Toyota vender tilbage til VM i rally

8. februar 2015
|
Biltest

Toyota vender tilbage til verdensmesterskabet i rally fra 2017. Det sker med en specialbygget udgave af modellen Toyota Yaris med en 1.6-liters firecylindret benzinturbo-motor med over 300 hestekræfter.

Yaris WRC er udviklet og bygget på Toyotas motorsportscenter i Køln i Tyskland og har allerede gennemført de første testkørsler på både asfalt- og grusveje rundt omkring i Europa som led i udviklingen af bilen.

Toyota Motorsport fortsætter i løbet af de næste par år et intensivt testprogram med Yaris WRC inden comebacket i 2017 i den prestigefyldte rallyserie, hvor Toyota tidligere har vundet fire verdensmesterskaber for kørere og tre for konstruktører i 1990’erne.

Turbomotor med over 300 hk

Den nye rallybil Yaris WRC har fået ekstra brede skærme, store luftindtag og en enorme hækvinge. Derudover ligger der en 1.6-liters turbobenzinmotor med direkte indsprøjtning og over 300 hk under motorhjelmen.

Med den officielle melding om Toyotas tilbagevenden i rally øger den japanske bilproducent nu fokus på udviklingen af den nye rallybil i form af et endnu større team af ingeniører.

Unge kørere får chancen

Flere unge kørere har allerede testet den nye Yaris WRC, og 27-årige franske Eric Camilli er valgt som den første til et nyt juniorkører-udviklingsprogram, der har til formål at udvikle fremtidens Toyota-rallystjerner.

Eric Camilli vil sammen med to andre kørere, Stéphane Sarrazin fra Toyotas hybridracerteam i Le Mans serien og finske Sebastian Lindholm, være en vigtig del af testprogrammet for Yaris-rallybilen. De kommende testkørsler vil blive gennemført på flere af de allerede kendte prøvestrækninger, der køres i den nuværende VM- rallyserie, så hele teamet får samlet vigtig erfaring og viden inden 2017.

Plettet fortid

Toyota har stolte traditioner i rally efter sammenlagt 25 års erfaring – først under navnet Andersson Motorsport opkaldt efter grundlæggeren, den legendariske Ove Andersson, og dernæst under navnet TOYOTA Team Europe med deltagelse i VM- serien.
Teamet har i løbet af årene vundet 43 løb med ikoniske biler som Celica Twincam Turbo, GT-Four varianter og naturligvis Corolla WRC.

Men med til historien hører også, at Toyota i 1995 blev smit ud af konkurrencen om verdensmesterskabet og samtidig blev udelukket i et år på grund af omfattende snyd med bilens luftindtag, som gennem flere måneder op til afsløringen gav dem markante fordele.

Toyota vendte efterfølgende tilbage for en kort bemærkning, men i 1999 droppede Toyota definitivt verdensmesterskabet i rally.

18 år senere ser det dog ud til, at Toyota igen vil forsøge at tage kampen op, når verdensmesterskabet åbner op for sæsonen 2017.

Bilsektionen er Danmarks digitale bilmagasin.

Har du spørgsmål eller en god historie, så er du velkommen til at kontakte os på: info(@)bilsektionen.dk.
  • NYHEDER
  • GUIDE
  • TEST
  • VIDEN
  • MÆRKER
Copyright © 2024 Bilsektionen.dk ApS - CVR 42597155 | Ny hjemmeside af Højvig Group