Home Biltest Test: Nissan Leaf
0

Test: Nissan Leaf

Test: Nissan Leaf
0
0

De seneste uger har budt på test af mange forskellige elbiler, og her kommer man selvfølgelig ikke uden om Car of the Year 2011, Nissan Leaf.

Nissan Leaf er et seriøst bud på, hvordan man kan skifte sin gamle brændstofslugende Golf-klasse bil ud, og få en bil på samme størrelse som ikke udleder CO2 og er spækket med udstyr til en fin pris.

Prisen er nemlig god

Der er ingen afgift på elbiler, og det betyder man faktisk kan gøre et godt køb, hvilket Nissan Leaf er et godt eksempel på. – Har man 290.000 kr. til VW Golf får man bl.a. ikke bakkamera, ratvarme, navigation og meget andet lækkert udstyr.

Men hvorfor spækker man en elbil med massere af elektronisk udstyr, som kun trækker rækkevidden ned? Vi fandt aldrig ud af svaret, og det virker dumt man tilføjer flere små luksusfinesser som alle kræver strøm, når Leaf går ud på at bruge mindst muligt…
Teknologien til klimaanlægget virker knap så gennemtænkt, da det sagtens kan æde 20-35 km af den samlede rækkevidde, hvorfor man kun slår det til, hvis det er strengt nødvendigt.

Programmer Leaf til at være varm inden du kører

At varme Leaf op kræver for meget energi, hvis man gør det på vej mod arbejde om vinteren, og derfor bør man programmere sin Nissan Leaf til at varme sig selv op op 5-10 minutter før man går ud og kobler den fra ladestikket. – Det kan endda nemt gøres via en applikation til mobilen, så man kan styre opladning, opvarmning og meget andet over app’en, smart!

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Elmotoren og batteriet

Kræfterne i Leaf kommer fra en 109 hestes elmotor, som yder et maksimalt drejningsmoment på 280Nm fra 0-2.730 omdrejninger i minuttet og dermed klarer 0-100 km/t på lige under 12 sekunder. Gearkassen er ligesom i andre elbiler en automatisk med ét trin frem og bag, hvorfor der er ingen ryk under accelerationen. – Man kan her vælge mellem Park, Reverse, Drive og Eco Drive.

Batteriet er på 24kWh og giver dermed en maksimal aktionsradius på 175 kilometer som ny bil. – Det er vel og mærke uden A/C. Hertil skal man også være opmærksom på, at batteriet i Nissan Leaf befinder sig bedst ved 20 graders varme, da det mister 1 % af kapaciteten for hver grad det er varmere eller koldere.

Eks: Ville du kunne købe 100 km i 20 graders varme, men er der 0 grader i Danmark, så er rækkevidden nede på 80 km.

Befinder man sig oftest på motorvejen, så vil man ikke opnå de cirka 170 kilometer, og man gør klogt i at køre omkring 90-100 km/t, hvis man ikke vil bruge batteriet for hurtigt.

Opladningen af batteriet foregår nemt, og der er flere forskellige stik afhængig af man bruger det normale 220V eller større 400V-stik. Tager man en kvikopladning er 0-80 % klaret på 38 minutter, og man vil typisk kunne foretage denne opladning gratis på kommunens regning.
I testugen afprøvede vi også Better Place konceptet, hvor vi dagligt opladede bilen ved den lokale stander, hvorefter vi kunne spadsere eller tage bussen det sidste stykke til kontoret.

Læs også:  TEST: BMW M240i - Rendyrket og røvsjov

Konceptet fungerer uden problemer, og man kan sagtens oplade sin Nissan ved Better Place, hvis man opretter et abonnement. – Better Place vil snart introducere en form for klippekort, så man kan nøjes med, at betale for de enkelte gange man optanker på deres stationer og dermed slippe for at have et bindende abonnement.

En af de smarte features ved Nissan Leaf er navigationsanlægget, som gemmer steder man har opladt bilen. På den måde kan man altid se, hvor bilen før har fået strøm og hurtigt på den korteste vej dertil, hvis det bliver kritisk.

Meget blød affjedring og fin kabine

Bortset fra at køre på el minder Nissan Leafs køreegenskaber om mange andre biler, mens den dog er langt mere støjsvag, da der ikke er en brummende diesel- eller benzinmotor. Styretøjet er utrolig let og passer godt til den yderst bløde affjedring, som måske endda er lige en tand for behagelig ifølge vores smag.

Kører man meget i byen, så fungerer det dog bedre, da den er let at manøvrerer rundt med, mens parkering også går hurtigt med både bakkamera og parkeringssensorer.

Kabinens finish er ikke i den høje ende, men den er tilfredsstillende og meget anderledes end de andre modeller i klassen. Sammenligner man med mange andre elbiler, så føles kvaliteten dog høj.

Læs også:  e-tron skyder Audis elsatsning i gang

Sidst men ikke mindst kan vi fortælle, at Nissan Leaf har fået topkarakter i Euro NCAP, og har både ABS-bremser, ESP-system, seks airbags og meget andet sikkerhedsudstyr.

Konklusion:

Nissan Leaf er det gode eksempel på, at en almindelig familie sagtens kan udskifte deres Golf-klasse bil til en elbil. Prisen på lige over 290.000 kr. er tilmed yderst rimelig, da bilen er spækket med udstyr som standard.

Gensalgsværdien er en bekymring, men man skal huske der er fem års garanti på alle el-bilsdele eller op til 100.000 kilometer.

Derudover skal man huske det ofte vil være billigere at eje en elbil, da det koster cirka 50 kr. i strøm at oplade Leaf 100 %, hvilket man bør kunne køre som minimum 130-140 km på. – Og i flere danske storbyer kan du parkere samt tanke gratis strøm!

Vi er i hvert fald overbevist.

Nissan Leaf

Ydelse: 109 hk ved 2.730-9.800 omdr./min / 280 Nm fra 0-2.730 omdr./min

Præstationer: Topfart er 145 km/t. 0-100 km/t på 11,9 sek

Forbrug: Ca. 175 km på én opladning – Fuld opladning i 220V-stik(16A) tager 6 timer og 50 min.

Køreklar vægt: Ca. 1.525 kg

Mål i cm: Længden: 444,5 cm, Bredde: 177 cm, Højde: 155 cm

Bagagerumsvolumen: 330 / 680 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 290.680 kr.