Anmeldelse
Volvo har ramt plet! S90’eren er en stor luksuriøs flyder, der har et meget flot standardudstyr, men hvis pengene pungen er i orden, så kan den fyldes med alt hvad hjertet begærer. Vi ville dog vælge en dieselmotor til S90’eren frem for testmodellens store T6’er. Komfort og nordisk design/elegance er det den udmærker sig ved, og ude på vejene er det noget som skaber opmærksomhed.
Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber7.5
Komfort9.0
Plads9.0
Udstyr9.0
Pris9.0
Efter Volvo for nogle år siden afsatte et alvorligt beløb til udvikling er det gået stærkt. Et nyt motorprogram blev introduceret, hvor vi sagde farvel til de gamle fem- og sekscylindrede motorer på både diesel og benzinsiden.
Nu er der kun firecylindrede motorer og endda en hybridmotor i form af T8’eren. Den nye platform, SPA, blev også introduceret til XC90’eren, og det er selvsamme platform, som man finder i S90 og V90.
S90’eren kan siges at være sedanudgaven af XC90’eren mens V90’eren er stationcarmodellen. Vi har prøvet S90 T6 AWD Inscription, og vi kan allerede afsløre nu, at tyskerne skal tage sig i agt!
Hurtigere fra 0-100 end Golf Gti
Teknisk set er T6 motoren en 2-liters firecylindret benziner med turbo. Ydelsen lyder på 320 hestekræfter og 400 Nm, hvilket vha. firehjulstrækket (standard til T6’eren) får S90’eren fra 0-100 km/t på blot 5,9 sekunder! Den ottetrins automatgearkasse skal selvfølgelig også have ros, for den leverer lynhurtige og komfortable skift. Bilen kan indstilles til bl.a. Performance og Comfort, hvor gearkassen arbejder mere roligt i Comfort, ligesom speederresponsen er mere sløv. I Performance lever bilen op og gearskiftene bliver ligeså voldsommere.
Selvom accelerationstiden fortæller S90’eren er hurtigere end en Golf GTI, så føles den aldrig sportslig. DNA’en er mere komfortpræget end en sportslig BMW 5-serie. Derfor virker valget af den hårdt pumpede 2-liters benzinmotor noget vildt til S90’eren, hvor eneste andet alternativ på benzinsiden er selvsamme motor i form af T5’eren med 254 hk. Brændstofforbruget er noget bedre ved 15,4 km/l i T5’eren mod 13,9 km/l i T6’eren. Vi kørte omkring 11,5 km/l i testperioden. Derfor virker D4’eren eller D5’eren som de mest fornuftige valg, da de to dieselmotorer med hhv. 190 og 235 hk har rigeligt med power og moment, mens den 150 hestes D3’eren muligvis bliver en smule for vag. D4’eren og D5’eren kører endda hhv. 22,7 (uden AWD) og 20,8 km/l (med AWD).
Tyst som en tysker
Komfortniveauet er på niveau med den nye Mercedes E-klasse, og dermed bliver det simpelthen ikke bedre i klassen. Testmodellen havde også luftaffjedring, hvilket giver det sidste nøk op, og det er imponerende hvor komfortabel en bil med 20” alufælge kan være. På motorvejen er motoren tyst og man hører kun til vinden hvis det blæser. Dækstøj er ikke noget som eksisterer.
Inde i kabinen var der i testmodellen skruet op for eksklusiviteten, så man kunne læne sig tilbage i nappalædersæderne, nyde lyden fra det 80.000 kr. dyre Bowers & Wilkins anlæg og sætte den adaptive fartpilot til, hvorefter den klare at holde afstand til forankørende. Havner man i en kø, så er det blot at aktivere kø-assistenten, hvorefter bilen sådanset er selvkørende. Plads er der desuden masser af til folk på bagsædet, og S90’eren er bestemt en ministerbil værdig.
Udstyrsniveauet i testmodellen var det luksuriøse Inscription, der kan fås til alle modellerne bortset fra D3’eren. Prisen den billigste Inscription-model koster dermed fra 700.000 kr., men i kombination med T6 motoren og AWD er prisen 925.000 kr. Vi havde nok valgt at spare 105.000 kr. ved at vælge D5 AWD, mens der derudover også vil være en væsentlig besparelse på brændstofudgifterne.
Dyrt at få det hele med
Standardudstyret, Kinetic, er egentlig okay, men der sker lidt af et ryk, når man går til Momentum og igen videre til enten Inscription eller R-design. Prishoppene er dog også til at mærke. Kinetic til Momentum koster 65.000 kr., mens man skal betale yderligere 70.000 kr. for at opgradere fra Momentum til Inscription.
Allerede fra standard har 17” letmetalfælge, (18” til T6 og D5), digital instrumentering, stakkevis af sikkerhedssystemer (adaptiv fartpilot, kø-assistent bl.a.), 2-zoners klimaanlæg, Sensus Connect High Performance 9,3” touchskærm, Bluetooth og ratbetjening. Går man skridtet op til Momentum for man bl.a. andre vælge, LED-forlygter med Tors Hammer design, dobbelte rudne afgangsrør i krom, parkeringssensor bag og diverse andre interiørelementer som løfter eksklusiviteten. Inscription byder på større fælge, kromlister, 12,3” digital instrumentering, dobbelt integrerede afgangsrør, Drive Mode Settings, el-førerstol med hukommelse, Comfort-stole med Moritz læder og paneler i Metal Mesh.
Men om end den er meget veludstyret, så havde testmodellen ekstraudstyr for over 325.000 kr.! Dette inkluderede bl.a. 20” alufælge, varme i rattet, Nappalæder, halvautomatisk parkeringspilot med parkeringssensor foran også, 360 graders kamera, aktiv undervogn med luftaffjedring, Apple Carplay, eljusterbare passagerstole, Volvo On Call, en Lounge pakke, en Teknik pakke og det ekstreme Premium sound by Bowers & Wilkins anlæg til 80.000 kr.!
Prisen for Volvo S90 starter ved 545.000 kr., hvilket er væsentligt lavere end den nye Mercedes E-klase, mens BMW 5-serien og Audi A6 er mere konkurrencedygtige på prisen. Dog er S90’eren foran både 5-serien og A6’eren, der begge blot er facelifts og dermed fremstår mindre innovative, og en S90’er kommer virker bare mere eksklusiv til prisen. Beskatningsgrundlaget for S90’eren starter fra 555.005 kr.