Home Biltest Test: Maserati Quattroporte GTS
0

Test: Maserati Quattroporte GTS

Test: Maserati Quattroporte GTS
0
0

Klokken er otte og jeg har sat kursen mod Formula Automobile i Allerød. Bilen er en orange Toyota Aygo, og trods den skaber rigeligt med opmærksomhed, så er det næppe på niveau med den bil, som jeg skal hente en time senere.

Da jeg kommer frem er bilen allerede klar, og sælgeren tænder straks for vilddyret i kælderen, hvor den står i ly for regn og blæst. Lyden ved opstarten kan bedst beskrives som en symfoni af lykke. Jo højere den skriger, desto højere lykkefølelse får man i kroppen. Bilen er en Maserati Quattroporte GTS, der har en 3.8 liters V8-biturbomotor med intet mindre end 530 hestekræfter!

Teknisk set er jeg en smule skeptisk overfor Quattroporte, da jeg har prøvet den mindre Ghibli diesel, der ikke ligefrem imponerede mig. Modsat Ghibli diesel er Quattroporte GTS dog en mere fanden i voldsk limousine, hvor der ikke er tænkt på miljø, men på en sand lydoplevelse og sjovere køreoplevelse. Alligevel kommer man ikke uden om, at Ghibli og Quattroporte deler omkring 45-50 % af de samme komponenter, hvilket inkluderer platform, det elektriske styretøj, bremser, affjedring, interiør og den samme sekscylindrede turbo benzin samt dieselmotor.

Læs også:  Video: I-Pace, vi tester rækkevidden fra København til Aarhus

Kompromisløs luksuskabine

Inde i kabinen genkender man dog også hurtigt rattet, speedometret, det elendige infotainmentsystem, gearvælgeren osv., men alligevel føles Quattroporte som en rigtig luksuriøs flyder, og der synes jeg Ghiblien faldt igennem. Umiddelbart er der arbejdet en smule mere for finesser og en højere kvalitet, men det kan selvfølgelig også ses på prisskiltet.

Siddepositionen er også bedre i Quattroporten, hvor de lækre lædersæder er udført i Poltrona Frau-læder af fineste kvalitet. Selvfølgelig er pladsen langt bedre i Quattroporte, da akselafstanden er 20 cm længere!
På bagsædet finder man sig ligeledes fint tilrette som voksen, hvis man altså ikke bliver placeret i midten, da loftshøjden der er elendig pga. siddepositionen. Testmodellen havde også et infotainmentsystem til bagsædepassagerne, hvor skærmene mest af alt ligner iPads, men med Maserati skrevet på sig i bunden.

V8 Ferrari motor under hjelmen

Efter førstehåndsindtrykket af kabinen triller jeg ud på vejene og hen mod motorvejstilkørslen. På motorvejstilkørslen sætter jeg den i sport, og giver jeg den fuld gas fra stilstand, hvilket der kvitteres med en symfoni af musik i kabinen og ikke mindst udvendig. Effektivt fungerer det dog ikke, hvis man kigger på speedometret, hvor man kan se ESC-systemet blinke for at få greb. 530 hestekræfter til baghjulene og fuld pedal fungerer desværre ikke en råkold decembermorgen i Danmark. På papiret er 0 til 100 km/t klaret på blot 4,7 sekunder, hvilket er meget hurtigt for en 1.900 kilo tung limousine.
Da jeg har kørt lidt på motorvejen sænker jeg farten til 90 km/t, hvorefter jeg igen hakker til den. I et kort sekund kan man mærke lidt hjulspin, hvorefter man ellers bliver kastet tilbage i sædet mens Ferrari-motoren foran brøler, så alle foran trækker ind i indersporet med lynets hast. Efter blot få sekunder kigger jeg på speedometret og opdager, at dette vidst er hurtigere end politiet tillader. Det siger dog også lidt, at 0 til 200 km/t blot er klaret på 14,7 sekunder, så man skal ikke være uopmærksom fra speedometret i mange sekunder, før man har begivet sig ud i ulovligheder.

Motoren er Ferrari-udviklet, selvom de ikke selv er glade for at indrømme det. Faktisk er motoren den samme som i den faceliftede California T, hvor volumen dog er hævet til 3.9 liter og ydelsen til 560 hk og 755 Nm! Paolo Martinelli som har vundet adskillige verdensmesterskaber som Head of Engine Development hos Scuderia Ferari F1, har stået for udviklingen af motoren. Han har dog ikke haft miljøet med i tankerne, selvom den er blevet 30 % mere økonomisk end forgængeren. GTS’eren klarer blot 5,9 km/l, og så skal du køre som en engel – og tro mig, det gør du ikke.
Men når man kører i Quattroporte GTS er man også ligeglad med brændstofforbruget, for det gør da ikke noget, at man ofrer lidt brændstof for at nyde den dejlige motorlyd. Giver man den gas i tomgang skyder den fra udstødningen, når man rammer begrænseren! Ude på landevejene kommer der også lidt knald og smæld fra udstødningen, hvis man laver hurtige nedgearinger, og oplevelsen af at sidde i en stor luksuslimousine, som gør det er ret speciel. Men hvor er logikken også i at smide en Ferrari-motor i en limousine?

Quattroporte er mere sportslige end forgængeren, hvilket bl.a. skyldes et vægttab på 100 kilo! Der er ingen tvivl om den kører væsentlig bedre end forgængeren, men køreegenskaberne er selvfølgelig langt fra en sportsvogn værdig. Quattroporte er mest til den komfortable side, hvilket man værdsætter inde i byen og på motorvejen. Ude på landevejene føles den dog hurtig stor, når man kører af snoede veje med huller hist og her.

Konkurrencen er hård!

Konkurrenterne til Maserati Quattroporte GTS er bl.a. Porsche Panamera Turbo, Jaguar XJ-R og Mercedes S63 AMG. Det kan hurtigt konkluderes, at Maseratien langtfra matcher Mercedes på teknologi og luksus, ligesom den heller ikke er feltets bedst kørende eller hurtigste fra 0 til 100 km/t. Dog kan Maseratien bryste sig af, at være den som lyder bedst, og har den højeste topfart på 307 km/t, hvilket bringer den i liga med eksempelvis Aston Martin Rapide og Bentley Continental Flying Spur.

Maserati Quattroporte GTS koster knap 3,2 millioner kroner med dansk afgift, og derfor vil de fleste foretrække et billigere alternativ. Motorprogrammet består desuden af en sekscylindret benzin samt dieselmotor, som begge har turbo. Ydelsen er hhv. 410 hk og 275 hk og den førstnævnte 410 hestes benzinmotor kan også leveres med firehjulstræk. Dieselmodellen kan flexleases for 27.750 kr. pr. måned med en engangsydelse på 134.607 kr..

Historie:

I 1962 var Maserati det første bilmærke i verden til at montere motoren fra en sportsvogn i en firedørs luksusbil. Dengang var det en V8’er, og det er det også stadig, hvis man vælger GTS’eren.

Vi synes:

Man kan ikke andet end at blive forelsket. Lyden, designet og charmen. Prisen kan dog hurtigt ødelægge forelskelsen, men Quattroporte GTS er helt specielt.

Maserati Quattroporte GTS
3.8 liters V8 biturbo benzin
Ydelse: 530 hk v. 6.800 omdr/min, 660 Nm v. 2.250 omdr/min
Præstationer: Topfart: 307 km/t – 0-100 km/t: 4,7 sekunder
Forbrug: 5,7 km/l
Køreklar vægt: 1.900 kg
Mål i cm: 526, 148, 195
Bagagerumsvolumen: 530 liter.
Pris: 3.175.000 kr.