1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Skoda Fabia Combi 1.4 TDI Ambition
0

Test: Skoda Fabia Combi 1.4 TDI Ambition

Test: Skoda Fabia Combi 1.4 TDI Ambition
0
0

Hos Skoda er fornuften som altid i fokus. Fabia Combi har et kæmpe bagagerum, økonomiske motorer og et stort modelprogram.

Enormt bagagerum

Skoda Fabia udskiller sig ikke ved at byde på snedige features, men den slår derimod på fornuft. Enhver familiefar kan nikke anerkendende til, at det vil være rart med en lille stationcar som alligevel har et rummeligt bagagerum eksempelvis – og det har Fabia Combi.

Bagagerummet byder på 530 liter, hvilket er en hel del i denne ellers lille klasse. Eksempelvis har en Renault Clio Sport Tourer kun cirka 450 liter plads. Én af grundende til bagagerummet er markant større end de andre i klasse er blandt andet, at bagagerummet i Fabia er meget dybt.

Skuffer på bagsædet

På bagsædet er pladsen ikke overdådig ligesom bagagerummet. Som voksen kan man godt presse sig ind, men det bliver ikke nogen videre behagelig køretur. Vi havde forventet mere bagsædeplads!

Priserne starter ved 129.000 kroner for en hatchback, men vil man have en stationcar, må man punge ud med 20.000 kroner yderligere, altså 149.000 kroner. Laveste udstyrsniveau, Easy, er dog også kun at finde til hatchbackmodellen, og derfor inkluderer stationcarudgaven mere standardudstyr. Udstyrsniveauerne til Skoda Fabia Combi hedder Active, Ambition eller Style.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Testmodellen var en Fabia Combi 1.4 TDI med 90 hestekræfter og Ambition udstyr til 216.000 kroner. Dermed var den i den dyre ende, når man tager i mente, at den dyreste Fabia Combi koster 256.000 kroner. Standardudstyret til Combi-udgaven inkluderer 15” stålfælge, splitbagsæde(60/40), fartpilot, en lille radio med farveskærm og aircondition. Ambition-opgraderingen giver lidt styling i form af en kromliste rundt om kølergrillen, noget andet interiør, en indvendig krom-look pakke, begge forsæde er højdejusterbare, varme i forsæderne, 3-eget læderrat, fartpilot med hastighedsbegrænser, opvarmede sprinklerdyser ved forruden, elruder for og bag samt diverse opbevaringslommer samt net. Man mangler derfor bestemt ikke noget udstyr i den lille stationcar, men den føles på ingen måde luksuriøs for sin klasse. Personligt havde jeg forventet en lidt højere kvalitetsfølelse, men samtidig må jeg indrømme, at Skoda Fabia er tættere på VW Polo end nogensinde før.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Økonomisk trecylindret diesel

Den trecylindrede 1.4 liters dieselmotor har i testmodellen 90 hypper, men kan også erhverves i en 105 hestes udgave. Dog er de 90 hestekræfter og 230 Nm mere end rigeligt i en 1.160 kilo stationcar. Fabia Combi er selvfølgelig intet lyn, og det bliver den aldrig lige meget hvilken motor man vælger. Derimod kan den køre særdeles langt på literen, hvis man vælger den 90 hestes 1.4 TDI. Hele 29,4 km/l er den angivet til, hvilket bringer den iblandt klassens mest økonomiske – jovist, det er en snusfornuftig Skoda vi har med at gøre.

Motorens gang er såmænd fin, men den femtrins gearkasse er desværre for højt gearet. For at nå det flotte forbrugstal, og det kan godt irritere, når man ved 70 km/t ikke har mulighed for at skifte til fem gear og få en rolig motorgang. Modsat har vi hørt rygter om, at Fabias femtrins gearkasse i benzinudgaverne er for lavt gearet.

Vi synes:

Fabia er klassens fornuftig, men vi savner et mere moderne interiør. Vi kunne godt lade os tiltrække af en kampagnepris på SEAT Ibiza ST, der gør brug af lidt ældre teknologi, men som inkluderer udstyr såsom klimaanlæg oven i hatten og samtidig spare os for 40.000 kroner.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Som hatchback er konkurrencen hårdere, og trods Fabia er blevet en værdig konkurrent til VW Polo, så er Poloen fortsat lidt mere forfinet. Dog er Poloen også lidt dyrere. Du må derfor gøre op med dig selv, om du fortsat mener, at Fabias småskavankerne er nok til du ville vælge en Polo.

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI Ambition
1.4 liters trecylindret dieselmotor
Ydelse: 90 hk, 230 Nm v. 1.750-2.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 182 km/t – 0-100 km/t: 11,3 sekunder
Forbrug: 29,4 km/l
Køreklar vægt: 1.160 kg
Mål i cm: 425,7, 173,2, 146,7
Bagagerumsvolumen: 530 liter.
Pris: 216.000 kr.

tags: