1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Fiesta Sport Street Edition
0

Test: Ford Fiesta Sport Street Edition

Test: Ford Fiesta Sport Street Edition
0
0

Ved første øjekast ser Ford Fiesta Sport Street Edition forholdsvis ekstrem ud med sine 17’’ sorte alufælge, den sorte metallak, spoiler og alt den anden styling som indgår i pakken.

Kigger man videre på specifikationerne er det stadig den 1.6 liters sugemotor, som har fået 14 ekstra hestekræfter og det maksimale drejningsmoment er forøget med 8 Nm til i alt 160 Nm v. 4.050 omdr/min.
Inklusiv de aerodynamiske fordele Street Edition har er accelerationstiden på 8,7 sekunder, hvilket er 1,2 sekunder hurtigere end den normale 1.6 liters sugemotor med 120 hk.

Sugemotoren leverer sent

I daglig kørsel virker Ford Fiesta Sport Street Edition dog ikke nær så kvik, da den først leverer det maksimale moment ved 4.050 o/min, og de 134 hk nås først ved 6.000 o/min.
Tager man den ud på landevejen og giver den omdrejninger, hvor den yder, så får man i stedet en helt anden oplevelse af den. – Men fra byen til landet bliver man gjort opmærksom på et Fiesta-problem… Gearingen.

Ford Fiesta er som standard udstyret med en 5-trins manuel gearkasse, mens man også kan købe en 4-trins automatgearkasse til den 1.4 liters med 96 hk.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Den 5-trins gearkasse er alt for lavt gearet, og man kan allerede ved 50-55 km/t køre i femte gear, hvilket betyder man ved 110 km/t kører 3.150 omdrejninger i minuttet, mens det forøges til cirka 3.500 o/min ved 120 km/t. – Og det larmer!

Selve gearskiftet er der dog intet galt med, da det foregår let og præcist. – Måske kunne man savne en endnu tættere gearing i en sportsmodel, men det vil man med garanti opleve i Fiesta ST, når den kommer til landet.

Stylingen skaffer blikke

De fleste vil hurtigt konkludere, at Ford Fiesta Sport Street Edition udseende er i kategorien ’’Brian-bil’’. Det betyder man må finde sig i flere blikke fra både misundelige unge i deres gamle Volkswagen Golf, samt lidt mere nedværdigende blikke fra ældre mennesker i deres store Mercedes CLS.

Fiesta Sport Street Edition er bl.a. udstyret med:

  • Sorte 17’’ alufælge
  • Fuldt bodystyling kit
  • Dobbelt udstødning
  • Sølvkrans omkring front grill
  • Frontspoiler
  • Tågeforlygter
  • Dørhåndtag i Piano Black
  • Sportsundervogn
  • Læder sportssæder
  • Læderbetrukket håndbremse og gearknop
  • Aluminiumspedaler
  • Dørtrinsbeskyttere i rustfrit stål med Fiesta logo
Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Hvordan finder man sig til rette?

Som normalt er alt nemt tilgængeligt i kabinen, men der i mod udmærkede sæderne sig som alt for hårde. Selvom det lyder eksklusivt med læder sportssæder, så vil vi helst være foruden, hvis det kun er dem man kan vælge. – Det kan selvfølgelig også være, at man finder sig bedre til rette, efter man har taget 5 kilo pga. alle julefrokosterne.

Midterkonsollen har samme design som i andre Fiesta-modeller, men i Sport Street Edition er den i Piano Black, mens der er flere sølvdetaljer som understreger de sorte.

Køreoplevelsen

Alle Fiesta-modeller har en næsten perfekt opstrammet undervogn, og i denne model er der tilføjet en sportsundervogn, hvor man får den ekstra oplevelse af at være i et med bilen. Faktisk må undervognen og styretøjet siges at være Fiesta Sport Street Editions force, hvor den til gengæld også slår alle sine konkurrenter.

Men man får ikke fuld glæde af fordelen, da de negative sider trækker for meget ned.

Konklusion:

Ford Fiesta Sport Street Edition starter fra 235.750 kr., mens testbilen var udstyret med en luksuspakke til 12.500 kr. som inkluderer nøglefri døre, fartpilot, start-stop knap, mørktonede ruder bag, parkeringssensor bag og el-foldbare sidespejle.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Prisen er en smule for høj, da den kommende Suzuki Swift Sport er 15.760 kroner billigere. – Det er inklusiv Xenon lygter og en 6-trins gearkasse.

Hvis Fiesta Sport Street Edition virkelig skulle slå benene væk under os, så skulle prisen være en smule lavere, motoren tilsættes turbo, mere behagelige sportssæder og en bedre gearet 6-trins gearkasse.

Ford Fiesta Sport Street Edition

Ydelse: 134 hk ved 6.000 omdr./min / 160 Nm ved 4.050 omdr./min

Præstationer: Topfart er 195 km/t. 0-100 km/t på 8,7 sek

Oplyst forbrug: 16,9 km/l – 139 g/km

Mål i cm: Længden: 396 cm, Bredde: 172 cm, Højde: 148 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 235.750 kr.