1. Home
  2. Bilmærker
  3. TEST: Mercedes-Benz E200 – Et lydløst luksusdyr

TEST: Mercedes-Benz E200 – Et lydløst luksusdyr

TEST: Mercedes-Benz E200 – Et lydløst luksusdyr 8.2
0
0

Anmeldelse

8.2

Har du en god firmabilordning og finder et attraktivt leasingtilbud eller er du villig til selv at skrive den helt store check ud, så får du en fabelagtig bil - også i den lille E-klasse.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.5
Plads8.0
Udstyr7.9
Pris8.0

Der er bare forskel på biler og på køreture. Den tur jeg tager mest er fra hjemmet til kontoret godt 50 kilometer væk – og hjem igen om eftermiddagen. Det er en lidt trist rute med alt for mange rundkørsler og lyskryds, og alt for mange biler på alt for trafikerede veje. Det jeg gerne vil have den tur skal være er, er komfortabel og sikker. Det er den i Mercedes-Benz E200 aut.

mercedes-benz-e-200-12

Det er her forskellen på definitionen er køreglæde spiller ind. For om søndagen, når solen står højt på himmelen, så vil jeg måske gerne noget andet. Men for det meste – så vil jeg have komfort.

Mercedes_Benz E-klasse kom til Danmark i sin seneste udgave i foråret i år og den tog motorjournaliststanden med storm. Bilsektionen.dk har tidligere testet en af de større diesel-versioner og nu er det blevet tid til en uge-lang test af den mindste benziner. Testbilen har automatgear og det skal den have. Det er der tradition for hos Mercedes-Benz i de store og større modeller og gearkassen – 9G-tronic, som de kalder den – har 9 trin. Den skal overføre kraften fra en 2 liters række-firer med 184 hk og et moment på 300 nm. Det ser på papiret ud til at passe fint til bilen, der vejer omkring 1.700 kg. Man kan altid ønske sig mere, men man kan ofte nøjes med mindre.

Lydløst luksusdyr

Tilbage til køreturen mellem kontoret og hjemmet. Jeg stiger ind i den store sedan i indkørslen og bakker ud. Her får jeg hjælp af bakkameraet, der viser billeder på den ene af de to 12,3″ skærme, der er en del af teknologipakken til 70.000 kr. Og så vipper jeg gearvælgeren ned i D og skyder roligt fremad. I teknologipakken er der også head up-display og skiltegenkendelse med i pakken.

Læs også:  Skoda Enyaq får flere hestekræfter og længere rækkevidde i opdateret udgave

Ny BMW 5-serie. Kan den hamle op med E-klassen?

Ud af landevejen og gennem rundkørslerne glider den store sedan som E-klassen er roligt afsted. Og når der er plads til det er det intet problem at få den relativt lille benzinmotor op i fart. Her er der hjælp at hente i de 9 automatiske trin i gearkassen, der skifter hurtigt og jeg kommer godt afsted indtil jeg rammer den næste klump trafik.

Mercedes-Benz tilbyder også en aktiv luftundervogn. Det er der ike i testbilen og efter en uge med den mindste E-klasse kan jeg ikke se, hvorfor man egentlig skal bruge 44.000 kr på det. For undervognen er meget fint afstemt og bilen megakonfortabel. Det absolut bedste er, at den ved landevejskørsel næsten er tyst som en elbil. Ingen resonans, ingen brummen eller snurrren. Bare stille og når man tilbringer meget tid i bil og måske oven i købet gerne vil afvikle et par telefonsamtaler, mens man alligevel er på landevejen, så er det en kvalitet i sig selv. Køreglæde? Det synes jeg.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Fed lyspakke

I teknologipakken, som man til gengæld næsten ikke kan undvære får man de to kæmpe skærme, hvor man kan ændre layout på intrumenterne i en uendelighed og mixe, hvilke oplysninger der skal vises. Om man vil følge med i forbruget, se kort og GPS på en hel skærm eller på en delt skærm og meget mere. Det er fedt og nødvendigt, hvis man er et legebarn.

Endnu en ting, der giver komfort er mere af det dyre ekstraudstyr som Mercedes-Benz har lange lister af. Pakken med LED-lys er fuldautomatisk 84 LED-pærer, der hver især kontrolleres individuelt bliver lysmængden 100 gange pr/sek. justeret til det optimale og når der er forankørende eller modkørende blænder lysene selvfølgelig ned af sig selv.

Så er vi der igen. Komfort. For det er bare nemt og dejligt og sikkert, at automatikken sørger for, at der er lys. så kan man koncentrere sig om at køre bilen. Træde på speederen og dreje på rattet.
E 200 er ikke en køredynamisk maskine. Men på danske veje i almindelig trafik er det kun få biler, der over det velbefindende man har bag rattet af E-klassen.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

“Men er 180 hk nok til den store bil?,” spørger du. Svaret er: Ja. Hvis du kan nøjes med det. Du vinder ikke dørtræk-dueller ved lyskrydset, men kommer fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder, hvilket er ret hurtigt. Og får du plads på autobahn, så rækker de 180 hk også til en tophastighed på 240 km/t.

Plads og praktikalitet

Både for og bager der god plads og fire voksne finder sagtens plads i kabinen. Bagagerummet er stort og der er rigelig plads til tasker og kufferter, indkøb og endda en mellemstor tur i IKEA med konen eller kæresten.

I bagagerummet er der desuden en utrolig praktisk kroganordning, hvor computertasken kan hænges fast, så den ikke kurer rumt fra side til side, når du ruller gennem byen. Det er bare en lille detalje, men det virker og det gør computeren i tasken også efter testturene.

Dyr og dejlig

Desværre skal du slagte sparegrisen for at få råd. Basisprisen for E 200 aut. er 643.300 kr. Skal du have teknologipakken er det yderligere 70.000 og LED-lys i den fede udgave koster 25.000 kr – og metallak. 20.000 kr.

Men har du en god firmabilordning og finder et attraktivt leasingtilbud eller er du villig til selv at skrive den helt store check ud, så får du en fabelagtig

mercedes-benz-e-200-30-edit