Home Biltest Test: Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT Trendline
22

Test: Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT Trendline 7.7

Test: Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT Trendline 7.7
0
22

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT Trendline

7.7

VW Passat er uden tvivl iblandt de to stærkeste biler i firmabilsklassen. Ford Mondeo er mere køredynamisk og mere dynamisk designet, men VW har et fint prisniveau samt udstyrsniveauet er godt.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber7.0
Komfort9.0
Plads8.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Da Volkswagen introducerede den nye og ottende Passat var målet, at løfte bilen fra firmabil til luksusbil. En meget seriøs ambition, men vi er imponeret over udviklingen!

Volkswagen Passat er ofte blevet sammenlignet med A4’eren, hvor man ikke har været i tvivl om, at VW Passat var efter Audi A4. Men da den nye Passat blev introduceret, så blev der pludselig vendt om på det. Passat var den nye, trendy og smarte, mens Audi A4 havde alderen imod sig. Vi ville uden tvivl vælge Passaten over A4’eren!

Nu skal det dog siges, at der er en ny Audi A4 undervejs, og den vil højst sandsynligt være et niveau over Passat, så alt bliver som før. Dette ødelægger dog ikke vores positivitet omkring VW Passat, for vi er ganske imponeret over, hvor meget finere Passat er blevet.

Lille basismotor er helt tilpas

Testmodellen havde basismotoren, hvilket lyder ganske kedeligt. Kedeligt er det dog ikke, for det er den rigtig fine 1.4 150 hestes turbomotor, som vi bl.a. kender fra Polo GT og Golf. Drejningsmomentet er på 250 Nm allerede v. 1.500 omdr/min, og med en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 8,4 sekunder, så er den ikke just langsom. Brændstoføkonomien er også på 20,4 km/l iflg. EU-normen, og med CO2-udledningen på 115 gram pr. km, så giver det en grøn halvårlig ejerafgift på 310 kr. Samlet set rigtig fine tal!

Den innovative lille motor har også cylinderfrakoblingsteknologi, hvilket betyder to af de fire cylindre kan slås fra, hvis der ikke er brug for det – bare rolig, den gør det automatisk… Trods cylinderfrakobling lyder noget så smart, så er det aldrig rigtig noget, som vi er blevet dus med. Når motoren blot bruger to cylindre, så kan man mærke flere vibrationer, og det mærkes specielt på speederen, hvilket gør det noget nær irriterende at køre bilen, når man hele tiden tænker på det…

Køreegenskaberne er fine med et fint styretøj og det gode mekaniske sammenspil.

Også basis udstyrsniveau…

Igen lyder det nærmest søvndyssende, for hvem vil ikke gerne opleve alt det udstyr, som en fin Passat kan tilbyde? Disse forventninger kommer dog til skamme. Passat kommer til sin ret med både basismotor og standardudstyrsniveau, hvilket langtfra kan siges om de fleste biler.

Standardudstyrsniveauet inkluderer fartpilot, trezoners klimaanlæg, kørecomputer, en lille farveskærm med radio og Bluetooth. Selvfølgelig ville man gerne have parkeringssensor til den store bil, men det kan tilkøbes. Testmodellen havde dog bl.a. navigationspakke, lys og syn pakke samt metallak som ekstraudstyr.

Standardsæderne er udmærket, men de fremstår noget hårde. På bagsædet er pladsen imponerende god, og vi vil næsten kalde den statsminister-værdig. Bagagerummet gemmer desuden på 586 liter, hvilket også bør være rigeligt til de fleste. Ønsker man stationcarmodellen er der hele 650 liter – og op til 1.780!

Men så er prisen vel også tårnhøj?

Prisen starter ved 364.097 kr. for den 150 hestes basismotor og Trendline udstyr – altså den testede model. Ønsker man dieselmotor koster Passat fra 386.095 kr. som BlueMotion.
Den absolutte topmodel er den 240 hestes 2. 0BiTurbo dieselmotor, der koster 634.997 kr. med Highline udstyr. Imponerende nok kører den hele 18,9 km/l og er fra 0-100 km/t på blot 6,1 sekunder!

Kigger man til sammenligning på den nye Ford Mondeo, så vil man opleve, at prisforskellen er slående ens. Den 125 hestes 1.0 EcoBoost med Trend udstyr koster 365.600 kr., men den billigste diesel koster fra 408.600 kr.

Derfor er Passat langtfra dyrere end konkurrenterne – faktisk i nogle tilfælde billigere.

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT Trendline
1.4 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 150 hk v. 5.000 o/min, 250 Nm v. 1.500 o/min
Præstationer: Topfart: 220 km/t – 0-100 km/t: 8,4 sekunder
Forbrug: 20,4 km/l
Køreklar vægt: 1.387 kg
Mål i cm: 476,7 183,2 145,6
Bagagerumsvolumen: 586 liter
Pris: 386.095 kr.