ASX har et skarpt design og en fornuftig pris. Men det er næsten også det eneste positive, der er at sige om den uinspirerende SUV fra Mitsubishi.
Mitsubishis storhedstid i Danmark ligger efterhånden mange år tilbage. I 80’erne og 90’erne kunne du næsten ikke undgå at spotte en Colt, en Galant eller en Pajero, når du opholdt dig i trafikken. Men det er anderledes i dag. Mitsubishi har eksempelvis blot solgt 23 Lancere og 21 Outlandere i år. Og da Colt røg ud af modelprogrammet i Danmark, blev der heller ikke knebet mange tårer hos forhandlerne.
For mit vedkommende var skuffelsen ved førstehåndsindtrykket af ASX da også ganske stor. Mine forventninger var måske for høje, fordi jeg egentlig er stor fan af designlinjen. Jeg er vild med den brutale front, som vi også kender den fra Lancer. De knivskarpe linjer giver bilen karakter, og jeg havde forventet, at det var en indikator for, hvad jeg kunne forvente af både interiør og køreegenskaber. Det er mildest talt ikke tilfældet.
Et salgstal på sølle 88 eksemplarer indtil videre i år er da heller ikke prangende for Mitsubishi ASX. Modsat kan Nissan glæde sig over at have solgt intet mindre end 1.927 styks af den direkte konkurrent – den efterhånden legendariske Qashqai – i år. Ja, vi tager den lige igen. ASX 88. Qashqai 1.927. Og blandt de lidt mindre konkurrenter ligger Renault i toppen med imponerende 1.700 solgte modeller af Captur.
Første indikation på den ringe kvalitet viser sig, når man åbner dørene i bilen, sætter sig til rette og smækker døren igen. Uanset hvad man ellers synes om bilen, kan man ikke være uenig i, at det lyder helt forfærdeligt! At det så måske er ligegyldigt for nogle, hvordan dørene lyder, er jeg ikke i tvivl om. Men for mig er lyden fra dørene den første indikation på, om det er en bil af høj kvalitet, som har tænkt sig at beskytte mig, hvis jeg skulle blive torpederet fra siden af en spritbilist.
Desværre fortsætter det uimponerende indtryk, når man har drejet nøglen. I dette lave udstyrsniveau har man eksempelvis kamufleret de knapper, som du skal betale mere for at få, med plastic-substitutter, som råber langt væk af: “Hey! Jeg er for nærig til at bruge penge på nogen form for udstyr, så derfor har jeg ubrugelige plastic-huller istedet.” Så hvor man kunne have trykket på en knap, hvis man havde nøglefri betjening, er der et rundt stykke plastic. Og på det sted, hvor knappen til firhjulstrækket vist skulle have siddet, der er minsandten også et stykke rundt ubrugeligt plastic. Så er stilen lagt.
Og jeg bliver lige nødt til at fortsætte lidt med interiøret. For knapperne er så små, at teksten på dem næsten er ulæselig. Specielt hvis man gerne vil betjene dem i en vis grad, mens man kører bilen. Det er i praksis uforsvarligt, med mindre man virkelig kender bilen godt. Generelt vil jeg mene, at det indvendige i ASX for længst er forældet, og på ingen måde lever op til det skarpe ydre design.
Og så er der køreegenskaberne. De er overordnet set helt acceptable. Men i denne 1,6-liters version er bilen kraftigt undermotoriseret. Speederen når næsten at slå rødder i gulvtæppet mellem gearskiftene, fordi den skal køres så langt ud i omdrejningerne, hvis man vil op på en anstændig hastighed. Det hele blev for alvor sat i perspektiv, da jeg oplevede, at jeg i accelerationen ikke kunne følge med den lokale tømrermester i sin Mercedes Sprinter.
Som man nok kan fornemme, har jeg mere end svært ved at se, hvorfor man skulle vælge en Mitsubishi ASX frem for nogle af alle de andre muligheder. Du får meget mere for pengene i en Dacia Duster, som har priser fra 139.900. Du får bedre brændstofforbrug i en Suzuki S-Cross. Og så får du overordnet set en langt bedre helhedsoplevelse, når du sætter dig bag rattet i en Nissan Qashqai, som kun koster 20.000 kr. mere for basismodellen.
Hvis Mitsubishi har sat sin lid til, at det er ASX, der skal få det japanske mærke tilbage på de danske landeveje, vil jeg være så uforskammet at spå, at der ikke går mange år, før nøglen på de danske kontorer bliver drejet om og smidt væk. For ASX har simpelthen ikke det, der skal til for at slå igennem i en klasse, hvor Nissan Qashqai for længst har sat sig på kunderne med et langt bedre produkt til næsten samme pris.
Vi synes:
ASX får én stjerne for det ydre design og én for den acceptable pris. Resten er under standard.
Mitsubishi ASX
Invite 2WD – 1,6 liters firecylindret benzin
Ydelse: 117 hk v. 6.000 o/min
Moment: 154 Nm v. 4.000 o/min
Topfart: 183 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek
Oplyst forbrug: 11,4 km/l
Køreklar vægt: 1.349 kg
Mål i cm: L: 430 B: 177 H: 162
Bagagerumsvolumen: 416 / 1.219 l.
Pris: 229.995