Hyundai i20 Active Plus
Hyundai i20 er en minibil, der imponerer. Hyundai har gjort et rigtig godt stykke arbejde, og den økonomiske bil kommer til at gøre livet surt for mange af konkurrenterne. Det er en bil, som både jeg og min kæreste faktisk godt kunne forestille os at købe (hvilket kan lyde mærkeligt, når vi er tidlgiere BMW-ejere). Den er pæn, funktionel, praktisk, komfortabel og sindssygt økonomisk.
Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads9.0
Udstyr6.0
Pris8.0
I skrivende stund stiger ventelisterne til den nye Hyundai i20 hurtigere end skyskraberne ved Den Persiske Golf. Og bilen er vel at mærke kommet på markedet for flere måneder siden, men efterspørgslen er så stor, at den danske importør slet ikke kan følge med. Hvorfor al den ståhej omkring endnu en sydkoreansk minibil? Vi testet den nye Hyundai i20 for at finde ud af det.
Jeg føler mig hurtigt hjemme bag rattet. Den nye Hyundai i20 er let at finde sig til rette i – blandt andet takket være de behaggelige sæder med god sidestøtte, multijusterbart rat samt let og overskuelig instrumentering.
Det er også en bil, der er let at køre. Koblingen er tilpas hård, styrtøjet er stramt og giver en god føling med vejen, og heller ikke i gearkassen er der nogen slinger i valsen. Det virker oprigtigt som god kvalitet hele vejen igennem.
Støjniveauet i bilen er rigtig fint. Det er ikke den mest støjsvage bil, jeg har kørt i, men i sin klasse er det absolut en af de mest støjsvage modeller. Selv ved motorvejshastigheder kan man uden problemer føre en samtale i bilen.
Bybil med gode landevejsegenskaber
En del af årsagen til det lave støjniveau er den høje gearing i den sekstrins manuelle gearkasse. I byen kan man i praksis kun bruge de første tre gear, da motoren ellers kommer for langt ned i omdrejninger, hvilket giver nogle ubehagelige vibrationer, som forplanter sig ind gennem kabinen. Til gengæld er det en fornøjelse at se omdrejningstælleren ligge nede på 1.500 omdrejninger, selvom man cruiser af sted på lande- og motorvejene. Og selv ved de helt lave omdrejninger har den lille 1,1-liters dieselmotor uventet meget moment.
De lave omdrejninger gør samtidig den lille dieselmotor ekstremt økonomisk. I løbet af den uge, jeg testede bilen, nåede jeg at køre omkring 800 km. Og da var der stadig en kvart tank tilbage. Det vil sige, at jeg uden at køre særlig økonomisk (meget by- og motorvejskørsel) kørte i omegnen af 22 km på én liter diesel i gennemsnit. Det er godt nok imponerende. Særligt når jeg for nylig oplevede én af de direkte konkurrenter – en Toyota Yaris – som selv i hybridversionen ikke formåede at komme over 15 km/l. Set i det lys må man sige, at så længe Hyundai kan levere biler som i20, så har en hybrid-Yaris absolut ingen eksistensberettigelse.
Lille udenpå – overraskende stor indeni
Kabinen kan let indeholde fire voksne takket være god plads på bagsædet. Selv med mig og mine 193 cm bag rattet, kunne en voksen sagtens sætte sig til rette på bagsædet bag mig. Og i bagageriummet er der let plads til fire velvoksne weekendtasker. Så børnefamilien kan altså let tage på weekendtur i en i20, hvis de vel at mærke ikke har brug for den helt store barnevogn, for der er pads til både passagerer og bagage.
I det her udstyrsniveau savner jeg ratbetjening og bluetooth. Men der er AUX og USB-ingang, så telefonen kan godt kobles op. Bare ikke trådløst. Heldigvis er priserne på ekstraudstyr hos Hyundai ikke lige så absurde som nogle af konkurrenterne, og derfor kan man for en relativt beskeden merpris sikre sig både ratbetjening og bluetooth.
Hyundai i20, Active Plus, 1,1 CRDi 5d
1,1-liters trecylindret dieselmotor
Ydelse: 75 hk v. 4.000 omdr/min, 180 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 159 km/t – 0-100 km/t: 15,9 sekunder
Forbrug: 27,8 km/l
Køreklar vægt: 1.255 kg
Mål i cm: 403,5 173,4 og 147,4
Bagagerumsvolumen: 295-1.060 liter.
Pris: 139.995,-