Suzuki Celerio 1.0 DOHC Comfort
Suzuki Celerio imponerer på meget få punkter. Den er nogenlunde rummelig, den har et højt udstyrsniveau, og prisen er skarp. Køreegenskaberne er til gengæld under al kritik, brændstoføkonomien er en anelse uambitiøs og komfort må du også lede længe efter. Celerio kan hjælpe dig med at komme fra ét sted til et andet. Men det er selvfølgelig også kun det, du betaler for med en pris på under 90.000,-
Motor & gearkasse4.0
Køreegenskaber1.0
Komfort2.0
Plads7.0
Udstyr6.0
Pris7.0
Suzuki Celerio er skabt til at levere den succes i mikrobilssegmentet, som Suzuki aldrig fik med forgængeren Alto. Prisen er i bund, og det samme er både kvalitet og køreglæde. Til gengæld har Celerio andre kvaliteter, som kan gøre den interessant.
Suzuki Celerio er en bil, som efter min mening groft sagt dyster med Mitsubishi Spacestar om at være den ringeste bil på det danske marked. Rattet sidder som på en elastik og giver absolut ingen føling med vejen. Dørene er papirstynde og giver hverken den store lydisolering eller megen følelse af tryghed. Og udseendet vinder umiddelbart heller ikke de store priser.
Men Suzuki har aldrig lovet, at Celerio skulle være en dynamisk model, der ville vende hoveder på gaden. Suzuki har lavet en bil, som kan bringe ejeren tørskoet fra ét sted til et andet uden for mange dikkedarer, og det gør den egentlig rigtig fint. Var den kommet på markedet for 10-15 år siden havde jeg bestemt ikke været lige så kritisk, for sammenlignet med en gammel Corsa eller Peugeot 205 er Celerio jo en ganske veludstyret og praktisk bil, men i 2015 virker den en anelse forældet.
Konkurrerer på pladsen
Pladsen er klart et af de parametre, hvor Celerio kan konkurrere med de andre i mikroklassen. Suzuki Celerio har fem døre og teoretisk set plads til fem personer. Sidedørene åbner bredt op og afslører en stor åbning, der giver relativt gode ind- og udstigningsforhold. Ligesom montering af en barnestol ikke er helt umuligt. Der er god plads på forsædet, meget plads i højden og samtidig kan der godt sidde et par personer på bagsædet. Takket være en relativt lang akselafstand og en ny pladsbesparende undervogns-konstruktion er bagagerummet på hele 254 liter, hvilket ifølge Suzuki er det største i klassen.
Bagsædet kan splittes i forholdet 40/60 og når begge ryglæn er lagt ned, er der plads til hele 1.053 liter. Så du kan roligt tage Celerio med på en større indkøbstur. Sikkert er det, at bagagerummet under ale omstændigheder let rummer en håndfuld weekendtasker, og skulle det alligevel ikke være nok, så kan Celerio – som en af de få mikrobiler på markedet – fås med anhængertræk, så til den lille familie med et endnu mindre bilbudget kan Celerio være et reelt bud.
Imponerende udstyrsniveau
Med Celerio får du en ny bil, hvor udstyrsniveauet trods alt er hæderligt. Samtlige Celerio-modeller er udstyret med en integreret cd-radio med ratbetjent Bluetooth-forbindelse til håndfri betjening af mobiltelefonen eller streaming af musik. Der er også USB-indgang på radioen. Comfort- og Club-varianten har 2 højtalere, mens der er 4 i Exclusive.
Alle modellerne har aircondition som standard. En rigtig dejlig udstyrsdetalje på en varm sommerdag når den lille kabine skal køles ned. Eller på en våd efterårsdag, hvor ruderne ellers hurtigt dugger til. El-ruder foran samt fjernbetjent centrallås er også standard i alle Celerio-modeller. Det samme er fx højdejusterbart førersæde og rat, splitbagsæde, servostyring samt informationsdisplay med ur, udvendig temperaturmåler, forbrugsmåler og gearskifteindikator.
Men på trods af fornem plads på førersædet og et højdejusterbart rat ender jeg desværre med at sidde akavet, fordi rattet ikke kan justeres i dybden. Det betyder for mit vedkommende, at når jeg sidder med mine lange ben og kører sædet tilbage for at få plads til dem, så kan jeg ikke hive rattet ud mod overkroppen. Så enten skal jeg sidde med meget bøjede ben eller med helt strakte arme for at nå rattet. Ingen af delene er vist anbefalelsesværdige, men det er selvfølgelig en detalje, som kun er relevant for uharmonisk byggede personer – med lange ben og korte arme – som jeg.
Brugte alternativer tillokkende
Når man er nede i et prisleje som Celerio, kan det for alvor blive interessant at se på brugte alternativer. For skal det absolut være en ny bil? Selvom Celerio er en af de billigste nye biler, du kan finde på markedet, så ville jeg personligt hellere købe en brugt Polo, Fabia eller eksempelvis en fire år gammel Ceed, som stadig har tre års garanti – det samme som du får med Celerio. Det kan godt være, du så skal bruge 10.000 om året på vedligehold og reparationer, men det svarer nok meget godt til Celerios årlige værditab.
Celerio skipper samvittigheden
Men SKAL det være en ny bil, og passer Celerio til dit behov, så får du sandsynligvis en bil, som aldrig vil give dig dårlig samvittighed. Du kan køre den helt ud i gearene og file på koblingen. Du kan trække håndbremsen rundt i svingene og give fuld los udover en hullet grusvej uden at få dårlig samvittighed.
Du kan sætte børn ind på bagsædet og give dem lov til at tvære kiks og kakao ned i sædebetrækket, og du kan vente med at hælde olie på motoren, til den begynder at rasle. Og du behøver aldrig kigge bagud, når du skal bakke i bås, for du stopper bare med at bakke, når bilen ikke bevæger sig længere, for du får ikke ondt af en Celerio, fordi du kommer til at give den en bule.
Okay. Overdrivelse fremmer forståelsen. Men i mine øjne er der altså det tætteste man kommer på en samvittighedsfri bil, og det kan vel også være en kvalitet i sig selv.
Forventningsafstemning
Nå, jeg har vist fået sagt min mening om Suzuki Celerio. Jeg er ikke fan. Men som jeg indledte med at konstatere, så har Suzuki ikke lovet noget med Celerio, som de ikke kan holde. Objektivt set er det jo en veludstyret og rummelig mikrobil, som kan dække rigtig mange behov. Helt grundlæggende handler det jo blot om forventningsafstemning, og så længe du er klar over, at du hverken får komfort, dynamik eller design med i pakken, så kan det nok ikke gå helt galt.
Suzuki Celerio, 5-dørs Comfort, 1.0 DOHC
1.0 liters trecylindret benzin
Ydelse: 68 hk v. 6.000 o/min, 90 Nm v. 3.500 o/min
Præstationer: Topfart: 155 km/t – 0-100 km/t: 13,5 sekunder
Forbrug: 23,3 km/l
Køreklar vægt: 880 kg
Mål i cm: 360, 160, 154
Bagagerumsvolumen: 254-1.053 liter
Pris: 89.990 kr.