Home Biltest Test: Land Rover Defender 90 Station Wagon
6

Test: Land Rover Defender 90 Station Wagon

Test: Land Rover Defender 90 Station Wagon
0
6

Land Rover Defender er sendt på pension efter 67 år i tro tjeneste. Bilen kan ikke længere opfylde EU’s sikkerhedskrav.

I 2014 blev der solgt 17 nye Land Rover Defenders i Danmark, og dermed har det ikke været nogen storsællert, men den er et ikon på niveau med den originale Mini, og derfor er det et sørgmodigt farvel.

Testen startede i Birkerød, hvor den noget firkantede bil ikke ligefrem faldt i med de flotte og elegante Jaguar-modeller. Bevares, men køn synes jeg nu ikke den er, når den står hos en bilforhandler, men det skulle vise sig at være anderledes, når den blev placeret i rigtige omgivelser. Testmodellen var særdeles veludstyret af en Defender, og således var der både fjernbetjent centrallås, klimaanlæg, Bluetooth og skålsæder som man ellers kun ville forvente at finde i en sportsvogn af en vis kaliber.

”90-tommer” udgaven som testmodellen var, er den korte model. Pladsen er dog fin på de to forsæder, trods det godt kan føles lidt trangt i starten, da sidedørene er meget tæt på ens skuldre.

Speciel køreoplevelse

Efter nøglen er sat i og drejet rundt vågner den 2.2 liters dieselmotor fra sin dvale. Hele bilen ryster med det samme, og der er ingen tvivl om det bliver en intens køreoplevelse med masser af specielle oplevelser. Jeg får den sat i gear og triller så stille ud fra bilforhandlerens parkeringsplads med både et tempo og en lyd, som var det en traktor. Testmodellens 2.2 liters dieselmotor ydede 90 hypper og 360 Nm. Det blandede brændstofforbrug er angivet til 10,2 km/l og 0-100 km/t tager intet mindre end 15,8 sekunder.

Læs også:  Vi er vilde med Volvos lille crossover

Jeg er efterhånden kommet ud mod motorvejen og motoren er blevet tilpas varm. Da jeg begynder at køre ned af tilkørselsrampen giver jeg motoren nogle klø, og man kan straks mærke den ikke er tilfreds. Den brøler og larmer så man ikke er i tvivl om, at den er kommet på overarbejde. Men det kræver altså speederen i bund, hvis man skal nå op på 110 km/t inden man fletter ind på motorvejen.

Som at løbe et maraton i stilletter

På motorvejen er der masser af støj og der går ikke mange sekunder før, at det kan konkluderes, det bestemt ikke vil være en rar hverdagskammerat, hvis man kører meget på motorvejen. I hvert fald ikke hvis man sætter pris på bare et minimum af komfort.
En tur fra København til Skagen er ikke ligefrem det første jeg ønsker at tilbagelægge, og det kan vel bedst sammenlignes med maraton med stiletter på – det kan lade sig gøre, men det bliver ikke ligefrem sjovt.

Læs også:  Test: Er den mest solgte elbil i Europa værd at købe?

Kabinen er næsten skraldet for udstyr, så der er ikke meget at koncentrere sig om i kabinen. Der er faktisk flest indstillinger omkring gearkasse, hvor man jo har reduktionsgear og spærredifferentialet. Kort sagt føler man næsten man sidder i en lille kampvogn, og sådan er køreegenskaberne også. Styringen er ikke ligefrem præcis og man må konstant sidde og korrigere, når man kører på almindelig vej.

Inde i byen er den heller ikke let at parkere, da udsynet er ekstremt ringe pga. nogle smalle sidespejle. Parkeringssensor er der heller ikke noget af, så det er med at være påpasselig i indre by, hvis man vil parallelparkere.

I terrænnet finder Defenderen sig tilpas

Tager man Defenderen ud i lidt terræn, så bemærker man straks hvorfor den er til. Land Rover Defender er en arbejdshund, og den er skabt til off-road kørsel. Defenderen kommer frem over det hele, trods frihøjden ikke er imponerende, men med den korte akselafstand kan man i stedet let komme uden om forhindringerne. Desuden skal vandpytten også være dyb, før man må vende om, da den kan klare op til 50 cm dybt vand og desuden kan den hælde op til 35 grader og stige 45 grader! Glemte vi at nævne den også kan trække en kæmpe trailer?

Læs også:  Hyundais GTI-bud vil frem i verden – og gerne hurtigt

Land Rover Defender 90 Station Wagon
2.2-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr/min, 360 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 144 km/t – 0-100 km/t: 15,8 sekunder
Forbrug: 10,2 km/l
Mål i cm: 440 , 179 og 200
Pris: 460.600 kr. (priser fra 412.900 kr.)

BEMÆRK: Defenderen skiller sig væsentlig ud fra vores normale testbiler, og derfor er vores bedømmelsesskal ikke tilpasset bilen. Vi har derfor erstattet det almindelige “Køreegenskaber” med off-road egenskaber, for at gøre anmeldelsen mere fair. LÆS EVT. RESUMÉT.