Ford Mustang V8 GT
Ford Mustang har altid skulle have en V8-motor, men måske er tiden inde til forandring? Den 2.3 liters EcBoost er både mere finjusteret, gør Mustang mere dynamisk og er faktisk ikke markant langsommere. Spørgsmålet er derfor blot om man kan overleve uden V8-lyden?
Motor & gearkasse6.0
Køreegenskaber4.0
Komfort7.0
Plads6.0
Udstyr9.0
Pris9.0
Historien om Ford Mustang går tilbage til 1964, og ikonet som sidste år havde 50 års jubilæum er endelig kommet i en europæisk version.
De fleste vil nok fortsat referere til Ford Mustang som en amerikanerbil, men er realiteten at den nye Mustang faktisk lige så vel kunne være en europæisk sportsvogn? Den nye Ford Mustang er nemlig blevet mere europæisk end nogensinde før!
Kort fortalt er den amerikanske og europæiske udgave af Mustang forskellig, da Ford fortæller vi som europæere har andre krav til bilers køreegenskaber. De tekniske forbedringer inkluderer en kærlig behandling til affjedringen, ligesom bremserne også både er blevet større og bedre. I Europa er Performance-pakken også standard, og denne pakke inkluderer de store Brembo-bemser, bedre køling, et mekanisk spærredifferentiale, opgraderede krængningsstabilisatorer samt en anden opsætning af både undervogn og sikkerhedssystemer.
En anden køredynamisk spændende nyhed ved Mustang er, at den siden 1964 har haft en stiv bagaksel, men det er nu endelig ændret til det uafhængige hjulophæng Ford Integral. Dermed bevæger baghjulene sig individuelt, hvilket forbedret køreegenskaberne markant.
Spørgsmålet er om den nye Mustang er på niveau med fuldblodseuropæerne?
Knap så europæisk motor
Under hjelmen kan man sagtens finde en europæisk motor, hvis man vælger den kraftfulde og nye 2.3 liters EcoBoost. Det er faktisk også den motor, som motoriserer den spritnye Ford Focus RS.
Testmodellens motor var dog knap så europæisk, da den 5-liters V8’er yder hele 421 hestekræfter og 530 Nm, hvilket betyder den blot er angivet til 7,4 km/l – et tal vi dog uden problemer kunne opnå i testperioden.
Specifikationsmæssigt kan Mustang med V8-motoren klare 0-100 km/t på 4,8 sekunder, men i testperioden kom vi aldrig under 5,3 sekunder. Faktisk har Ford Mustang et program, hvor man kan måle forskellige accelerationstider, hvilket er et sjovt påfund, men det er ikke så opløftende, når man så ikke kan nå de tal Ford oplyser…
Dog må det siges 0-100 km/t på 5,3 sekunder også er ganske tjept, men det føles endnu hurtigere ved acceleration fra 100 til 200 km/t… Det er virkelig i dette område man mærker motorens enorme trækkraft – det er altså en muskelbil det her…
En sjov muskelbils-feature er Fords innovative og vanvittige ”Line-Lock” der lægger op til man skal brænde lidt dæk af. Systemet låser forhjulene, og så er det ellers ganske let at brænde dæk i helt op til 15 sekunder – lad mig blot sige der kommer rigeligt med røg.
Vi har tidligere prøvet V8’eren koblet sammen med den sekstrins manuelle gearkasse, og nu prøvede vi så automatgearkassen. Ingen af delen er helt perfekt. Den manuelle gearkasse er tæt, men koblingen er noget lang, hvilket føles knap så sportsligt. Automatgearkassen er bedre, men vi savner lidt hurtigere skift (både op og ned i gear). Prisen for automatgearkassen er cirka 40.000 kr.
Lyden fra Mustang V8-motoren er ikke hysterisk som Mercedes AMG V8-motorerne eller smuk som en Maserati V8’er. Næh, den lyder bare meget kraftfuld og som en tyr man er lidt bange for.
Prisen for Ford Mustang starter ved 615.000 kr. for den 317 hestes 2.3 liters EcoBoost-motor, mens man må betale cirka 100.000 kr. ekstra for V8’eren. 719.000 kr. for en 421 hestes V8-sportsvogn er dog nærmest latterligt billigt. Ideen bag Ford Mustang har dog også altid været, at det skulle være en ”billig” bil. For at holde priserne nede har Ford måtte bruge elementer fra andre biler, og det betyder bl.a. V8’eren er motoren fra trucken F150. Dog har V8-motoren nydt godt af nogle modifikationer, der gør den mere sportslig og dermed passende til Mustang.
Hold styr på hesten
Ude på vejene kan Ford Mustang være en flyder, hvis du kører den roligt, men prøver man motoren af skal man være klar til at tæmme hesten – og dét er ikke nogen nem sag! Vi testede den dog også i en uge med våde veje, og så bliver bagenden noget livlig.
Én årsag til bagenden er meget livlig er, at Mustang er meget tung foran og let bagtil – og V8’eren hjælper ikke ligefrem på dette, da den både er tung og har et højt tyngdepunkt.
Man får hurtigt respekt for, hvordan bagenden på våd vej kan slå ud, men hvis man tager mod til sig, så kan man prøve kørsel i ”Race”, hvor ESC-systemet stoler på chaufføren – ganske modigt i en bil som Mustang. Det meste af tiden kørte vi ”blot” i Sport+, men man kan også vælge Normal til motorvejskørsel.
Styretøjet er faktisk ganske fint, men det i en Ford Focus ST er stadig mere præcist.
Hvordan er kabinen så?
Kvalitetsmæssigt er kabinen ikke på niveau med europæerne, men her skal man selvfølgelig have prisen i mente. Det er specielt brugen af plastisk som er en smule tarvelig, og Ford kunne godt have gjort den lidt mere eksklusiv – dog er kabinen blevet markant bedre end før. Det otte tommers SYNC2 infotainmentsystem med navigation er dog rigtig smart, og det fungerer ganske upåklageligt.
Desuden havde testbilen fået den såkaldte Custom Pack til knap 50.000 kroner, hvor man udover 19” alufælge også får parkeringssensor bag, klimasæder, premium lædersæder, bedre navigation og et enormt lydanlæg.
Ford Mustang 5.0 TI-VCT V8 (Fastback)
5-liters ottecylindret benzinmotor
Ydelse: 421 hk v. 6.500 omdr/min, 530 Nm v. 4.250 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 4,8 sekunder
Forbrug: 7,4 km/l
Køreklar vægt: 1.720 kg
Mål i cm (L,B,H): 478,4 191,5 og 139,4
Pris: 719.000 kr.