Home Bilmærker Chevrolet Vi tester bilimportørernes hjemmesider

Vi tester bilimportørernes hjemmesider

Vi tester bilimportørernes hjemmesider
0
0

Vi har sat os i forbrugernes sted når man skal klikke sig rundt på de mange bilimportøres hjemmesider. Hvilken af de 10 største danske bilimportører har den bedste hjemmeside? Vi har undersøgt det.

Kriterierne vi vurderer ud fra er om oplysningerne er lette at finde, designet og andre lækre detaljer. – Hjemmesiderne kan maks opnå seks ”Thumb Ups” mens én er det laveste.

10. Citroën

Ved første øjekast på Citroen.dk bliver man lettere forvirret. Det virker på ingen måde logisk sat op, og man har her fokuseret på et flot design frem for hurtig loadtid for alle brugere.

Når man efter nogle sekunder finder ud af, at der ingen designmæssig mening er med kasserne i midten kan man bevæge øjnene videre op mod boksen i toppen, som viser modelprogrammet. Her er der dog anderledes styr på det, og man får hurtigt fundet bilen man er på udkig efter.
Herefter bliver man dog præsenteret for ventetid igen, da hjemmesiden kører i Flash.

Når siden er loadet er overblikket dog fint, og man finder hurtigt de forskellige informationer man er på udkig efter. Går man skridtet videre til prislisten downloades den hurtigt, men man skal udlevere sit fulde navn, e-mail, civiltilstand samt fortælle hvornår man planlægger at skifte bil.

Åbner man Citroen.dk på sin smartphone eller iPad ser man en speciel side. Her starter man med et bedre overblik, men det viser sig hurtigt at nogle af siderne ikke virker, og de loader meget langsomt.

Der er ingen tvivl om Citroen.dk er lige så fancy som sin nye DS5. I dette tilfælde er det dog bare en klar ulempe!

9. Peugeot

Peugeot.dk er en side med liv i, da man straks bliver præsenteret for en video som udgør noget nær 70-80 % af forsiden.

Når man har klikket sig ind på en model bliver man præsenteret for diverse emner i venstre side af billedet, mens en fast omgang links til priser, specifikationer, prøvetur o.l. er placeret nedenunder i en knap så tydelig skrift.
Mulighed for konfigurering af de forskellige modeller, hvorefter man kan se forskellen på udstyr og design er nemt og smart. – Det virker dog ikke til alle modeller.

Vil man se brochure og prisliste foregår det via browseren med mulighed for download til computeren.

Prøver man at tilgå Peugeot.dk via sin iPad må man opgive at gå i dybden, da man kun kan se fra-priserne på forsiden. – Vi kunne simpelthen ikke få lov til at komme ind på de forskellige modelsider.

Simpel og elegant hjemmeside hvor der dog er gemt nogle vigtige informationer. – Samt den virker dårligt på mobile platforme.

8. Renault

På forsiden af Renault.dk bliver man introduceret til den i nogen kredse kendte DJ David Guetta, som er promoter for den nye Renault Twizy. Der er ikke meget fokus på Twizy for den sags skyld, og der går lang tid før diasshowet skifter videre til noget mere relevant.

I den øverste menu finder man blandt andet Personbiler og Elbiler som Renault har valgt at dele op hver for sig… I bunden finder man dog også links direkte til siderne med personbiler, hvorfor man hurtigt kan få klikket sig ind på den specifikke model man vil vide mere om.

Når man har klikket sig ind på en model som eksempelvis kunne være Twingo får du meget få oplysninger. Under billedet kan du klikke dig mellem ”Trendy”, ”Praktisk” og ”Dynamisk”, men disse punkter kan man ikke se på en almindelig bærbar-skærm før man scroller ned.

Herefter kan man ellers går i gang med at klikke på boksene som er på billedet af bilen. – De informationer du får af vide her kunne dog opstilles på en mere overskuelig måde.
Vælger man at downloade brochuren eller prislisten skal man måske lede længe, da det virker som om Renault i forhold til de andre punkter har forsøgt at skjule disse links! – Når man først har fundet linket videre, bliver man dog præsenteret for alle modellerne, og man kan hurtigt krydse af de prislister/brochure man vil downloade.

Man savner mere overskuelighed under modellerne, information og mere synlige links til vigtige informationskilder såsom prislister og brochure. – Siden fungerer heller ikke optimalt på eksempelvis iPad.

7. Hyundai

Med det samme man er landet på Hyundai.dk er man ikke i tvivl om, at de prøver at sælge på billeder og grafik. Tekst er der ikke meget af, og de få ord som fremstår er på grafik.

Øverst på siden har man menuen med de vigtigste punkter, mens der nedenunder kører et diasshow med nyheder og konkurrencer. Nederst på siden finder man i skrivende stund tilbud på i10, i20 og i30 cw.

Efter man har klikket sig ind på modellen man undersøger bliver det hele en smule uoverskueligt. Der er i forvejen eksempelvis syv underpunkter til Hyundai i20, og hvis man klikker på ”Teknik” bliver man præsenteret for to ekstra. Det betyder man hurtigt mister overblikket over de mange sider, og da der næsten ingen tekst er på siderne i forvejen, så føler man sig en smule forladt.

Et af de steder som trækker op er dog under ”Specifikationer”, hvor Hyundai har udviklet et skema, hvori man kan se forskellene på de enkelte modeller. – På den måde er det let at sammenligne.

Sidens force er overblikket på forsiden, specifikations-skemaerne og den hurtige loadtid.

6. Chevrolet

Som udgangspunkt er Chevrolets hjemmeside meget overskuelig og den udstråler discount i forhold til de andre. Det bemærkes bl.a. ved en menubar der er vurderet som den anden vigtigste som omhandler tilbud samt muligheder for finansiering.

Når man har klikket sig ind på modellen man er interesseret i, får man med det samme fortalt Euro NCAP-resultat, og ved nogle af modellerne kan man med det samme se den i forskellige farver.

I højre side får man et overblik over modellernes væsentligste udstyr og pris.

Vil man have yderligere informationer kan man downloade prislisten, hvilket i vores karakterbog er et klart plus, da man så kan bladre i den offline og altid har den ved hånden. Vil man have en brochure skal man igennem en formel, hvor man giver sine personoplysninger, hvorefter brochuren bliver sendt per mail eller post, hvilket er for besværligt.

Et andet plus er at man hurtigt får oplyst de vigtigste informationer og detaljer om bilen i form af tekst og video, men der bliver ikke gået videre i dybden.

5. Opel

På forsiden ser Opel.dk overskuelig ud, og i toppen af siden er der også de vigtigste links til prøvetur, brochure, forhandlere, priser osv.

Selve menupunktet er ligesom vi efterhånden kender det fra de andre, men en sjov detalje hos Opel er, at alle bilerne under menupunktet ”Biler” har samme farve(hvid). En lækker detalje som skaber ro i billedet. – På forsiden i diasshowet er der dog selvfølgelig gjort plads til en fræk rød Astra.

Når man har klikket sig ind under den valgte model, som eksempelvis kunne være Astra skal man vælge enten 3- eller 5-dørs model. Herefter bliver man præsenteret for en video, mens man kan vælge at lave den om til et diasshow med billeder af bilen.

Punkter om bilerne er der tilmed nok af, og nedenunder videoen/diasshowet finder man en masse tekst, hvor man kan klikke sig videre ind på nye sider. – Og herefter ind på nye sider igen. Det betyder man hurtigt taber overblikket, og man ved ikke hvordan man kommer tilbage til den rigtige side igen.

På Opel.dk kan man sagtens finde informationerne man søger, hvis man har tid nok. Men du kan også hurtigt fare vild på hjemmesiden.

4. Suzuki

Man er ikke i tvivl om der bliver solgt meget på prisen hos Suzuki. Hvert et billede indeholder nemlig en pris, tilbud eller en masse udstyr man får til en lav pris.

Der er dog alligevel også fundet plads til, at man i højre side på forsiden kan læse om nyheder hos Suzuki. I skrivende stund kan man f. eks læse om Suzuki G70 konceptet som blev fremvist ved Geneve Motor Show.

Klikker man sig ind på en model får man overraskende meget information, og der er igen fokus på man finder de mest relevante links om bilen i venstre side. – I højre side er der dog synlige links til prislister, specifikationer, brochurer og ekstraudstyr.
Selvom der er mange gode undersider med information, så er der også nogle af dem som ikke virker.

Overskuelige hjemmeside som overrasker med massere af information på siden, høj brugervenlighed, men der er desværre også et par skavanker i form af sider som ikke virker.

3. Toyota

Man får hurtigt overblikket over modeller på Toyota.dk, da de bliver vist på forsiden. Det virker dog en smule forstyrrende, at de er i forskellige farver. – Her kunne de lære noget af Opel eksempelvis.

Scroller man videre ned kan man sammensætte modellen man kigger på, hvorefter man hurtigt får prisen. Lige ved siden af denne funktion kan man finde den lokale forhandler, mens en menu konstant følger med ude i højre side, hvor der er links til kampagner, priser, specifikationer, værksted og forhandlere.

På modelsiderne savner man dog en smule mere specifik information. Faktisk virker det som om forsiden gør et lige så godt job, da man også der kan finde ud af nogenlunde de samme informationer.

Besøger man Toyota.dk fra sin iPad eller mobil kommer man ind på en speciel hjemmeside. Den er udviklet specielt til mobil-platforme og fungerer derfor hurtigt og man kan lettere browse rundt.

Forsiden er blandt importørernes bedste, men til gengæld føler man sig efterladt på modelsiderne.

2. Volkswagen

Volkswagen.dk fremstår som overskuelig og elegant med flash-showet på forsiden, som der dog desværre ikke er fundet en løsning på til mobile platforme som ikke understøtter Flash.

De mest overskuelige modelsider. – Så kort kan det siges!
Informationer er der ikke ekstremt mange af, men hvis man klikker sig ind under ”Highlights” kan man læse lidt om de vigtigste punkter.
En standard menu til en bilmodel på Volkswagen.dk består af:

Highlights, Galleri, Farver og fælge, Udstyrsvarianter, Priser og Brochure samt Prøvetur. På forsiden af modelsiden er der et diasshow eller en film, hvor man hurtigt bliver introduceret til modellen.

Alle menupunkterne er synlige og ingen vigtige ting er gemt væk. Hvis man søger dybdegående information må man downloade brochuren som også findes og downloades uden problemer.

Elegant, overskuelig, kedelig og knap så informativ må være nøgleordene for Volkswagen.dk.

1. Ford (Testvinder!)

Klikker man sig ind på Ford.dk føler man overblikket er der med det samme! Du får præsenteret en række kampagner i et diasshow som desværre ikke er tilpasset iPad, iPhone o.a. platforme som ikke bruger Flash.

I venstre side finder man direkte links til personbiler, forsikring, service, lån, tilbud, brochure, priser, testkørsel, find forhandler og meget andet!

Når du har klikket dig ind under en model ser du ekstra menupunkter springe frem i venstre side. – Stilen bliver altså holdt med at holde relevante menupunkter i venstre side, hvilket betyder man ikke bliver forvirret.

Kigger man nærmere på brochure og prisliste er det webbaseret, hvilket der er delte meninger om. Man kan dog også downloade brochuren, hvis man eksempelvis vil gemme den på sin computer.

Ford har holdt det simpelt og elegant på samme tid, mens man stadig har muligheder for at browse og finde alle de mere dybdegående oplysninger uden problemer. – Eneste minus er kompatibiliteten med platforme som ikke understøtter Flash.