Home Biltest Test: Toyota GT86 TRD
0

Test: Toyota GT86 TRD

Test: Toyota GT86 TRD
0
0

Toyota har kørt deres velkørende coupé igennem TRD maskinen. Vi har testet bilfabrikantens eget bud på en bedre køreoplevelse.

Dette er en jomfru-test fra min side. Normalt er min opgave at fotografere bilerne, men da redaktionschefen nævnte, at han havde TRD’s version af GT86 til test, kunne jeg ikke dy mig for at spørge ham om nøglerne.
Mit hjerte har altid banket højlydt for de japanske køremaskiner, og da Toyota i oktober 2009 løftede sløret for deres FT-86 concept – som det dengang hed – blev jeg svært begejstret.
GT86, som produktionsmodellen blev døbt, er Toyotas kompetente bud på en sjov baghjulstrukken coupé med masser af potentiale.

Forhistorie:

For at forstå baggrunden og grundlaget for denne model, skal man vide lidt om Toyotas historie. I 1983 blev den femte generation af Corolla søsat, og i modelrækken kunne man blandt andet finde Corolla AE86, som kunne fås som coupé eller 3-dørs hatchback.
AE86’eren blev leveret med en 1.6 liters række-4 motor der ydede 124 hestekræfter. Dette var ikke imponerende tal, men i en tid hvor de fleste familiebiler langsomt gik over til at have forhjulstræk, bevarede AE86’eren sit baghjulstræk. Bilen vejede desuden kun 910 kg. i tørvægt.

I slut 90’erne og starten af 2000 fik AE86 opbygget en kultstatus som en “underdog”, fordi det er en billig bil med baghjulstræk, den vejer under et ton, og den var nem at opstøve og ombygge.
Den er i de senere år dog blevet en del dyrere og sværere at finde, netop fordi den blev så populær, at mange gerne ville eje den.

Den sidste baghjulstrukne sportsvogn, som Toyota producerede, var MR2, og produktionen blev stoppet i 2007. Deres vel nok bedst kendte sportsvogn, Supra, stoppede i produktion helt tilbage i 1999. Siden da har Toyota været ude med følehornene, og undersøgt hvad markedet har savnet, og de valgte derfor at vække 86-navnet til live igen med deres konceptbil i 2009, hvilket gav en masse god respons.

I 2012 ramte GT86 asfalten første gang, og bilnørder verden over jublede – mig selv inklusiv. Jubelen blev dog hurtigt vendt til gråd, da jeg så prisskiltet.
GT86 basismodellen koster 540.000 kr., og det er mange penge for en (på papiret) langsom bil. Tidligere på året var jeg på ferie i Californien, og dér så det ud til, at Toyota har ramt plet med målgruppen og prisen. De kørte over det hele, og jeg så tit meget unge mennesker køre i den. Jeg talte sågar med en ung gut inde på en tankstation, han var 16 år gammel og fortalte, at det var hans første bil. En GT86 basismodel koster derovre $25.000, eller rundt regnet 150.000 kr. hvilket også er grunden til at de går som varmt brød i USA.

Ind bag rattet

Som tidligere nævnt, var jeg ellevild for at komme bag rattet af denne bil. Første indtryk når man sætter sig ind i kabinen er super godt. Jeg er en stor gut, både i højden og bredden, men jeg sidder rigtig godt i de skålformede alcantara sæder, og der er god plads til hovedet selvom det er en forholdsvis lav bil.
Efter at bilen var blevet varm og jeg var kommet ud af eftermiddagstrafikken, fik den lov at strække ben.
Lad mig sige med det samme, kræfterne i denne her bil er langt fra overvældende. Dermed ikke sagt at den ikke kan levere. Den skal dog have godt på munden før den yder sit maksimale, for du får først glæde af de 200 heste ved 7.000 omdrejninger i minuttet.
Så hvis du vil lave lidt gang i gaden, må du ikke være nærig med omdrejningerne!

Da jeg havde lært bilen lidt bedre at kende, stak jeg forbi en skovvej der ligger lidt nord for København, som jeg kender som min egen bukselomme. Et stykke asfalt der snor sig til højre og venstre, såvel som op og ned, og her var det svært ikke at smile.
Styretøjet i GT86 er ekstremt præcist og gearskiftende er sublime og tilfredsstillende. Vandringen på gearstangen er minimal, og med et klik er du i næste gear og klar til at jagte de 7.000 omdrejninger på ny.

Masser af TRD-udstyr!

Testmodellen jeg kørte i, var blandt andet udstyret med TRD hjul, undervogn, udstødningssystem, kofangere og skørter, plus diverse badges. TRD står for Toyota Racing Development, og er bilfabrikantens in-house tunings afdeling, på lige fod med AMG hos Mercedes eller M hos BMW.

Den nye undervogn er en del hårdere end standardmodellen og Prius-dækkene er byttet ud med 18 tommer fælge og 7,5 tommer brede dæk med en del mere greb i. Dette betyder, at den hænger lidt bedre fast med røven, når man angriber et sving hårdt – Men du er aldrig langt fra en velkontrolleret udskridning.
TRD GT86 er en utrættelig lille hundehvalp, der logrer med halen konstant, og selvom den ikke er en greyhound der kan løbe hurtigere end alle de andre, eller en sibirisk slædehund der kan slæbe mere end alle de andre, så er dens fornemmeste opgave at sørge for at du har det sjovt i dens selskab.

Flere heste? Hm…

Mange påpeger, at GT86 ville være sjovere med flere hestekræfter, og jeg er ikke uenig – men alligevel er jeg lidt. Det er selvfølgelig altid sjovere med flere hestekræfter, men jeg mener at flere hestekræfter ville fjerne fokus fra essensen af dét bilen står for. Denne her bil er bygget som et fundament til personificering i alle aspekter. Der er sågar lavet huller i kabinen, så der er plads til at installere racerbur i bilen, hvis du vælger at ombygge den.
Toyota sælger den endda i en “mangelfuld” udgave, kaldt GT86 RC, som bliver leveret på stålfælge, umalede kofangere, manglende airbags, ingen radio/navigation, ingen måtter, ingen aircondition, og så videre. Kort fortalt får du kun de fornødne ting, der gør, at bilen kan køre.
Dette har Toyota valgt at gøre, så hvis du på forhånd har en idé om, at du vil ombygge bilen i mindre eller større omfang, har du her mulighed for at købe en skrabet udgave, som dermed også er billigere.
GT86 har altså fra starten været tiltænkt som en bil, der skulle kunne bygges videre på, og derfor har Toyota lavet en bil, hvori der er balance mellem pris, kvalitet og køreglæde – hvis man tager højde for netop de tre ting, så synes jeg de har ramt fuldstændigt plet.

GT86 har ikke mange rivaler, der kan prale af at have baghjulstræk, som ligger i samme prisklasse. Mazda MX-5 koster for eksempel 25.000 kr. mere end GT86 basismodellen, og har i modsætning kun 160 hestekræfter. Disse to biler kan sammenlignes på grundværdierne for udvikling og funktionaliteten i hverdagen, men ellers har GT86 ikke mange direkte konkurrenter på det danske marked.

Når man kigger på GT86 er det godt at vide hvad den står for. For det er ikke den nye Supra, eller en sportsvogn, der skal konkurrere med Porsche Boxster, Audi TT eller BMW 2-serien. Det er en næsten forsvunden klasse, af hverdagsvenlige, sjove biler med lidt ekstra nødder under kølerhjelmen, og derfor kan man med ro i sindet og uden at fornærme nogen, godt kalde GT86 for hvad den er; nemlig en sports-Corolla – En velkørende Toyota, som er anvendelig i hverdagen, og altid sørger for et øre-til-øre smil, så snart du beder den om det.

Vi synes:

Når dagen er omme, spørger jeg mig selv: Ville jeg vælge TRD GT86 frem for basismodellen? Og der kommer jeg rimelig hurtig frem til svaret: Nej!
Undervognen og de større hjul fungerer rigtig godt på bilen, og de aerodynamiske kofangere og skørter giver også bilen et visuelt løft.
Testmodellen havde TRD dele for 103.000 kr. monteret, og det er penge man selv kan få meget mere ud af, hvis man er interesseret i ny undervogn, bremser, hjul eller endda motoropgraderinger, hvilket TRD løsningen ikke tilbyder.

Jeg må dog indrømme, at jeg er blevet endnu mere forelsket i GT86 efter test turen, men det er ikke TRD pakken der afgjorde udfaldet.
Dog er jeg i den grad blevet ramt af Toyota feberen, og jeg har besluttet mig for, at jeg skal eje en GT86 på et tidspunkt inden jeg dør.

Toyota GT 86 m. TRD-udstyr
2.0 liters firecylindret boxermotor
Ydelse: 200 hk v. 7.000 omdr/min, 205 Nm v. 6.400-6.600 omdr/min
Præstationer: Topfart: 226 km/t – 0-100 km/t: 7,6 sekunder
Forbrug: 12,8 km/l
Køreklar vægt: 1.319 kg
Mål i cm: 424, 177,5, 142,5
Pris: 643.871 kr.

tags: