Hvorfor skal en bil i Golf-klassen udstyres med 360 heste? Hvis du tænker sådan, bør du ikke læse videre, for den nye A45 AMG er ikke fornuftig, men forbandet fantastisk.
Opskriften bag A45 AMG er ikke en brølende V8’er, men man har derimod valgt en mere stille firecylindret 2,0 liters version af slagsen.Dette er samme volumen som A250, men der er 149 heste til forskel, mens man også har 100 newtonmeter yderligere. Man er i hvert fald ikke i tvivl om, at A45 AMG er bomstærk. Grundet motorreduceringen kan Mercedes prale af en blandt brændstoføkonomi på 14,5 km/l, hvilket er mere end naboens nye Ford Focus ST. Realiteten er dog man næppe kommer i nærheden af disse tal, da man ikke har købt en A45 AMG for at køre, som var der rådne æg under speederen. I testperioden kørte vi 9,5 km/l ved nogenlunde pæn kørsel med nogle kvikke accelerationer som hører bilen til.
Lyden lader dog ikke en tilbage med helt samme indtryk som eksempelvis RS3 eller 1M, hvor en hhv. fem- og sekscylindret motor lyder lidt mere raffineret. Mercedes har dog arbejdet med konstruktionen af udstødningssystemet, således der i Sport kommer masser af små mekaniske knald fra udstødningen, men man finder hurtigt ud af, at det er udstødningen som giver en god lyd og ikke selve motoren.
Det mest imponerende ved A45 AMG-motoren er, det er den mest kraftfulde 2,0 liters serieproducerede turbomotor til dato med sine 360 heste. Her kan sammenlignes med den sekscylindret 3,0 liters BMW 1M og femcylindrede 2,5 liters Audi RS3, som begge yder 340 hestekræfter.
Firehjulstræk og launch control
Mercedes A45 AMG leverer alle kræfterne på fornem vis i asfalten uden hjulspind, hvilket sker ved hjælp af bilens firehjulstræk. Selv ved brug af launch control hører man blot dækkene hvine en lille smule, hvorefter bilen flyver af sted som skudt ud af en kanon. Accelerationen fra 0-100 km/t er klaret på 4,6 sekunder, og man er ikke i tvivl om topfarten på 250 km/t er elektronisk begrænset, da motoren har et enormt kraftoverskud!
Firehjulstrækket er ikke permanent, da man ved normal kørsel har forhjulstræk, og bilen i specielle situationer kan levere op til 50:50. Som chauffør kan man dog også selv regulere ved dette, da A45 AMG er udstyret med en tre-trins regulering af ESP-systemet.
Gearkassen er AMG Speedshift med syv trin, og her oplever man hurtige skift. Kører man i Comfort er det særdeles bløde skift, som faktisk fungerer bedre end i mange andre Mercedes-modeller, som vi tidligere har testet. Vælger man derimod Sport bliver der gearet ned, speederaggressiviteten bliver mere kontant og man er nu ikke i tvivl om, at skiftene nu bare skal være hurtigere, hvorfor rykket ved hvert gearskift mærkes markant – men det er også en del af oplevelsen i en hurtig sportsbil.
Vil man selv styre gearskiftene bruger man blot skiftepedalerne, som er udført i aluminium. Det var specielt på banen, vi virkelig fik afprøvet gearkassen til dens grænser. Selvom gearene høvles ind under accelerationen virker gearkassen desværre en smule tøvende, når der nedgeares ind mod et sving.
Køreegenskaberne bærer selvfølgelig præg af firehjulstrækket, da man konstant har masser af greb. En tur på Sjællandsringen var intet problem, og A45 AMG er den letteste bil jeg har kørt på bane, da den simpelthen var urokkelig.
Nej, det er en gadebil…
Designet skiller sig ud fra den almindelige A-klasse på flere forskellige måder, og den tilkøbte Edition 1 pakke til testmodellen sørger for, at der på ingen måde kan herske tvivl om, dette er en sand lille racerbil. Spørgsmålet om det bliver for meget, må den enkelte bedømme, men den lille DTC-lignende racer skaber megen opmærksomhed på de danske veje.
Den såkaldte Edition 1 pakke som testmodellen var udstyret med koster over 150.000 kr. ekstra og tilføjer bl.a. AMG-aerodynamikpakken, 19” fælge, en hårdere sportsundervogn, fantastiske skålsæder med fast ryg, alcantara-rat, en kæmpe hækvinge samt flere klistermærker. A45 AMG koster fra 875.900 kr., men testmodellens pris var over 1,2 millioner kroner.
Inde i kabinen skiller testmodellen sig specielt ud, da den har de mange lækre elementer fra Edition 1 pakken. Sæderne støtter fantastisk, og er behagelige ved selv længere ture, mens man konstant fanger sig i at befamle det lækre Alcantara-rat og aluminiums skiftepedalerne. Herudover er det dog kun gearvælgeren og speedometeret, som viser dette ikke bare er en almindelig A-klasse.
Kigger man på alternativer i klassen vil man nok hurtig vælge A45 AMG, hvis kravet er hurtighed og massere af greb. Vildskaben føles dog til tider en smule for kontrolleret, og det er her BMW M135i eller 1M kommer ind i billedet, da deres køreegenskaberne er mindre tøjlet og sjovere.