1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Toyota Aygo x-cite
0

Test: Toyota Aygo x-cite

Test: Toyota Aygo x-cite
0
0

Toyota Aygo er den ene af trillingerne, der også består af Citroén C1 og Peugeot 108. Lighederne er mange og forskellighederne små, men derfor skal man alligevel være opmærksom, hvis man har besluttet sig for at købe en af de tre. Der er nemlig blandt andet forskel på standardudstyr og garanti.

Vi har prøvet udstyrsbomben var Toyota: Aygo x-cite. Udstyr i lange baner er heller ikke ligefrem billigt, og dermed sniger testmodellen sig op mod 145.000 kroner i kostpris! Det er meget for en minibil, men heldigvis kan Aygo også skaffes for omkring 89.000 kroner med tre døre.

Ved første øjekast grinte jeg dog personligt lidt. Ikke nok med bilen var helt orange, så var det fuldstændig surrealistisk at bruge penge på lædersæder i en minibil. Og om end det lige præcis er personaliseringen af bilen jeg finder meget mærkværdig, så er det også denne man betaler ekstra for – og derfor den bliver så markant dyr.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Den 145.000 kroner Aygo har nemlig hverken mere plads eller bedre motor end den til 89.000 kroner, men den har derimod et sjovere design, mere udstyr og teknologi. Eksempelvis inkluderer x-cite det 7” touchsystem x-touch, der fungerer helt upåklageligt, og virker mere moderne end det traditionelle Toyota Touch-system. Af andet udstyr byder x-cite på aircondition, Bluetooth, el-sidespejle med varme, fartbegrænser, omdrejningstæller og multifunktions læderrat. Kort sagt har den det hele af en minibil, hvis man altså ikke er vant til fartpilot.

Aygo er basalt set den samme bil som før, trods både Peugeot, Citroën og Toyota siger de har lavet en ny bil. Vist er nogle af delene ændret, men f. eks har testmodellen både den samme platform samt motor – men med lidt modifikationer.

Motoren er en trecylindret 1-liters, som er angivet til over 26 km/l. I den ”nye” Aygo er vibrationerne blevet færre og støjen mindre, hvilket er et kæmpe plus ude på motorvejen.
Komfortmæssigt er den blevet mere stabil ved høj fart, hvilket man altså først mærker på motorvejen.

Pladsen i Aygo er ganske udmærket, men den bærer selvfølgelig præg af, at det er en lillebil. Personligt kan jeg ikke klemme mig ind på bagsædet, men med mine 195 cm er jeg også godt over gennemsnitshøjden. Før man skal finde sig bare nogenlunde udmærket tilpas på bagsædet, vil jeg anslå man skal være under 170 cm høj. Man kommer næppe uden om, at Toyota Aygo og de to søskende har mindre bagsædeplads end både Hyundai i10 og VW up!.

Læs flere tekniske detaljer om den nye Aygo her.

Vi synes:

Aygo er den mere fancy minibil, og den henvender sig derfor til det ungdommelige publikum. Om end x-cite modellen giver et smil på læben, så bliver en simpel minibil som denne næppe 145.000 kroner værd. Vi ville i hvert fald hellere kiggere på en billigere udgave af Aygo.

Toyota Aygo x-cite
1-liters trecylindret benzin
Ydelse: 69 hk v. 6.000 omdr/min, 95 Nm v. 4.300 omdr/min
Præstationer: Topfart: 160 km/t – 0-100 km/t: 14,3 sekunder
Forbrug: 26,3 km/l
Køreklar vægt: 915 kg
Mål i cm: 345,5, 161,5, 146
Bagagerumsvolumen: 168 liter.
Pris: 143.595 kr.

tags: