Home Biltest Test: Mercedes B-klasse 200 CDI BlueEFFICIENCY
0

Test: Mercedes B-klasse 200 CDI BlueEFFICIENCY

Test: Mercedes B-klasse 200 CDI BlueEFFICIENCY
0
0

Den nye Mercedes B-klasse er klar i udstillingslokalerne, og den henvender sig nu til et endnu bredere publikum end før, da prisen er sænket markant.

Mercedes B-klassen blev introduceret i slutningen af 2005, hvor den mest af alt var en forstørret A-klasse. Prisen var dog næsten 400.000 kr., med en kedelige 95 hestekræfters benzinmotor. – Det betød at salget igennem årene kun løb op på ca. 1.320 styk, men Mercedes har lært af deres fejl.

Vi har testet den store 200 CDI som koster knap 410.000 kr., og har iflg. Mercedes en blandet brændstoføkonomi på 22,7 km/l.
B-klassen kan dog erhverves fra lige under 350.000 kr., hvilket er uset i forhold til de tidligere B-klasse modeller. De 350.000 kr. dækker endda over ARTICO kunstlæder, sædekomfortpakke, krompakke, AUDIO 20 med fritstående farveskærm og Bluetooth, 3-eget multifunktions læderrat, 16’’ letmetalfælge, elruder for og bag, sædevarme for, justerbart armlæn for og meget andet.

Den har mere plads end du tror

Udefra ligner det ikke, at Mercedes B-klassen har massere af plads, men når man først har åbnet dørene kan man hurtigt notere, at pladsen er helt i top. – Der er dog også en grund til, at vi begynder med at se flere Mercedes B-klasser som Taxi.

På førersædet har man mange justeringsmuligheder, og med en akselafstand som er 12 cm mere end Volkswagen Golf Plus, så er pladsen ganske tilfredsstillende. På bagsædet sidder man også glimrende, hvis dem på forsædet sidder nogenlunde fornuftigt. Tilmed er bagsæderne lidt højere, hvilket giver et bedre udsyn for børn.

Læs også:  Kompakt coupé fra Mercedes får nyt liv

Bagagerummet måler 488 liter, hvilket bør være mere end rigeligt til de fleste danske familier.

Fire forskellige motormodeller

I første omgang er der fire forskellige motorer at vælge imellem. På dieselsiden finder man 180 CDI og 200 CDI, hvor det er en 1.8 liters diesel som yder hhv. 109 og 136 hestekræfter.
Benzinmodellerne hedder også 180 og 200, og har enten 122 eller 156 hestekræfter.

Iflg. Mercedes oplysninger kører 180 CDI og 200 CDI begge 22,7 km/l ved blandet kørsel.
Begge disse firecylindrede dieselmotorer er også helt nye downsizet modeller.

I vores testperiode nåede vi på alle længere ture over 20 km/l, hvilket var uden at tænke over økonomien specielt ofte.

Avancerede benzinmodeller

Det er dog benzinmodellerne som der er sket mest med, da de har en meget avanceret opbygning. De har nemlig både turbolader og direkte indsprøjtning, hvor benzinen sprøjtes med 200 bar ind i cylindrene. – Derfor kan der nås hele fem indsprøjtninger pr. forbrænding, hvilket giver en hurtig respons.
Det betyder at det maksimale drejningsmoment allerede er til stede ved 1.250 omdrejninger i minuttet!

Velfungerende manuel gearkasse

De fleste mener, at en rigtig Mercedes skal have automatgear, men man kan bestemt ikke klage over den seks-trins manuelle gearkasse, som er standard i B-klassen.
Gearkassen er let samt behagelig at betjene, hvor det sjette gear ligger højt, hvorfor man nyder gavn af lave omdrejninger ved motorvejskørsel.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Hvis man insisterer på at B-klassen skal være med automatgear, så kan man tilkøbe den syv-trins dobbeltkoblingsgearkasse for 47.000 kr. ekstra.

Den kører godt

Allerede efter nogle få kilometer i Mercedes B-klasse kunne det konstateres, at den er yderst komfortabel at lade sig transportere i. B-klassen vejer cirka 1.400 kilo, hvorfor den med sine 136 hestekræfter ikke er specielt hurtig, men med det maksimale drejningsmoment på 300 Nm v. 1.600-3.000 omdrejninger i minuttet, så føles den yderst kvik i acceleration op til 60-65 km/t.

Støjniveauet er også lavt, og på motorvejen kører man med omkring 2.000 omdr/min, hvilket gør det til en dejlig rejsebil. – Der mangler dog lige prikken over i’et, da den ikke har fartpilot som standard.
Undervognen er også godt affjedret, da den hverken er for blød eller hård til nogen typer vej.

Sidst men ikke mindst hjælper den nyudviklet 4-ledet bagaksel, når vejen byder på kurver.

Massere af sikkerhedsudstyr

Mercedes har bestemt heller ikke været fedtet med sikkerhedsudstyret, hvor man blandt andet finder Collision Prevent Assist, som er et system der giver en advarsel, hvis man kommer for tæt på forankørende. Systemet starter med at vise et rødt ikon, og når det bliver kritisk kommer systemet med en advarselslyd.

Et andet sikkerhedssystem holder øje med chaufførens kørsel, og advarer med en blinkende kaffekop, hvis det er tid til at holde en pause.

Læs også:  Clarksons dom: Her er de bedste og værste biler 2018

B-klassen har dog også fået topkarakter i Euro NCAP, hvor den specielt klarede sig godt i kollisionstesten.

God leasingpris

Man kan også privatlease Mercedes B-klassen 180 CDI i tre år, hvilket kan gøres for 4.300 kr. om måneden med en udbetaling på 30.000 kr. Her er det ikke 15.000 km om året, men der i mod også hele 20.000 km.

Ønsker man den store diesel kan den leases for 4.600 kr. om måneden med samme udbetaling og antal kilometer.

Konklusion:

Selvom Mercedes B-klassen er faldet i pris, så er den stadig i den dyre ende. Vores mening er dog, at den er de ekstra penge værd, da man får en anden følelse af eksklusivitet og kvalitet i forhold til konkurrenterne.

Sidst men ikke mindst giver den en god køreoplevelse, som man ikke finder hos mange af konkurrenterne.

Kort sagt: Man får hvad man betaler for.

Mercedes B 200 CDI BlueEFFICIENCY

Ydelse: 136 hk ved 3.600–4.400 omdr./min / 300 Nm ved 1.600-3.000 omdr./min

Præstationer: Topfart er 210 km/t. 0-100 km/t på 9,5 sek

Oplyst forbrug: 22,7 km/l – 121g/km

Mål i cm: Længden: 435,9 cm, Bredde: 178,6 cm, Højde: 155,7 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 409.900 kr.