Volkswagen Passat 1.8 TSI R-Line
Med R-Line eksteriørpakken og interiørdetaljerne er Passat pludselig knap så konservativ. Prisen virker også ganske fair.
Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber6.0
Komfort9.0
Plads6.0
Udstyr7.0
Pris8.0
Volkswagen Passat har altid været en smule anonym, hvilket i mine øjne er ærgerligt. Passat er nemlig en rigtig dejlig bil, men dens konservative design kan godt skille nogle købere fra.
Dog har Volkswagen et alternativ klar til os, som gerne vil have lidt mere opmærksomhedskrævende designdetaljer. Alternativet hedder R-Line og det er desværre ikke gratis, men det er værd at kigge lidt nærmere på.
R-Line ekstraudstyr og delt op i tre forskellige pakker:
- R-Line eksteriør pakke – 23.125 kr.
- R-Line sportspakke (progressivt styretøj, tonede ruder bag – kræver adaptiv undervogn) – 6.067 kr.
- R-Line sportspakke (sportsundervogn, progressivt styretøj, XDS differentiale og tonede ruder bag) – 12.320 kr.
Udstyrspakkerne kan tilkøbes til Comfortline, Comfortline PLUS, Highline og Highline Plus.
Testmodellen havde eksteriørpakken og sportspakken med progressivt styretøj og tonede ruder. Dermed havde testmodellen bl.a. den adaptive undervogn, som gør det muligt, at Passat både kan blive en hårdt affjedret bil, mens den også kan stryge let hen over huller. Prisen er 25.000 kroner hvilket i første omgang lyder dyrt, men det er ALLE pengene værd.
Passat har fra standard tre-zoners klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, sædevarme foran og meget andet. Highline har bl.a. 17” alufælge, parkeringssensorer, adaptiv fartpilot og mere ergonomiske sæderne. Der er dog også et væld af designdetaljer, der i kombination med R-Line eksteriøret puster nyt liv i Passat. Testmodellen havde dog 19” alufælge, og havde det ikke været for den adaptive undervogn, så havde det været en hård oplevelse for ryggen.
Motoren i modellen vi prøvede var den firecylindrede 1.8 liters TSI benzinmotor med turbo. Ydelsen er 180 hestekræfter og 250 Nm, hvilket bringer den fra 0-100 km/t på blot 7,9 sekunder. Motoren er omdrejningsvillig, sprælsk og leverer de 180 hk mellem 5.100-6.200 omdr/min, hvis man holder speederen i bund. Kører man morfar kørsel er motoren dog rolig og tyst.
DSG-gearkassen fungerer fantastisk i samarbejde med den arbejdssomme benzinmotor. Man mærker kun skiftene, hvis man holder speederen godt nede. Desuden er det den syvtrins udgave af DSG-gearkassen til den 1.8 TSI, hvilket betyder omdrejningstallet er relativt lavt ved motorvejskørsel. Merprisen for DSG-gearkassen er 22.000 kr.
Brændstoføkonomisk er Passat 1.8 TSI med DSG gearkassen angivet til 17,5 km/l, hvilket er ganske godt gået. Vi nåede ikke 17,5 km/l, men det var ikke langt fra. Om end Passat med R-Line eksteriør og diverse køredynamiske ekstra finesser lægger op til lidt ekstra sjov i gaden, så er Passat bare bedst ved tilbagelægning af længere strækninger. Dermed ikke sagt at eksteriørpakken var dumt givet ud, for det er dejligt med lidt et lidt mere vovet design. Sportspakken er dog heller ikke dum, da progressivt styretøj og tonede bagruder er noget, som de fleste også kan nyde godt af i hverdagen. Det er derfor først ved tilvalg af modellen med yderligere sportsundervogn og XDS differentiale, at man virkelig giver den hele armen, og der ikke er nogen vej tilbage.
Inde i kabinen var der også lidt ekstra at kigge på, da der var sportssæder i Nappa læder, sidestykker designet i Carbon, kontrastsyninger med R-Line logo i ryglænet, et multifunktionslæderrat, titansort loftsbeklædning og andre lækkerier. I kombination med navigation skal det også nævnes, at den digitale instrumentering fungerer rigtig godt. Den er desværre ikke på niveau med Audi virtual cockpit, men det er på vej derhen af.
Hvordan med prisen?
Det var uden tvivl en herlig oplevelse, at prøve en mere sprælsk og mindre konservativ Passat. Prisen løber dog også godt op, når man vælger Highline udstyr, 1.8 TSI, DSG, adaptiv undervogn, R-Line pakkerne og meget andet. Testbilen kostede inkl. alt ekstraudstyr cirka 580.000 kr..
Volkswagen Passat 1.8 TSI DSGH Higline koster cirka 452.000 kr., hvilket kan sammenlignes mod en Skoda SuperB Style med selvsamme motor og DSG-gearkasse til 458.000 kr. Pludselig virker det ikke så galt.