1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Volvo XC90 D5 Inscription
7

Test: Volvo XC90 D5 Inscription

Test: Volvo XC90 D5 Inscription 8.0
0
7

Volvo XC90 D5 Inscription

8.0

XC90 er Volvos nye flagskib, der byder på innovative løsninger og iblandt de mest luksuriøse kabiner. Prisen er sågar også indbydende ift. konkurrenterne med en startpris på under én million kroner.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber6.0
Komfort9.0
Plads9.0
Udstyr8.0
Pris8.0

Volvo XC90 er svenskernes flagskib, og den store SUV viser derfor ALT hvad svenskerne i skrivende stund kan tilbyde – og det er ikke så lidt…

Den gamle model så noget træt ud, men det er ikke så underligt, da den var på markedet fra 2002-2014, og den blev blot faceliftet én gang tilbage i 2006. Frem til 2010 kunne XC90’eren fås med en V8-motor, men den nye XC90’er taler til også til fornuften.

Designmæssigt er XC90’eren muligvis den mest elegante SUV på markedet. Den ser stor og prægtig ud, men den udstråler ikke ligefrem sportslighed som en Q7’er. Fronten på XC90’eren er helt nyt, og vi er vilde med LED-lygterne, der har en helt speciel signatur.

Nyt motorudvalg og ny platform

Motorudvalget består nemlig af en 225 hestes diesel, 325 hestes benziner eller 408 hestes hybridmodel. Fælles for alle tre motorer er, at de blot har fire cylindre og en ganske imponerende brændstoføkonomi ift. deres størrelse.

XC90 med dieselmotoren har en køreklar vægt på 2.130 kilo, hvilket den nye SPA-platform (Scalable Platform Architecture) bl.a. kan takkes for. Faktisk er XC90’eren faktisk den første bil, der drager nytte af den skalerbare platform, som vi dermed også kommer til at se i andre nye Volvoer. Det nye motorprogram skal dog også have ros, for i kombination med SPA-platformen er dieselmodellen med firehjulstræk angivet til 17,2 km/l. Motoren passer godt til bilen, og den er ganske afdæmpet, hvilket både gælder støj og vibrationer. 0-100 km/t er klaret på 7,8 sekunder, og med speederen i bund savner man lidt den femcylindrede lyd, for de fire cylindre lyder ikke helt så afslappede. Men hvad gør man ikke for økonomien og miljøet. Gearkassen er desuden i alle udgaver en ny ottetrins automatisk, og den skifter særdeles blødt og holder støjen nede.
Kort sagt er Volvo XC90 det første komplette produkt, vi ser fra det investeringsprogram Volvo lavede på 60 milliarder kroner, og vi er imponeret!

Testmodellen var netop D5’eren med Inscription-udstyr og en pæn portion ekstraudstyr. Prisen løb dermed op i ca. 1.675.000 kr., men priserne starter fra lige under en million kroner.

Kabinen slår tyskerne

Kvaliteten i den nye XC90’er er løftet markant, og den oser af luksus. Inscription er det ultimative udstyrsniveau, og materialerne er lyse og enkle. Kabinens finish er utrolig fornem, og vi vil faktisk sige, at Volvo måske har lavet den flotteste og mest eksklusive kabine i klassen.

Inde i kabinen styres det meste fra et infotainmentsystem, der mest af alt minder om en tablet. Faktisk er der kun syv knapper tilbage, så hvis man vil mere end at tænde nødblinket eller varmen i forruden/bagruden, så foregår det via rattet eller infotainmentsystemet. Opløsningen er skarp, men er dog ikke på niveau med den enorme tabletlignende skærm, som vi kender fra Tesla Model S. Volvo har altid haft luksuriøse kabiner, men XC90’eren tager det til et nyt niveau.

I uge 46 lancerer Volvo desuden funktionen Apple CarPlay, der gør man kan projektere sin iPhone over på skærmen – dét er smart!

Sæderne byder på den ultimative komfort og luksusfølelse. Specielt testmodellens Nappa læder komfortstole, der både var udstyret med mulighed for at tænde varme og kold luft.
Musikanlægget i bilen er også ekstraudstyr fra Bowers & Wilkins til 70.000 kr., og lyden er helt formidabel. Lyden er både dyb og helt ren, og der er ikke mange, som har et hjemmeanlæg, der kan være med på dette niveau.

På anden række er pladsen også ganske fornem, og mest testmodellens fire zoners klimaanlæg kan man indstille varmen lige så individuelt som man ønsker. Bagsæderne kan også rykkes en lille smule frem og tilbage, hvilket både kan give mere plads i bagagerummet, men mest nyttigt er det, hvis man har tilvalgt de ekstra to sæder i bagagerummet. Helt exceptionelt er det, at der faktisk kan sidde voksne på de to bagerste sæder i bagagerummet!

En sand cruiser

Fra standard leveres XC90 med dobbelt wishbone foran og en slags multilink hjulophæng bagtil. Testmodellen havde adaptiv luftaffjedring, der er med til at sikre den optimal komfort. Med den adaptive luftaffjedring kan undervognen løftes med fire cm! Dette kan også benyttes, når man står i bagagerummet, og skal have sænket læssehøjden – blot tryk på en knap ude i siden, og så sænker den bilen.

Inde i byen kører man ubesværet over bump, og det er først når der skal parallelparkeres, at man bemærker bilen er noget stor. Her skal det dog siges, at testmodellen kunne parkere sig selv og køre ud af parkeringspladsen igen.

På motorvejen er komfortniveauet helt i top. Støjniveauet er holdt meget lavt og den adaptive luftundervogn er helt fantastisk. Desuden er den meget retningsstabil, og vi mærkede ingen ryk i styretøjet selv når vi kørte i blæsevejr.

Ret skal være ret, og derfor skal det mindre gode også fortælles. XC90’eren er bestemt ikke køredynamisk sjov, men ordet sjov siges om de færreste SUV’er, som vejer over to tons.

Sikkerheden er i top

Volvo ved godt, at når de lancerer en ny bil, så er der store krav til sikkerheden, for dette er jo bilmærket, som kan pløje en elg ned, uden det giver ridser i lakken. Forskellen ved XC90’eren er dog, at det ligner den kan pløje en hel flok elge ned – den er robust!

Mængden af sikkerhedsudstyr er stor, og city safety systemet kan nu både se fodgængere og cyklister om natten. Sæderne er også specialdesignet, således de absorberer 35 % mere af stødet man får op gennem rygsøjlen, hvis man kører galt eller ind i nogen.

Testmodellens ekstraudstyr inkluderer både en IntelliSafe Pro Pakke og Volvo on Call. Samlet set løber disse pakker op i 63.000 kroner ekstra. Dette inkluderer adaptiv fartpilot. Distance alert, lane keeping aid, pilot assist med styrreassistance op til 50 km7t, blindspot information system, cross trafic alert, rear collision warning og Volvo on call.

Konkurrenterne hedder BMW X5, Mercedes-Benz GLE og Audi Q7. XC90 koster fra under én million kroner, men både Q7, GLE og X5 koster omkring 1,2 millioner kroner. Hertil skal det endda siges, at XC90’eren har flere kræfter end mange af de konkurrerende modeller, der samtidig er dyrere.

Volvo XC90 D5 AWD Inscription
2-liters firecylindret diesel
Ydelse: 225 hk v. 4.250 o/min, 470 Nm v. 1.750-2.500 o/min
Topfart: 220 km/t – 0-100 km/t: 7,8 sekunder
Forbrug: 17,2 km/l
Køreklar vægt: 2.130 kg
Mål i cm: 495 , 200,8 , 177,6
Bagagerumsvolumen: 310-1.899 liter
Pris: 1.270.000 kr. (testmodellen med ekstraudstyr: 1.675.772 kr.)