Jeep Renegade 1.4 Turbo 140 Limited
Brændstofforbruget trækker markant ned i den samlede bedømmelse, da hver kilometer bag rattet i Renegade er op mod dobbelt så dyr som i nogle af konkurrenterne. Til gengæld klarer Renegade det fint på andre områder, hvilket sikrer den et hæderligt resultat, når man ser på den samlede karakter. Køreegenskaberne er fine, rummeligheden er god, og designet er unikt.
Motor & gearkasse3.0
Køreegenskaber7.0
Komfort6.0
Plads6.0
Udstyr8.0
Pris8.0
Jeeps mindste model er den kompakte Renegade, som blandt andet har et unikt design, fine køreegenskaber og en god pris. Men på andre punkter falder den lille charmør helt igennem.
Jeep Renegade kom på markedet for knap et år siden kort efter relanceringen af det amerikanske bilmærke på det danske marked. Men selvom vi naturligvis kan glæde os over, at Jeep er med til at øge udvalget af biler i Danmark, så er de amerikanske modeller på ingen måde slået igennem. Renegade er trods alt den absolut mest solgte model fra Jeep i år, men med 25 solgte eksemplarer kan der næppe være tilfredshed hos den danske importør. På andenpladsen finder vi Cherokee med otte solgte modeller indtil videre i år.
Men hvorfor vil vi danskere ikke kaste penge efter modellerne fra den anden side af Atlanten? En del af årsagen er måske netop, at en stor del af bilen netop ikke kommer fra USA men fra de italienske søsterbiler hos Fiat. Vi har testet Jeep Renegade for at få et mere nuanceret billede.
Forrykt forbrug
Testbilen er en Renegade i den billigste variant med betegnelsen “Limited”, som har en 1,4 liters motor med 140 hestekræfter. Bilen koster fra 285.000, men denne version er spækket med ekstraudstyr, så prisen lander på 421.000.
Desværre er brændstofforbruget mildest talt ikke er særlig ambitiøst. På dette punkt er bilen virkelig amerikansk, hvor brændstof i store tal koster omkring halvdelen af, hvad det koster herhjemme. Det teoretiske forbrug ligger på 16 km/l, men i praksis viser forbruget sig at ligge helt nede omkring 10-11 km/l, hvilket ikke ligefrem kan siges at være imponerende, når bilen trods alt vejer langt under halvandet ton. Og er der noget, der vægter højt hos de danske bilejere, så er det prisen for en genopfyldning af tanken, så her gør Renegade det svært for sig selv.
Jeep-modellerne er med deres amerikanske design selvfølgelig ikke blandt de mest aerodynamiske biler, der findes, og det er netop en væsentlig del af charmen, men derfor behøver de jo ikke også i virkeligheden være lige så tørstige som en amerikansk industriarbejder.
Konkurrerende klassekammerater
En af de andre årsager til, at Renegade ikke er særlig udbredt på de danske landeveje er nok, at der er andre kammerater i klassen, der har hver deres styrker, som kan gøre det svært for Jeep Renegade at trænge igennem. Hvis du eksempelvis bare vil have en 4×4, kan du købe en væsentlig billigere Dacia Duster. Hvis du bare vil have et design, der skiller sig ud, står Citroën C4 Cactus og Fiat 500X klar i kulissen til at dyste, og hvis det er skarpe køreegenskaber, du er på udkig efter, kan en Mazda CX-3 meget vel være den bil, du ender med at ty til.
Der er dog ingen tvivl om, at Renegade-designet er helt unikt. Det kasseformede design gør det efter min mening rigtig godt og giver nogle tråde tilbage til klassisk Jeep-design med et pænt moderne touch. Den ser ikke nødvendigvis robust ud – jeg forventer i hvert fald ikke, at den kan bestige de store bjerge – men den har noget urban explorer over sig. En rigtig forstads-bil.
Italiensk interiør
Interiøret i Renegade er blandet oplevelse. Der er eksempelvis en række billige krom-detaljer omkring luftdyser, speedometer osv. Det er ikke så vellykket. Der er et håndtag over handkserummet, som kunne indikere, at den kan begå sig i så groft terræn, at passagererne skal holde godt fast. Lidt kikset taget dens formodede terrænduelighed i betragtning, men det er en sjov detalje.
Lighederne mellem søsterbilen Fiat 500X og Jeep Renegade er slående. Instrumenteringen, ratbetjeningen osv. er nøjagtig den samme. Det gør, at man ikke glemmer, at de har mere til fælles, end man kunne ønske sig, når man sidder i en Jeep. Det er selvfølgelig fint i en Fiat, hvor lighederne med Renegade blot er et plus, men når man sidder i en Jeep, trækker det ikke op.
Når det er sagt, fungerer interiøret dog udmærket. Instrumenteringen giver et fint overblik, udstyrsniveauet er højt, og komforten er god. Eneste minus på dette punkt er nakkestøtten, der er meget lidt fleksibel, og som derfor ender med at sidde mellem skulderbladene for mit vedkommende.
Alsidig amerikaner
Der er efterhånden ved at hobe sig adskillige argumenter op for, hvorfor man ikke skal købe en Renegade. Men jeg har alligevel svært ved at stå for den lille charmør af en SUV. Det er en rummelig bil i forhold til dens kompakte ydre. Der er god plads på bagsædet, loftshøjden i kabinen er fin, og bagagerummet kan indeholde mere end 350 liter.
De 140 hk er gør ikke bilen uinteressant. De dækker bestemt de fleste behov. Gearkassen fungerer let og problemfrit, og styrtøjet er ok. Testbilen er en veludstyret model med blandt andet klimaanlæg, fartpilot, touch-skærm, som fungerer rigtig godt, og samlet set bidrager det til en rigtig fin oplevelse bag rattet.
Bortset fra nakkestøtten er noget af det eneste negative, man lægger mærke til, når man sidder bag rattet i Renegade, at udsynet bagtil er rigtig dårligt. Til gengæld er der takket være den høje siddeposition et godt overblik fremad, og alt i alt leverer Renegade en fin køreoplevelse.
Jeep Renegade 1.4 Turbo 140 Limited
1,4-liters firecylindret benzin
Ydelse: 140 hk v. 5.000 o/min, 230 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 181 km/t – 0-100 km/t: 10,9 sekunder
Forbrug: 16,7 km/l
Køreklar vægt: 1.395 kg
Bagagerumsvolumen: 351/1297 liter
Pris: 335.000 kr.