Porsche Macan S
Porsche Macan kører de fleste af konkurrenterne af banen, men merprisen for den køredynamiske SUV er også til at tage og føle på. Specielt dieseludgaven af Macan er i seriøse problemer mod Audi SQ5 TDI.
Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads5.0
Udstyr6.0
Pris7.0
Da Porsche fik stor succes med deres Cayenne fortsatte udviklingen af en mindre SUV, hvilket Macan er resultatet af.
Porsche Macan fås i øjeblikket med tre forskellige motorer, hvoraf to af dem er benzin. Vi prøvede den lille benzinmodel, da vi tidligere har testet den vilde Macan Turbo. Macan S byder på en 3-liters sekscylindret motor med to turboer og i alt 340 hk samt 460 Nm. Dermed er det en særdeles potent SUV, til trods for det faktisk er den mindste benzinmodel i øjeblikket. I 2016 introducerer Porsche dog en mere økonomisk 2-liters firecylindret turbo, og rygtet går indstigningsprisen på Macan dermed kan sænkes til under 1 million kroner! Macan S derimod koster cirka 1.220.000 kr., hvilket er en pæn sjat, for en bil på størrelse med en Audi Q5.
Macan er dog et niveau over både BMW X3 og Audi Q5, når vi taler luksuriøsitet og livsstil. Designet er mere markant, og logoet på fronten får folk til at sende anerkendende blikke.
Dog skal det siges, at Macan bygger på samme platform som en Audi Q5, men Porsche fortæller, at næsten alt er blevet optimeret, hvilket man specielt bemærker, når man trykker lidt på speederen og vejene er snoet.
Perfekt kørestilling men manglende bagsædeplads
Pladsen foran er helt tilpas, og man sidder bedre i Macan end Cayenne. Overblikket over trafikken er dog mindre, da man ikke sidder nær så højt. På bagsæderne er pladsen dog snæver, da der både mangler lidt ekstra loftshøjde og benplads. Voksne kan sagtens sidde på bagsædet under almindelige ture, men en tur til Sydfrankrig er ikke at foretrække. Bagagerummet er desuden på 500 liter, hvilket er lidt mindre end Q5’erens.
Førerorienteret kabine
Kabinen i Macan er mere førerorienteret end Cayenne, hvilket også stemmer fint overens med køreegenskaberne, da Macan er væsentlig mere sportslig. Det har dog selvfølgelig også noget at gøre med, at Cayenne er mere luksuriøs, hvilket medpassagerene kan nyde godt af. Kabinen ligner ellers på mange måder Cayenne, men man kan visse steder godt se, at man er gået et lille trin ned i luksus.
Hurtigreagerende turbomotor
Den 3-liters sekscylindrede turbomotor gør jobbet særdeles godt. Kræfter er der konstant nok af, hvilket accelerationstiden fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder også underbygger. Den syvtrins PDK dobbeltkoblingsgearkasse arbejder også godt, og man nyder godt af komfortable og hurtige skift. Den køreklar vægt er på 1.940 kilo, så den er bestemt ikke let! Ude på landevejene når man kører hurtigt ind i det ene sving efter det andet, så er det dog ikke noget som bemærkes. Macan er en usandsynlig skarp SUV, når man kigger på det dynamiske. Porsche havde dog også allerede godt styr på dynamikken i Cayenne, der både er større og tungere, så alt taler også for, at de har kunne optimere nogle ting ved Macan.
Komfortniveauet er dog også højt, men selvfølgelig ikke på niveau med Cayenne. Testmodellen var udstyret med store 21” fælge, men Macan affjedre overraskende fint med de store fælge, som koster 90.000 kroner ekstra!
Standardudstyrsniveauet er ikke overvældende, så man skal som minimum være klar til at betale ekstra for både sædevarme, navigation, parkeringssensorer og Bluetooth.
Porsche Macan er en meget køreglad SUV, der uden tvivl vil kunne køre de fleste konkurrenter af banen. Er prisen ikke værd at tænke over, så er Macan det oplagte valg, men merprisen ift. konkurrenterne for den køredynamiske Macan er til at tage og føle på. Det er dog Macan S og Macan Turbo som står stærkest, da Macan S diesel gør brug af samme motor, som man også finder i en Audi Q5. Allermest væsentligt er dog, at en Audi SQ5 TDI med skarpere specifikationer end Macan S diesel faktisk også er cirka 160.000 kr. billigere.
Porsche Macan S
3-liters sekscylindret TwinTurbo benzinmotor
Ydelse: 340 hk v. 5.500-6.500 o/min, 460 Nm v. 1.450-5.000 o/min
Topfart: 254 km/t – 0-100 km/t: 5,4 sekunder
Forbrug: 11,5 km/l
Køreklar vægt: 1.940 kg
Mål i cm: 468,1 , 192,3 , 162,4
Bagagerumsvolumen: 500-1.500 liter
Pris: 1.223.829 kr.
Fotolokation: Kurhotel Skodsborg