1. Home
  2. Biltest
  3. Test: SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG – Prisen er god nok
0

Test: SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG – Prisen er god nok

Test: SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG – Prisen er god nok 7.7
0
0

SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG

7.7

Spaniernes svar på en stor familiebil er hverken den mest luksuriøse, den største eller den mest velkørende. Men den er måske alligevel det bedste køb til prisen. Stor bil til en lille pris.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber6.0
Komfort8.0
Plads9.0
Udstyr7.0
Pris9.0

SEAT har ikke brudt vanen med, at der ikke skal ske specielt meget, når man kommer med en faceliftet model. Derfor ligner Alhambra på mange måder sig selv, hvilket på ingen måde er dårligt.

Lad os starte med at slå det fast, at SEAT Alhambra er til familien som har brug for plads. Mange mænd ville dog lade det være over deres lig, om de skulle køre en minibus af en familiebil som SEAT Alhambra, Ford Galaxy, Renault Espace, VW Sharan osv., men sandheden er, at det faktisk slet ikke er så slemt endda…

De store familiebiler giver ingen misundelige blikke, men de er hulens praktiske og fornuftige. Så skulle det da lige være de måbende blikke, når man smider seks unger ind i bilen. Desværre er mange af bilerne i segmentet højt prissat, da store biler bare er dyrere. Alhambra er dog en af de få biler i dens segment, som almindelig mennesker kan få fat i, og så er det uden at den på nogen måde virker billig.

Prisen starter ved cirka 385.000 kr. mod eksempelvis 462.000 kr. for en Ford Galaxy eller 484.000 kr. for en Volkswagen Sharan. Dermed åbner det en mulighed for at få en stor familiebil, selvom bilbudgettet ikke er nær en halv million kroner. Indstigningsmodellen har laveste udstyr, Reference samt en 1.4 liters turbomotor med 150 hk, hvilket passer fint til den store familiebil. Lad os bare sige det som det er: man har ikke travlt, når man kører en Alhambra.

Standardudstyret inkluderer blandt andet syv sæder, ISOfix, 16” stålhjul, tre-zoners klimaanlæg, vinterpakke (sædevarme foran, opvarmede sprinklerdyser samt forlygtevaskere), skydedøre bag, elektrisk betjente spejle med varme, SEAT Media System i farve, LED baglygter og diverse andre ting. Man vil dermed bl.a. savne nogle letmetalfælge, et læderbeklædt multifunktionsrat, Bluetooth og fartpilot. Alle disse elementer samt meget mere er i udstyrsniveauet over, Style, hvor prisen med selvsamme 150 hestes 1.4 TSI motor er cirka 448.000 kr. Der er dog også muligheden for ”blot” at vælge Lifestyle-pakken til 11.850 kr., hvor man får alle de nævnte elementer, som man savner i Reference, og så er man stadig kørende for under 400.000 kr.! Prisniveauet går desuden op til 527.400 kr. for den 2.0 TDI med 184 hk og DSG-dobbeltkoblingsgearkassen. Testmodellen vi prøvede var den 2-liters dieselmotor med 150 hk og DSG samt Style-udstyrsniveauet til 508.400 kr.

Rummelig som bare fanden

Alhambra er desuden en af de biler, hvor syv sæder betyder syv sæder. Jovist vil voksne mennesker nok beklage sig over de to sæder på tredje række, men mellemstore børn kan sagtens finde sig fint til rette. Den anden sæderække har rigtig fin plads, og her er det intet problem at sidde barn som voksen. Bagagerummet spænder mellem 235 til 2.430 liter! Mon ikke det skulle være rigeligt?

Bag rattet er SEAT Alhambra også ganske komfortabel. Undervognen er meget komfortabel og støjniveauet er holdt lavt. Specielt på motorvejen udmærker Alhambra sig i særdeleshed positivt. Det er faktisk muligt uden problemer at tale med dem på bagsædet, hvilket i mange andre nyere og dyrere biler faktisk er problematisk.

Giver man den lidt gas i et sving bliver man gjort opmærksom på, at det er en familieflytter man kører i. Styretøjet er ikke helt så præcist som i Ford Galaxy, men hvem vil have et sportsstyretøj i en stor familiebil? Det meget komfortable styretøj er helt tilpas.

Ikke mindre motorkraft

Med 150 hestekræfter og 340 Nm fra den 2-liters firecylindrede dieselmotor passer det ganske fint til Alhambra. 0-100 km/t er angivet til 10,4 sekunder og topfarten er 200 km/t, men alt det med topfart og acceleration føles ligegyldigt i Alhambra.

DSG-gearkassen føles noget tung medmindre man træder klampen helt i bund, men det føles også bare helt forkert i en stor familiebus. Man må være fornuftig, og fornuftighed i kørselsmønsteret er der i særdeleshed også brug for, hvis man skal nå de 19,6 km/l, som Alhambra med den 150 hk 2.0 TDI og DSG-gearkasse er angivet til. I testperioden kørte vi cirka 17,5 km/l, hvilket vi finder yderst tilfredsstillende.

Vil man have flere kræfter tilbyder SEAT den mere potente udgave af den 2-liters enhed med 184 hk og 380 Nm. Merprisen er 19.000 kr. men Alhambra bliver aldrig nogen kraftkarl, så hvis pengene endelig skulle bruges, så er vi ikke i tvivl om, at man vil sætte mere pris på ekstra udstyr i længden.

Konklusion:

Spaniernes svar på en stor familiebil er ikke den mest luksuriøse, den største eller den mest velkørende. Men den er måske alligevel det bedste køb til prisen. Stor bil til lille pris.

SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG Style
2.0-liters firecylindret diesel
Ydelse: 150 hk v. 3.500 o/min, 340 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 200 km/t – 0-100 km/t: 10,4 sekunder
Forbrug: 19,6 km/l
Køreklar vægt: 1.870 kg
Mål i cm: 485, 190, 172
Bagagerumsvolumen: 235-2.400 liter
Pris: 508.400 kr.