1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI Ambiente
2

Test: Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI Ambiente

Test: Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI Ambiente 6.7
0
2

Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI Ambiente

6.7

Audi A3 cabriolet er en fornem topløs flyder. Konkurrenterne i segmentet er ikke mange, hvis man vil have en premium-bil. VW Beetle koster nogenlunde det samme med selvsamme gearkasse og motor, men de fleste vil nok vælge en Audi prisen og brandet taget i mente.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort7.0
Plads5.0
Udstyr5.0
Pris7.0

Vi har tidligere testet den topløse Audi A3 med den 150 hestes 2.0 TDI motor, men det var i regnvejr, hvilket billederne afslører noget så fint. En cabriolet skal selvfølgelig testes når taget kan rulles af, og derfor prøvede vi den igen i kombination med den 150 hestes 1.4 TFSI motor, som vi også kender fra Golf, Polo BlueGT, Leon osv..

Faktisk var det første gang vi prøvede den 150 hestes 1.4 liters turbomotor med cylinderfrakobling i A3’eren, da vi tidligere kun har prøvet den 1.6 TDI og 2.0 TDI.

Det skønne ved åbne biler er den ekstra frihed man føler – om end man næppe har fået mere frihed i økonomien, da cabrioleter ofte er en ret bekostelig affære. Billig er A3 cabriolet nu heller ikke, men den er markant billigere end en 2-serie cabriolet, der også er mere sportspræget, og hos Mercedes finder man ikke nogen konkurrerende model. Prisen for en A3 cabriolet starter ved 416.769 kr., og testmodellens pris på 467.245 er dermed i den lavere ende, når man ser prisen går helt op til knap 580.000 kr. for 184 dieselheste, S-Tronic og firehjulstræk.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Testmodellen virker derfor også hurtigt ret fornuftig, for den 1.4 TFSI motor er potent af sin størrelse med 250 Nm fra 1.500-3.500 omdr/min, hvilket også sikrer en accelerationstid fra 0-100 km/t på 8,9 sekunder. Forbruget er dog holdt på 20,8 km/l iflg. EU-opmålingsmetoden, men sandheden er, at den selvfølgelig kører kortere.

Gearkasse og motor er fantastisk

Den syvtrins S-Tronic gearkasse er som altid en fornøjelse, og den arbejder fantastisk sammen med motoren. Motoren føles både sportslig og økonomisk, da den kan køre på blot to cylindre, hvis man kører roligt. Dog skal det nævnes, at når bilen kører på to cylindre vibrerer speederen en lille smule, og når man først har bemærket det, så vil man faktisk helst være foruden cylinderfrakoblingen.

Også god bag rattet

Ude på landevejene gør A3 cabriolet det godt. Køreegenskaberne er skarpe – næsten lige så skarpe som en almindelig A3’er vil jeg sige. Førerpositionen er også god med masser af indstillingsmuligheder, så længere ture bestemt ikke er noget problem. Dog er pladsen på bagsædet problematisk for større børn og voksne. Bagagerummet er også på 320 liter, og kan udvides ved at benytte splitbagsæderne.

Støjniveauet er overraskende lavt på både landevej og på motorvej, og her skal man huske, at Audi A3 cabriolet har en stofkaleche. Det er imponerende hvor gode stofkalecher er!

Kabinen har en fornem finish og man er ikke i tvivl om, at man befinder sig i en Audi. Dog skuffer udstyrsniveauet, da der er mange generelle ting man mangler, og så må man jo krydse dyre punkter af på ekstraudstyrslisten, hvis man ønsker lidt luksus.

Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI COD Ambiente S-Tronic
1.4 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 150 hk v. 5.000 o/min, 250 Nm v. 1.500-3.500 o/min
Præstationer: Topfart: 222 km/t – 0-100 km/t: 8,9 sekunder
Forbrug: 20,8 km/l
Køreklar vægt: 1.455 kg
Mål i cm: 442,1 179,3 140,9
Bagagerumsvolumen: 320 liter
Pris: 467.245 kr.