Home Bilnyheder Test: Subaru WRX STI
0

Test: Subaru WRX STI

Test: Subaru WRX STI
0
0

Det er næsten middagstid, og jeg har taget toget til Kolding fra KBH med ultrakort varsel for at hente en ret speciel bil. Subaru WRX STI er en bil som i mine øjne er et ikon, og den sætter billeder i gang af vilde rallyscener og snerren fra en boxermotor.

Subaru Impreza WRX STI husker mange mænd også som den forbudte kærlighed. Dens meget opsigtsvækkende design har i hvert fald gjort, at mange husmødre højst sandsynligt har nedlagt veto mod den.

Bilen skal jeg hente ved Kolding køreteknisk anlæg, hvor rallykøreren Max Christensen hele dagen har fræset rundt på banen med Subaru-gæster. Der lugter såmænd også af brændt dæk når jeg kommer frem, og efter en lille tur rundt om bilen bliver vi enige om, at vi nok hellere må skifte højre fordæk…. Og det tager vi selvfølgelig fra en anden WRX STI, som er blevet behandlet lidt pænere i løbet af dagen.

Så er det ind bag rattet i WRX STI

Efter lidt er bilen klar, og jeg kaster mig bag rattet. Med så store forventninger til en bil kan man hurtigt blive skuffet. Bevares, det er ikke for interiøret man bør vælge WRX STI, der mildest talt er ret kikset. Bag rattet kan man dog alligevel finde detaljer, der får en til at glemme det hele. Det tykke sportslæderrat, hvor STI-logoet er indgraveret nederst, og når man kigger ned mod gearstangen bliver man endnu mere forelsket: ”ååh ja, manuelt gear, og så endda mulighed for at styre motorens levering af kræfterne og momentfordeling mellem for- og bagaksel”.

Læs også:  Derfor fortjener Renault et comeback med Twingo

Jeg får hurtigt indstillet SI-drive systemet til Sport Sharp, hvor man får det fulde udbytte af kræfterne. Herefter trykker jeg C. DIFF til minus, således flere af kræfterne sendes til baghjulene, trods firehjulstrækket i Auto-mode allerede fordeler 41/59 %. Nu er det tid til at se, om den er lige så rå som den tager sig ud.

Den første testrute går fra Kolding til København, hvilket i sig selv er lidt af en test for en WRX STI, da dens undervogn er sat op til banekørsel… Dermed er den usædvanlig dejlig hård, eller fuldstændig uudholdelig, hvis man forventer noget som er bare lidt komfortabelt.

Bilens accelerationsevne er fantastisk. Trods der ingen dobbeltkoblingsgearkasse er til at hjælpe med hurtige skift, så er den angivet til 5,2 sekunder fra 0-100 km/t, og det mener flere endda er konservativt sat! Gearene er placeret meget tæt op ad hinanden, men uden man misser et gear – bilens opsætning virker så rå og naturlig på samme tid. Motoren lyder på 2.5 liter, fire cylindre og en turbo, hvilket bringer ydelsen op på 300 hestekræfter og hele 407 newtonmeter. Lyden er dog ikke helt så vild som håbet, men den har den velkendte boxer-snerren.

Når der skal køres længere ture betaler man dog prisen, for på motorvejen kunne jeg godt finde en bedre rejsepartner, hvis man som jeg er interesseret i at beholde kørekortet. Vælger man alligevel det skal gå lidt stærkt, så mangler den faktisk lige den sidste præcision ved høje hastigheder, men det er bestemt ikke noget man mangler på landevejene.

Læs også:  BMW M8 er baseret på Le Mans-racer

Efterhånden er jeg kommet tilbage mod København, og jeg sætter kursen mod nogle velkendte sjove landeveje – nu skal jeg endelig se, om den virkelig lever op til forventningerne!

I forhold til den gamle model er rammen op mod 40 % stivere, og man har gjort den endnu mere aerodynamisk, således den gigantiske hækvinge nu også er standardudstyr. Desuden har WRX STI også fået forbedret styretøjet, undervogn og bremser.

Alt Subarus snak om store forbedringer forøger i hvert fald blot mine forventninger, og jeg giver den derfor ekstra gas på den kurvede landevej. Motoren trækker meget solidt lige så snart den har fået lidt omdrejninger, også går det ellers bare derudaf til 255 km/t, hvis man altså holder speederen i bund. Helt så voldsomt går det dog ikke til, og jeg får kastet den igennem et par sving med høj fart uden bilen viser synderlig usikkerhed.

Specielt styretøjet er jeg imponeret af. Sidst jeg prøvede en bil med et styretøj i særklasse som det i WRX STI var prisen i hvert fald det dobbelte.

Jeg vender bilen og tager endnu en tur på landevejen, for jeg må da kunne finde på noget negativt om den dynamiske køreoplevelsen, men nej.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Efterhånden som man bliver lidt mere modig kan man skifte til ESP-sport, hvor bilen bliver mere livlig, og så bliver det for alvor sjov at mærke bilens fantastiske køreegenskaber, når der samtidig sendes lidt mere moment til baghjulene.

Da jeg parkerer bilen er det med et smil på læben. Av, hvor er den bare forbandet fin. Men samtidig kræver det sin mand at leve med den hver dag.

Prisen på 649.900 kr. er skarp ift. konkurrenterne, og man får en bil der ikke kan sammenlignes med nogen anden ny bil. Den eneste bil jeg kan komme i tanke om, som tilbyder samme sjov til prisen er en brugt BMW M3 – men den er alligevel også meget forskellig fra WRX STI.

Vi synes

WRX STI er til dem som mener Audi S3 er for gamle mænd med toupé… Vi elsker den!

Subaru WRX STI
2.5 liters firecylindret turboboxermotor
Ydelse: 300 hk v. 6.000 omdr/min, 407 Nm v. 4.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 255 km/t – 0-100 km/t: 5,2 sekunder
Forbrug: 9,6 km/l – 242 g/km
Køreklar vægt: 1.585 kg
Mål i cm: 458, 179,5, 147
Bagagerumsvolumen: 420 liter
Pris: 649.900 kr.