Home Bilnyheder Bugatti Chiron med to V8’ere og fire turboladere er et monster
0

Bugatti Chiron med to V8’ere og fire turboladere er et monster

Bugatti Chiron med to V8’ere og fire turboladere er et monster
0
0

Bugatti har løftet sløret for en model, vi har ventet på i mange år. Den hedder Chiron og er efterfølger til Bugatti Veyron, der blev sat i produktion for 12 år siden. Den nye Bugatti Chiron er hurtig, kraftfuld og en af de dyreste superbiler.

Hurtig er den, fordi den eftersigende er i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Det er en af de hurtigste gadebiler. Kraftfuld er den, fordi den har 1500 hestekræfter, og en af de dyreste superbil er den selvfølgelig på grund af prisen på estimeret 2,6 mil. dollars. Det er 18 millioner danske kroner og selvfølgelig uden dansk afgift. Ellers var den jo nærmest for billig…

For lige at vende tilbage til det der med, at den er ret så kraftfuld. 1500 hestekræfter er mange og langt flere, end vi finder i alverdens andre biler. Motoren er en såkaldt W16. Den har altså 16 cylindre, og principielt set har man hos Bugatti blot lagt to V8-motorer ved siden af hinanden – ret firkantet sagt og med et slagvolumen på otte liter. Og nå ja, så har den også fire turboer og et maksimalt drejningsmoment på 1600 Nm ved 2000-6000 o/min.

Læs også:  Her er de ti mest solgte biler i maj

Så den accelerer djævlens hurtigt med alle de kræfter, lige indtil den rammer topfarten. Topfarten er BEGRÆNSET til 420 km/t, og det lyder fuldkommen latterligt, at man vælger at begrænse tophastigheden på en bil til 420 km/t. Men hva’ filan… det er trods alt Bugatti, og speedometeret i den nye Bugatti Chiron render først ud ved 500 km/t. Vi tager det som et hint til, at Chiron helt sikkert kan køre hurtigere end de 420 km/t.

 

Bugatti Chiron produceres i 500 eksemplarer, og sikkert endnu flere i form af en række specialvarianter og lignende. Lidt ligesom Bugatti Veyron og Bugatti Veyron Super Sport, selvom det endnu ikke er offentliggjort hvorvidt man arbejder på en kraftigere variant.

Den nye Bugatti Chiron minder egentlig lidt om den gamle Veyron designmæssigt. De to biler har omtrent samme form, og så slutter lighederne så også her. Det vil du vide, hvis du kigger på billederne af den nye Chiron, der blandt andet brillerer med sine firkantede LED-forlygter foran, en kæmpe cirkel på siden og en Regera-format bagende med en kæmpe tværgående bremselygte. Farvemæssigt er den bygget op af to forskellige nuancer i eksempelvis en lys blå foran og lidt mørkere blå bagi.

Læs også:  VW er klar til bestillinger på den kommende elbil

Kabinen er præget af at være håndlavet ned til mindste detalje, og har kunderne til den nye Bugatti Chiron specielle ønsker, bliver det næppe et problem at få dem implementeret i kabinen.

Permanent firehjulstræk, 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og en W16-motor med fire turboladere og 1500 hestekræfter. 0-100 km/t klaret på 2,5 sekunder. Hvad mere kan man ønske sig for 18 millioner danske kroner u/a?