Home Biltest Test: Jeep Cherokee Trailhawk
5

Test: Jeep Cherokee Trailhawk 5.2

Test: Jeep Cherokee Trailhawk 5.2
0
5

Jeep Cherokee Trailhawk 4x4

5.2

Jeep Cherokee har ikke samme x-factor som sin storebror Grand Cherokee. Kort sagt er Cherokee er ikke en bil som bliver valgt med hovedet, men nok nærmere en anden legemsdel.

Motor & gearkasse3.0
Køreegenskaber4.0
Komfort8.0
Plads5.0
Udstyr7.0
Pris4.0

Jeep Cherokee er kendt som lidt af en gyngehest, men nu har Cherokee indtaget det danske marked, men der er ikke meget dansk over hverken motoren eller farven på testmodellen.

Foran mig står en orange amerikaner med 272 benzinheste. Designets linjer er heller ikke specielt europæisk, og i det hele taget synes jeg den ser lidt klodset ud – modsat synes jeg Grand Cherokee ser mere potent ud, og jeg tror den kan bære det, da den netop er mere bredskuldret. Jeep Cherokee er i hvert fald ikke konservativt designet.

Men selvfølgelig er design en individuel smagssag.

Under europæisk kvalitetsstandard

Inde bag rattet bliver man ikke skuffet over interiøret. Nu vidst bliver jeg lidt trist over, at kabinen i en Jeep og en Maserati efterhånden kan ligne hinanden så meget… Jeep Cherokee har meget udstyr og kan alt det nødvendige og mere til, men det er ikke lækre materiale. Startknappen er i plastik ligesom mange andre elementer i bilen, mens infotainmentsystemet både er langsomt, har en lav opløsning og bare ikke fungerer optimalt.

Læs også:  Test: Tesla 3 er svær at komme udenom

Rigeligt med standardudstyr

Standardudstyret inkluderer bl.a. p-sensor, fem tommer berøringsskærm, 17” alufælge og TFT-displayet. Vælger man udstyrsniveauet over, Limited, får man en 8.4 tommer touchskærm, ventilerede lædersæder, større alufælge og xenonforlygter. Hertil kan man købe avanceret sikkerhedsudstyr og meget andet. Trailhawk-udstyret kan kun fås i kombination med benzinmotoren, og er en offroad-udgave af Cherokee, der inkluderer Jeep Active Drive Lock firehjulstrækket, der er tungere og dermed gør den mindre komfortabel. Prisen løber op i 830.000 kr. og 909.000 kr. for testmodellen(førerassistentpakke og bi-Xenon), og det skaber spørgsmålet om Jeep Cherokee, kan retfærdiggøre prisen ift. de mange andre premium-modeller i segmentet?

Ingen V8’er, men V6’eren sluger rigeligt

Jeg starter benzinmotoren for at blive klogere, men tænker straks videre på de to dieselmotorer, som man også kan få. Allerede inden jeg tændte for motoren havde jeg en ide om, at det næppe var en god ide med en uøkonomisk benzinmotor uden turbo. Dieselmotoren er en 2-liter med enten forhjulstræk og 140 hk eller en 170 hestes med firehjulstræk og en ni trins automatgearkasse. Benzinmotoren har seks cylindre, en volumen på 3.2 liter samt de 272 hk. Jeep har angivet motoren til 10 km/l, men efter en uges testperiode er sandheden nok nærmere cirka 7 km/l.

Læs også:  Test: Stor plugin-hybrid fra Mitsubishi er et godt tilbud

Den ni-trins automatgearkasse fra ZF gør det ganske fint med bløde skift, men der er ingen tvivl om, at den ville gøre det bedre i en dieselmodel. Den kæmper konstant for at finde momentet, hvilket er ret svært, da benzinmotoren ingen turbo har. Skal man bruge de 272 heste undgår man ikke ”larm”, for motoren tager mange omdrejninger før der sker noget – men så føles den også tjep. Og det bør selvfølgelig også nævnes, at den næsten lyder guddommelig og Maserati-agtig, når motoren får alt den kan trække.

Affjedringen er bedre end forventet, men den er stadig noget amerikansk. På motorvejen føles den for slap og doven, og ordet doven kan også sættes på bilens køreegenskaber. SUV’er i denne størrelse er generelt ikke specielt sportslige, men Jeep Cherokee udmærker sig alligevel specielt.

Læs også:  Test: Giulia er det fede alternativ til den kørende sælger

Sikkerheden er blevet markant bedre

Sikkerhedsmæssigt er Jeep også blevet markant bedre end før, så man skal pakke sine gamle historier om amerikansk bilsikkerhed ned. Testmodellen havde bl.a. både kollisionsadvarsel og nødbremse, men det fungerede ikke helt så godt som i de tyske konkurrenter. Under bykørsel oplevede jeg nødbremsen blev aktiveret, dog var der ingenting foran, hvilket systemet et par sekunder efter fandt ud af, men sjovt har det set ud for de folk, der så det lille stunt ved Esplanaden i København.

Jeep Cherokee Trailhawk 4X4
3.2 liters sekscylindret V6 benzinmotor
Ydelse: 272 hk v. 6.500 o/min, 315 Nm v. 4.300 o/min
Præstationer: Topfart: 180 km/t – 0-100 km/t: 8,4 sekunder
Forbrug: 10 km/l
Køreklar vægt: 2.036 kg
Mål i cm: 462,6 190,4 172,2
Bagagerumsvolumen: 514-1.267 liter
Pris: 830.000 kr.