1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Volkswagen Touran 1.4 TSI – Komfortabel familieflytter
0

Test: Volkswagen Touran 1.4 TSI – Komfortabel familieflytter

Test: Volkswagen Touran 1.4 TSI – Komfortabel familieflytter 7.3
0
0

VW Touran 1.4 TSI DSG Comfortline

7.3

Volkswagen Touran er blevet mere rummelig, og om end den er en smule kedelig, så er det den velkendte VW-kvalitet. Prisen er også skarp, og Touran er dermed interessant for MPV-køberne.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber6.0
Komfort8.0
Plads8.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Her er den så: en Golf Sportsvan som Volkswagens ingeniører har trukket lidt ekstra i, så man får en mere praktisk familiebil i form af Touran.

Med sine 4,53 meter i længden og en akselafstand på 2,79 meter er den rummelig. Faktisk er der hele 11 cm mere akselafstand end den gamle model fra 2003 – dét kan mærkes! Ift. Golf er akselafstanden forøget med 11 cm.

vw-touran

Volkswagen Touran bygger på MQB-platformen, der efterhånden er at finde rundt om i hele Volkswagen, Skoda, Audi og SEAT modelprogrammet. MQB-platformen har været med til at sænke vægten med cirka 80 kilo.

Hvorfor skal man vælge en Touran?

Svaret er simpelt: pladsen! Volkswagen Touran bygger nemlig på samme teknologi som Golf og Golf Sportsvan, men Touran er til den store børnefamilien eller børnefamilien, som godt kan lide plads. På anden sæderække kan man justere sæderne frem og tilbage, hvilket giver mere eller mindre bagsædeplads – eller blot mere plads til dem som sidder på de to bagerste sæder. Har man alle sæderne i brug er bagagerummet blot 137 liter, hvilket ikke er meget, men her skal man have i mente, at det er 16 liter mere end den gamle model. Er de to bagerste sæder klappet nede er der 33 liter mere end før, hvilket betyder der i alt er 633 liter.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

vw-touran-4

vw-touran-5

På bagsædet er der rigeligt med plads, og det er muligt for selv voksne at sidde på den bagerste sæderække, hvis man blot justerer anden sæderække lidt frem. Normalt vil loftshøjden være et problem på tredje sæderække, men det er det overhovedet ikke i VW Touran! Desuden er udsynet også fint på tredje sæderække, da der er to små vinduer.

vw-touran-6

Både ind- og udstigning sker komfortabelt, men det ville være rart med skydedøre, da det også ville gøre den mere praktisk på parkeringspladserne, når børnene hopper ud.vw-touran-9

Kabinen ligner noget fra Golf og Passat, hvilket i første omgang dermed er en smule kedeligt. Her er altså intet nyt. Når man har vænnet sig til det er dog dog ganske rart, for man ved hvor alt er, og man er sikker på det fungerer. Kedeligt ja, men funktionelt og høj kvalitet: JA!

Læs også:  ID.7 Brager frem og sikrer titlen som årets firmabil 2024

vw-touran-12

Der er tre udstyrsniveauer: Trendline, Comfortline og Highline. Vi prøvekørte mellemudstyrsvarianten, der både byder på 16” stålfælge, syv sæder, 6,5 infotainmentskærm, trezoners klimaanlæg, kørecomputer plus, sædevarme foran, City Emergency brake, fartpilot, el-spejle med varme, Bluetooth og meget andet.

vw-touran-11

Testmodellen var udstyret med den 150 hestes 1.4 TSI motor og den syvtrins DSG-gearkasse. I Touran er det dermed ikke nogen kraftkarl, men det viste sig som et rigtig godt makkerpar. Drejningsmomentet er 250 Nm fra 1.500-3.500 omdr/min. Accelerationen fra 0-100 kM7t klares på lige under ni sekunder. Volkswagen oplyser dog, at den kan køre 18,5 km/l, mens vi kørte omkring 14,2 km/l i testperioden. Accelerationer for fulde drøn dropper man hurtigt, da motoren lyder anstrengt, og hurtig bliver den aldrig. Der er dog som nævnt fint med kræfter, og man følger fint med i overhalingsbanen.

Har man campingvogn bør det nævnes, at den må trække ikke mindre end 1.800 kilo.

vw-touran-10

På motorvejen er Touran både retningsstabil og støjstav, men det er ikke nogen køreglad bil. Det er derimod en komfortabel langtursbil, som sagtens kunne transportere hele familien på ferie.

Ganske rimelig pris

Prisen for den mindste model starter ved 286.497 kr. for en 1.2 TSI-enhed og sekstrins manuelt gear med Trendline udstyr. Denne motor vil uden tvivl komme på arbejde, men har man brug for pladsen og ikke råd til en større motor, så er det et fint valg. Testmodellen koster 349.397 kr. men har både mere udstyr og 40 hypper mere. Vil man have DSG-gearet oveni, må man smide cirka 22.000 kroner yderligere.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

vw-touran-2

Alternativerne er bl.a. Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic o.l. Vores favorit i segmentet er fortsat BMW 2-serie Gran Tourer, men prismæssigt er den langt over VW Touran, hvorfor det må være et af de mere fornuftige valg.

Vi mener:

Volkswagen Touran er blevet mere rummelig, og om end den er en smule kedelig, så er det den velkendte VW-kvalitet. Prisen er også skarp, og Touran er dermed interessant for MPV-køberne.

Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG Comfortline
1.4-liters firecylindret benzinmotor med turbo
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr/min, 250 Nm v. 1.500-3.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 209 km/t – 0-100 km/t: 8,9 sekunder
Forbrug: 18,5 km/l
Køreklar vægt: 1.478 kg
Mål i cm: 453, 183 og 166
Bagagerumsvolumen: 137-1.857 liter.
Pris: 371.297,-

vw-touran-3

vw-touran-7

vw-touran-8