1. Home
  2. Baggrund
  3. Katestrofal sikkerhed i indiske biler!
0

Katestrofal sikkerhed i indiske biler!

Katestrofal sikkerhed i indiske biler!
0
0

I Danmark vægter vi bilsikkerheden højt, og hver enkelt bil bliver vurderet af  EuroNCAP, men hvordan ser bilernes sikkerhed ud i Indien?

Indien er landet med verdens billigste bil, Nano Twist, som blot koster fra 15.000 kroner. Dette betyder middelklassen i Indien pludselig har fået råd til bil, hvilket ellers førhen var forbeholdt den højere middelklasse eller overklasse. Der er i dag flere end 20 millioner biler i Indien, og dette tal forøges med 10 % hvert år! Men hvordan er sikkerheden i de mest populære indiske biler? Kort fortalt forfærdelig, og årligt dør 130.000 mennesker i trafikken, men udover mange trafikregler ikke håndhæves, så er bilsikkerheden ligeledes ekstraordinær dårlig.

Global NCAP, en uafhængig organisation, har testet nogle af de mest populære biler i Indien, og alle på nær én af bilerne, har fået 0 stjerner ved frontaltest mod barrieren med 64 km/t.

Læs også:  Første 100% elektrisk E-Transit ruller nu af samlebåndet

De testede modeller var Suzuki Maruti Alto 800, Tata Nano, Ford Figo, Hyundai i10 og Volkswagen Polo. Disse fem biler står for 20 % af det indiske bilsalg sidste år!
Modellerne Global NCAP testede med var standardudgaverne, hvor airbag ikke er med på listen over sikkerhedsudstyr.
Sammenfaldende med Global NCAP-testene har Volkswagen gjort to airbags standard i Polo. Modellen med airbag fik fire stjerner ved voksensikkerhed mod den uden måtte nøjes med 0 stjerner som de førnævnte modeller.

X-2014013010030021611

Særlig slemt viste sikkerheden sig dog at være i Suzuki-;aruti Alto 800, Tata Nano og Hyundai i10, hvor hele bilens bygningsstruktur viste sig som ”utilstrækkelig”, da bilen næsten kollapsede nogle steder. Strukturen var så ringe, at selv airbags ingen forskel havde gjort på, om chancen for at overleve en ulykke ville være forbedret – det var måske der også de droppede ideen om airbags?

Læs også:  BMW 7-serien for syvende gang - og nu også helt elektrisk

For at understrege den ringe sikkerhed blev bilerne ligeledes testet efter FN’s standard crash-test, hvor kravene er lavere. FN anbefaler alle medlemslande opfylder disse sikkerhedstests for bilerne, men det er endnu ikke noget man bruger i Indien viste testen. Blot to af bilerne bestod testen.

X-2014013010030670718

Du kan se de katastrofale crash test videoer forneden.

VW Polo med to airbags

VW Polo uden airbag

Tata Nano

Suzuki Maruti Alto 800

Hyundai i10

Ford Figo