1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Volvo V40 T5 R-Design
0

Test: Volvo V40 T5 R-Design

Test: Volvo V40 T5 R-Design
0
0

Årets Businessbil 2012 og bilen som blev nr.2 ved Årets Bil i Danmark 2013 kan nu erhverves med R-Design-pakken og 254 heste.

Først må vi hellere slå fast, at vi her på bilsektionen.dk er meget glade for V40, men om Volvo havde formået at lave en god GTI’er ud af det ellers yderst behagelige vogntøj, var vi noget skeptiske overfor – og med god grund.

Rapkæftet R-Design

Tilvalg af R-Design-pakken kan kun gøres i kombination med enten den fantastiske femcylindrede D4’er med 177 heste eller testmodellens T5’er med 254 heste.

Merprisen er 65.000 kr. ift. mindste udstyrsvariant Kinetic, hvilket dermed er 5.000 kr. lavere end Summum-udstyret. Priserne for R-Design-modellerne starter ved 447.001 kroner for D4’eren med manuelt gear, mens man skal betale 548.004 kr. for T5’eren med automatgear fra standard.

R-Design pakker sørger for, at man skiller sig ud, men er pakken pengene værd og hvad får man overhovedet?

Først og fremmest et design som får folk til at vende sig på gaden, mens den klassiske farve Rebel Blue splitter vandende. Nogle mener den er forfærdelig, mens andre straks fantasere om Volvo Polestar-modeller og tror testmodellen har omkring 400 heste.

Pakken giver en unik front med LED-spoilerlys, designdetaljer i silkemetal-finish, den bagerste diffusor, de dobbelte 90mm afgangsrør, valgfri sportsundervogn og 17” fælge, mens man kan tilkøbe 18” som ekstraudstyr. Testbilen var udstyret med 17” og vi savnede mere rå kontakt med vejen både styretøj og hård affjedring, hvilket 18” til 18.000 kr. muligvis ville have hjulpet en smule med.

Indvendigt ser man de racer-inspirerede stylingsdetaljer i perforeret læder og aluminium samt et R-Design logo som går igen. R-Design-sæderne er lavet med perforeret læder og højfriktions nubuck-stof på sidefladerne, hvilket hjælper til med at holder en godt fast. Sæderne fungerer både til sportslig kørsel, hvor man bliver holdt på plads, mens de på længere ture er bemærkelsesværdigt behagelige sammenlignet med andre sportssæder.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Men er R-Designet for rapkæftet i forhold til bilens tekniske specifikationer?

Motoren fra Ford Focus RS!

T5’eren kender vi fra den gamle Ford Focus RS, hvor ydelsen var 305 hk, mens RS500-modellen havde hele 350 heste.

Volvo har holdt ydelsen på 254 hestekræfter, og selvom det ikke lyder som meget ift. 305 eller 350 heste, så er det en ganske rap vogn!

Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 6,1 sekunder og med 360 newtonmeter plus yderligere 40 Nm ved overboost er der massere af kræfter. Faktisk har har den store T5’er samme moment som den store D4’er(diesel) med 177 hk leveret fra en femcylindret 2,0 liters turbomotor.
Topfarten er 250 km/t og ved test af accelerationsevnen på motorvejen oplever man hurtigt, at den er væsentlig mere rap i optrækket end konkurrenterne. Dette skyldes bl.a. den store motorblok på 2,5 liters og fem cylindre med turbo, hvor man typisk hos konkurrenterne ”kun” finder en turboladet firecylindret 2,0 liters.

Man skulle tro brændstoføkonomien ville være betydeligt ringere end konkurrenterne, da Volvoen både byder på en højere volumen og ét cylindre mere. På papiret klarer V40 T5 hele 12,7 km/l mod hhv.:

  • Renault Mégane R.S.(250 hk & 340 Nm) 12,2 km/l
  • Opel Astra OPC(280 hk & 400 Nm) 12,3 km/l
  • Ford Focus ST(250 hk & 360 Nm) 13,9 km/l
Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Motorlyden fra det femcylindrede bæst er under forventet, men hvis man sammenligner med konkurrenterne er den bestemt ikke skidt! Hvis man forventer samme lyd som Ford Focus RS, så bliver man dog slemt skuffet.

Gearkassen som skal sende kræfterne til jorden er fra standard en sekstrins automatisk Geartronic med sportsfunktion. Volvo er ikke kendt for deres automatgearkasser og der er desværre ingen undtagelse denne gang heller med momentomformer-gearkassen.

Om man sværger til manuelt gear eller automatgear er efterhånden en religion for mange, men for overtegnet er manuelt gear klart at foretrække i GTI’er. En automatgearkasse kan dog sagtens blive undskyldt, hvis den er fin i teknikken og giver nogle hurtige gearskift som f. eks BMW’s ZF-gearkasse eller Volkswagen-koncernens DSG-drøm.
Volvos Geartronic er ikke i liga med nogen af de ovennævnte, og man savner som et plaster på såret shift paddles, men dem skal du ikke regne med at finde.

Sættes Geartronic-gearkassen i sportsfunktionen og trædes speederen i bund, så vil man opleve nogle fine ryk imellem skiftene mens den heller ikke er specielt hurtig. Det kunne dog værre, men man savner bestemt en manuel gearkasse til en GTI med over 250 heste!

Ingen rå køreoplevelse

Med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder er Volvo V40 T5 på højde med Renault Mégane R.S., men én ting er specifikationer, en anden er den rå køreoplevelse bag rattet.

Det skal dog også hurtigt siges, at vi bestemt ingen forventninger havde om en Volvo med rå køreegenskaber som klassens bedste GTI – Renault Mégane R.S..
Volvo kan ikke slippe det lette styretøj som samtidig virker en smule upræcist fordi udslagsrummet er forholdsvist stort.
Undervognen er tilmed ganske komfortable, hvilket specielt viser sig på længere ture, hvor Volvo typisk er klasseledende på behagelige undervogne. For en sportsvogn er dette dog ikke just noget kompliment, HVIS man søger den rå køreoplevelse og vil føle fuld kontrol over de mange kræfter i kurver.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Ift. den normale V40’er er undervognen dog opstrammet en smule, hvilket opleves bedst på landeveje, men det er blot ikke nok.

Vi har tidligere konkluderet Volvo V40 er den mest komfortable i klassen, og hvis man søger en bil med GTI-egenskaber, så kan det igen konkluderes Volvo vinder på dette punkt.
Sikkerhedsmæssigt scorer den også topkarakter, da Euro NCAP har kåret den som klassens mest sikre bil med imponerende 15,7 point ud af 16 mulige!

Konklusion

Søger du hurtig og rå GTI, så skal du ikke kigge i Volvo-modelprogrammet, da der findes andre bedre og væsentlig billigere alternativer.

Volvo V40 T5 R-Design har dog bestemt også sine fordele, da den på fornem vis forener komfort, let sportslige køreegenskaber og massere af kræfter i en bil i Golf-klassen!

Kort sagt er Volvo V40 T5 R-Design bestemt ikke klassens bedste GTI, men det er klassens bedste GT! Som GT løser V40 dog opgaven bedre med D4-motoren, som tilmed er 100.000 kroner billigere også endda udstyret med en fin manuel gearkasse!

[table “” not found /]

tags: