra hinanden med den store. – herunder gemmer batteriet sig. Udover benpladsen vil loftshøjden også være et problem for de fleste. Design og funktionalitet har dog aldrig været gode venner, hvilket også viser sig i bagagerummet som tilbyder 195 liter.
Støjniveauet er for det meste af tiden lavt, men CVT-gearkassen som samler kræfterne kan finde på at køre med en del omdrejninger. En smule dækstøj er dog uundgåeligt med de enorme dæk og fælge, hvorfor der på motorvejen var mulighed for at prøve det fantastisk spillende anlæg.
I kabinen er der ikke mange andre knapper eller systemer at tage stilling til, da det hele er samlet et infortainment system. Dette administreres via en stor touch skærm, som desværre i testmodellen viste sig som meget langsomt og gik ned flere gange – dette kan dog skyldes mangel på software opdatering.
Via informationment systemet styres næsten alle bilens systemer, mens det også er her man får indblik i brændstoføkonomien, solcellerne på taget, navigation, bakkamera og meget andet.
Konklusion:
Der er mange elementer som viser vi har med en mindre bilproducent at gøre, men Fisker Karma er dog stadig innovativ hvad angår teknologi og ikke mindst drivlinjen. Prisen er dog desværre ikke lige så smart, da den starter ved 2,1 millioner kroner!
[table “” not found /]