1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Fiesta Black Edition
0

Test: Ford Fiesta Black Edition

Test: Ford Fiesta Black Edition 6.8
0
0

Ford Fiesta Black Edition

6.8

Valget mellem Ford Fiesta Black Edition og Volkswagen Polo BlueGT vil for de færreste være et svært valg. De henvender sig hver til sin specifikke målgruppe, trods de bliver markedsført som værende sportslige øko-biler. Polo BlueGT er den tilbagelænede og konservative model, der uden tvivl vinder på specifikationerne, men Fiesta Black Edition er den med de sjoveste køreegenskaber og et frækt design, som får folk til at smile.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber8.0
Komfort6.0
Plads6.0
Udstyr6.0
Pris8.0

Ford Fiesta er en fantastisk bil på mange punkter, men desværre falder den også igennem på et par områder. Alligevel var det med store forventninger den specielle Black Edition blev hentet til test, da den med sine 140 hypper fra en 1-liters trecylindret benzinmotor har samme litereffekt som en Bugatti Veyron eller Ferrari 458 Speciale!

Imponerende prisvindende motor

Motoren er en kending, og den har fået masser af positiv kritik siden den blev lanceret. Selvsamme motor er også at finde i en 100 og 125 hestes udgave, der er med på prislisten, når man kigger på både Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max, Focus og Mondeo, hvilket understreger det er en vigtig motor for Ford. Motoren har bl.a. vundet prisen som Engine of the Year 2012, 2013 og 2014!

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Udefra er Black Edition udgaven af Fiesta let at genkende. Den sorte farve komplementeres af en rød farve på taget og røde sidespejle samt røde detaljer rundt om grillen. Desuden har den fået en hækspoiler, om end man kan lide den eller ej, så ser den i hvert fald skarp ud!

Inde bag rattet kan man godt stille sig tilfreds med udseendet, men det er ikke noget som opmuntrer på den samlede oplevelse. Lige så sjove køreegenskaber Ford Fiesta har, lige så kedeligt er interiøret. Kabinen virker lidt gammeldags, når man sammenligner med eksempelvis Renault Clio og Peugeot 208. Bevares det er helt nye biler, men selv Volkswagen Polo som også blot er faceliftet, har et mere inspirerende interiør. Fords lille infotainmentsystem har grafik som ligner noget fra en Gameboy, og måden hvorpå man styrer det har de andre bilfabrikanter lagt på hylden. Samtidig med infotainmentskærmen er lille, så er den også placeret langt tilbage, hvilket faktisk til tider kan gøre det svært at se, hvad der egentlig står, når man også skal koncentrere sig om at køre.

Savner lidt udstyr

Udstyrsniveauet er lavt sammenlignet med en Polo BlueGT, men det er vigtigt at have i mente, at en Polo BlueGT har en merpris på cirka 50.000 kr. – dette er dog også inkl. to ekstra døre, da gør Poloen noget mere praktisk. Fords Fiesta har det smarte MyKey system, hvor man kan kode en nøgle til en bestemt topfart ligesom der også er andre sikkerhedsindstillinger, hvis man ikke stoler på et familiemedlems egenskaber bag rattet.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Sæderne i Black Edition er dog ganske fine sportssæder, der både giver god støtte og er tilpas bløde til længere ture ikke er noget problem. Sportsrattet gør det dog også alligevel til en fornøjelse at styre den lille kvikke b-segment bil gennem den ene kurve efter den anden.

Sjov for alle pengene

Efter nøglen er sat i og drejet rundt springer den lille motor hurtigt til livs. Den siger ikke meget, og føles umiddelbart ikke som en sportsagtig motor, før den får nogle omdrejninger. Gearkassen er en femtrins manuel sportsoptimeret med en anden udveksling, og dermed er den eneste Fiesta med seks gear stadig den 182 hestes ST-sportsudgave. Med blot fem gear betyder den selvfølgelig, at man kører med høje omdrejninger på motorvejen, hvilket hverken er godt for komforten eller brændstofforbruget. Èn ting det dog er godt for er, at Fiestaen har kræfterne til en overhaling med det samme. Den lille motor virker livlig efter man har haft tid til at lære den i et par dage, og den eneste rigtige konkurrent er den 150 hestes VW Polo BlueGT. Poloens motor virker mere afslappet, ligesom den leveres med enten en sekstrins manuel gearkasse eller syvtrins automatisk.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Det er ikke specifikationerne som tæller

Ford Fiesta Black Edition klarer 22,2 km/l og 201 km/t på toppen mens 0-100 km/t er klaret på 9 sekunder. I en accelerationsdyst vil Forden derfor tabe mod Volkswagens øko-sportsmodel af Poloen, men det er ikke altid 0 til 100 som tæller. Ford Fiesta handler om sjove køreegenskaber, og Black Edition er yderligere gjort klar til sjov med andre støddæmpere, en anden bagakslen og et mere præcist styretøj. Den er ikke sjov som en Fiesta ST, og motorlyden desværre også langtfra ST’erens niveau, der dog også bliver hjulpet på vej af en sound composer.

Ford Fiesta Black Edition
1-liters trecylindret benzinmotor med turbo
Ydelse: 140 hk v. 6.000 omdr/min, 210 Nm v. 1.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 201 km/t – 0-100 km/t: 9 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l
Køreklar vægt: 1.091 kg
Mål i cm (L,B,H): 398,2 172,2 og 146,8
Bagagerumsvolumen: 290-974 liter.
Pris: 194.230 kr.

tags: