Home Biltest First drive: Ford Mustang V8
0

First drive: Ford Mustang V8

First drive: Ford Mustang V8
0
0

Til sommer lander den spritnye og europæisk optimerede Ford Mustang i Danmark. Vi tog til Sydtyskland for at få et førstehåndsindtryk.

De tidligere generationer af Mustang er kun blevet produceret til det amerikanske marked, hvor det må siges, de har nogle andre forventninger til bilers køreegenskaber. Sødt sagt, så har den gamle Ford Mustang fået mange hug for sine køreegenskaber af europæiske biljournalister, men med den nye Mustang, der endda sælges i Europa som en optimeret model, så er der lige pludselig ikke nogen undskyld for Ford.

Europæerne får tilpasset model

Der er både nogle små andre designdetaljer på den europæiske version, der vigtigst af alt har noget at gøre med lygterne. På den mere tekniske side kan det fortælles, at den europæiske Mustang har fået større og bedre bremser, samt affjedringen har fået en kærlig behandling, så køreegenskaberne er tilpasset de anderledes europæiske veje. Desuden leveres den europæiske model fra standard med en Performance-pack, der inkluderer større bremser, bedre køling, et mekanisk spærredifferentiale, opgraderede krængningsstabilisatorer samt anden opsætning af både undervogn og sikkerhedssystemer.

Mit første møde med den nye Mustang sker i München lufthavn, hvor Ford har kørt det farverige sortiment af testbilerne ind på en stor plads – begejstringen er stor hos både journalister og forbipasserende.

Masser af V8 vrmmmm

Jeg får hurtigt skaffet mig nøglerne til en fastback med V8-motor og i farven rød – gul er alligevel lidt for farverig, og når cirka 20 % af Mustang køberne vælger rød, så må jeg selvfølgelig gå hele vejen, hvis jeg skal få den helt rigtige Mustang-oplevelse.
Inde i kabinen kan man hurtigt se, at Mustang er blevet væsentlig mere lækker. Udstyrsniveauet i Danmark er omfattende med bl.a. det 8 tommer SYNC2 infotainmentsystemet med navigation og mulighed for talestyring, så varmen kan skrues op eller ned, blot ved at tale til bilen – smart, men dovent! Udover SYNC2 systemet finder man 19” alufælge, xenon-forlygter, to-zoners klimaanlæg, lædersæder med el-betjening, nøglefri adgang, regnsensor og bakkamera. Testmodellen havde dog yderligere den såkaldte Custom pack til 49.400 kr., hvor man får andre 19” fælge, parkeringssensor bag, klimasæder, premium navigation, et enormt lydanlæg og sorte premium lædersæder. Og nårh ja, glemte jeg så lige at nævne de ekstra tilkøbte Recaro sportssæder til 35.600 kr. – men nøj de var lækre!

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

I den nye Mustang er der ikke noget som hedder nøglen i tændingen, så med et enkelt tryk på startknappen vågnede den 5-liters V8-motor op fra dvale. Med gearstangen smidt i første gear trillede jeg ud fra pladsen i roligt tempo, selvom det med garanti var sket med hjulspind og dækrøg, hvis det havde været i en film. Efterhånden har Mustang nemlig også været med i et væld af film og TV-programmer – over 500 tæller det vidst efterhånden, men vi husker i hvert fald alle Mustangens debut på TV i 1965, hvor den var med i James Bond klassikeren ”Goldfinger”.

Lufthavnen i München er tæt placeret på motorvejen, hvorfor jeg hurtigt befinder mig på en motorvejsrampe, hvor sømmet bliver trådt i bund. Nøj hvor V8-motoren brummer og larmer med sine 421 hestekræfter og 530 Nm ved 4.250 omdr/min. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er på blot 4,8 sekunder, så det går hurtigt frem, trods den har noget svært ved at få det maksimale ud af kræfterne. Det skal dog nævnes, at det var en yderst regnfuld dag i München, og så fungerer baghjulstræk og 421 hestekræfter bare ikke optimalt.

Livlig som bare fanden

Lige siden introduktionen i 1964 har Mustang kørt med stiv bagaksel, men det er nu endelig ændret til det uafhængige hjulophæng Ford Integral – forakslen gør desuden brug af et McPherson ophæng udstyret med en kraftig krængningsstabilisator. Dette har været med at forbedre køreegenskaberne, og Ford Mustang kører bedre end nogensinde før, trods den ikke helt er på niveau med de europæiske konkurrenter. Stabilitetsmæssigt er Mustang mere livlig, og fordi bagenden er meget let og motorens tyndepunkt ret højt, så kan det være svært at mærke, når bilen ikke har ordentligt fat, før bagenden er godt på vej ud. Ja tak sidder du sikkert og råber, den hest skal jo tæmmes! Det var dog bare næsten en umulig opgave på de bayerske landeveje og selv motorveje, hvor kraftoverskuddet er så enormt og vægten på baghjulene så lav, at den kunne vrikke med bagenden selv ved +110 km/t.

Læs også:  TEST: Tæt på grænsen med Jaguars ellimousine

V8-motoren giver på mange måder ikke mening, da den ikke er tilpas kraftig ift. EcoBoost turbomotoren, og det virker som en lidt gammel sag, der har fået et par optimeringer hist og her. Modsat har den en fantastisk lydbillede, som man ikke forestiller sig en firecylindret motor kan erstatte.

Ny moderne EcoBoost-motor

Efter nogle timer hoppede jeg over i den spritnye 2.3 liters EcoBoost udgave, der pga. vejrsituationen burde være endnu mere giftig og udfordrende at køre, da den netop er en turbomotor med mere moment ved lavere omdrejninger. Faktisk har V8’eren blot 100 Nm mere end den firecylindrede EcoBoost, og fra 0-100 km/t er forskellen også blot 1 sekund. Motoren er en yderst fin skabning med sine 317 hestekræfter og 434 Nm v. 3.000 omdr/min. Faktisk er det lige netop denne 2.3 liters EcoBoost-motor, som er at finde i den nye Focus RS.

Lydbilledet i EcoBoost-modellen minder mest af alt om en sekscylindret motor, og det er og bliver bare aldrig det samme med uægte lyd. Desuden virker det vanvittigt med en så lang og markant motorhjelm, når man har set den forholdsvis lille firecylindrede motor. Om end vi savner den rigtige Mustang V8-lyd, så kommer man næppe uden om, at EcoBoost-motoren er den eneste af de to motorer, der føles som en rigtig moderne motor.

Læs også:  Stortest: Kona Electric fortjener at blive et hit

Den sekstrins manuelle gearkasse er desuden dejlig tæt og sportslig, men koblingen i både V8’eren og EcoBoost-modellen er noget lang, hvilket føles knap så sportsligt. Hovedparten af de 25 danskere, der i skrivende stund har bestilt et eksemplar af en utæmmede pony, har dog også tilvalgt den sekstrins automatgearkasse med skiftepedaler bag rattet.

Skarp pris

Prisen for den nye Mustang starter ved 615.000 kr. for den 313 hestes EcoBoost variant med masser af moment og udstyr. Vil man have V8’eren er merprisen cirka 100.000 kroner ekstra, og om end motoren ikke føles væsentlig mere potent, så har den en fantastisk V8-lyd, som man bliver afhængig af. Convertible starter fra 694.000 kr, og merprisen for automatgear er både i fastback og convertible 38-41.000 kroner afhængig af motor.

Vi synes:

Fords nye Mustang kører bedre end nogensinde før, og prisen gør den til et interessant valg for folk, der gerne vil have en bil som skiller sig ud på både historie og performance (vel og mærke primært fra 0-100 km/t).

Ford Mustang 5.0 TI-VCT V8 (Fastback)
5-liters ottecylindret benzinmotor
Ydelse: 421 hk v. 6.500 omdr/min, 530 Nm v. 4.250 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 4,8 sekunder
Forbrug: 7,4 km/l
Køreklar vægt: 1.720 kg
Mål i cm (L,B,H): 478,4 191,5 og 139,4
Pris: 719.000 kr.

tags: