1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Toyota Yaris Style Edition
2

Test: Toyota Yaris Style Edition

Test: Toyota Yaris Style Edition
0
2

Toyota er det ultra fornuftige bilmærke. Et bilmærke hvor man ved der er 110 % styr på det, og man får en bil der vil holde i årevis og være en trofast partner. Dog kan det også til tider være gabende kedeligt, og de er ikke ligefrem kendt for at have sjove biler, hvis man altså ser bort fra afstikkeren GT86.

Yaris har fået et facelift

Foran mig stod en faceliftet Yaris, der både har fået det nye DNA-design, som vi også kender fra Aygo. Designet er blevet skarpere og de nye lygter har LED-kørelys, hvilket giver et helt andet førstehåndsindtryk, når man ser den forfra. Bagenden er også blevet ændret med en ny bagkofanger og LED-baglygter. Den ser faktisk næsten skarp ud. Testmodellen var dog den specielle Style Edition, hvor man blandt andet får frække 16” alufælge med poleret kant, kromdetaljer ved tågelygterne og indfarvede dørhåndtag. Nu er den der næsten: tilføj en fræk rød farve, hermed gjort, og så står testmodellen der. Jeg vil ikke sige at jeg er solgt, men jeg er i hvert fald meget positivt overrasket, og det viser designmæssigt en ny side af Toyota. Snart vil de større Toyotaer også kunne få mere sportslige designs, og så bliver det måske ikke så kedeligt igen at være familiefar under tøflen.

Læs også:  MØD TOYOTAS NYE LE MANS-RACER

Også fræk indvendig

Indvendig er der også sket lidt. Kvaliteten er generelt højnet, og det mærker man hurtigt. Style Edition giver det fulde indblik i mulighederne, da der både er en frisk rød kabinefarve og et smart infotainmentsystem tilkøbt. Bemærk venligst også multifunktionslæderrattet i diasshowet foroven – det var lækkert af en bil i denne klasse! Desværre kan det ikke trækkes ind og ud, hvilket er et minus for kørekomforten.
Ergonomien har Toyota også arbejdet med, og således er midterkonsollen hævet med cirka 2,3 cm, hvilket gør det lettere at skifte gear.

Det nye Toyota Touch 2 infotainmentsystem er også længder bedre end det gamle. Det er både hurtigere, har en bedre opløsning og kan flere ting. Prisen på 6.500 kroner gør det ikke mindre interessant.

Bedre end på papiret

Af sted på vejen møder man den 1,33 liters firecylindrede benzinmotor uden turbo. Ved første øjekast ikke noget af en juvel, men efterhånden som man lærer den at kende, så er den faktisk helt tilpas. Giv motoren lidt at leve af, og så vil den ved 4.000 omdrejninger sende dig af sted med 125 newtonmeter. Snoooork, tænker du sikkert, men motoren var en fin partner til Yaris, om end en turbo selvfølgelig ville have gjort det til en direkte sjov oplevelse.

Læs også:  MØD TOYOTAS NYE LE MANS-RACER

Gearkassen har hele seks trin, og det sjette gear bruges næsten kun på motorvejen. Der er lidt langt mellem gearerne, men man får hurtigt rykket rundt i gearkassen, når man skal foretage en overhaling for at finde det rigtige antal omdrejninger. Den sekstrins gearkasse er også med til at opnå det flotte brændstofforbrug på næsten 20 km/l. Vi kørte cirka 16-16,5 km/l, men vi lod os også rive med af lidt for mange omdrejninger i tide og utide. Vil man have en anden benzinmotor kan man vælge Aygos 1-liters med tre cylindre, men man skal vælge den af nød og ikke af lyst.

Desuden udmærker Yaris sig også som en komfortabel bil med fin retningsstabilitet. Trods den er komfortabel, så hjælper de 16” fælge til, at den stadig kan føles lidt sporty i undervognen, hvis man kaster den ind i et sving.

Læs også:  MØD TOYOTAS NYE LE MANS-RACER

Konkurrencen er hård i segmentet, og det er også dét som Toyota kommer til at lide meget under. For om end den faceliftede Yaris gør det godt, så kæmper den mod biler som Fiesta, Fabia, Polo, Corsa og snart en Mazda2, i20 samt faceliftet 208.

Vi synes:

Toyota Yaris 1,33 Style Edition formåede at give os et smil på læben. Vi glæder os dog til, at Toyota begynder at kigge på turbo til sine benzinmotorer.

Toyota Yaris 1.33 VVT-i Style Edition
1,33 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 99 hk v. 6.000 omdr/min, 125 Nm v. 4.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 175 km/t – 0-100 km/t: 11,7 sekunder
Forbrug: 19,6 km/l
Køreklar vægt: 1.143 kg
Mål i cm: 395, 169,5, 151
Bagagerumsvolumen: 286-768 liter.
Pris: 189.995 kr.

tags: