Når danskerne bliver spurgt om deres favoritbil, så er de ikke i tvivl. Hele 28 % har i en ny undersøgelse svaret, at de foretrækker VW.
”VW fastholder klart sin position som mest populære bilmærke og tangerer ovenikøbet rekordresultatet fra sidste år, hvor Toyota, der foretrækkes af 19 pct. fastholder sin andenplads. Sådan har det været i de fire år vi har lavet undersøgelsen, og det understreger, at danskerne er forholdsvis konservative i deres mærkevalg på brugtbilmarkedet,” siger markedsanalytiker fra BilBasen, Jan Lang.
På tredje- og fjerdepladsen er hhv. Skoda og Audi med begge 15 procent.
Jan Lang slår dog fast, at man skal se tallene som en indikator for image og ikke for salgstallene. For når danskerne skal vælge bil, så vurderes der selvfølgelig på flere parametre – bl.a. hvor meget bil får man for pengene, og hvad koster den at have kørende?
Hele 60 % af danskerne svarer, at det vigtigste er bilens evne til at køre langt på literen. 54 % krydsede også af, at det var vigtigt med lave vedligeholdelsesomkostninger, mens kun 20 % krydsede designet af som en vigtig faktor.
Andre facts om danskerne:
- 32 % foretrækker en hatchback
- 30 % foretrækker en stationcar
- 12 % mener en minibil er dækkende
23 % af danskerne købte deres sidste bil i prisklassen 100.000-149.999 kr.
De tre vigtigste typer ekstraudstyr er: 1. Klimaanlæg, 2. Fartpilot, 3. GPS