1. Home
  2. Biltest
  3. Test: BMW 118i Sport Line
0

Test: BMW 118i Sport Line

Test: BMW 118i Sport Line
0
0

BMW 1-serien hører til Golf-klassen, men kan den overhovedet sammenlignes med de andre biler i klassen?

En Volkswagen Golf kører godt, men den er langtfra en køremaskine på samme niveau som 1-Serien, men det kompentaserer prisen selvfølgelig også for. 1-Serien er tilmed klassens eneste baghjulstrukne bil, og selvom det virker som et fint salgsargument, så ved kun cirka 20 % af 1-Serie-ejerne den er baghjulstrukket…

Det siger dog også noget om teknologien, at de fleste ikke kan mærke, at der bliver skubbet på bagfra. – Men kan man så slet ikke bruge baghjulstrækket til noget? Jo, man kan sagtens stadig værdsætte det og få det ekstra sjovt.

Sjov TwinPower Turbomotor

Motoren i 118i er en 1.6 liters firecylindret turbomotor som yder hele 170 hestekræfter og 250 Nm v. 1.500-4.500 omdrejninger i minuttet. Det betyder man konstant har trækkraft helt fra kælderen, og 0-100 km/t er såmænd også klaret på 7,4 sekunder, mens den først stopper med at trække ved 225 km/t.

En af nyhederne ved 1-Serien er netop motorerne, da de nye 1.6 liters turbomotorer har effekt på samme niveau som de gamle 2-liters motorer! I den gamle model var drejningsmomentet 210 Nm ved 4.250 o/min, men det er på hele 250 Nm ved 1.500 o/min nu! Downsizingen har hjulpet til et bedre brændstofforbrug samt lavere CO2-udledning, hvorfor man kan køre hele 17,2 km/l ved blandet kørsel i 118i, mens CO2-udledningen er 134 g/km.

Læs også:  BMW 7-serien for syvende gang - og nu også helt elektrisk

For at opnå den optimale brændstoføkonomi skal man køre i Eco Pro, hvilket kan indstilles ved hjælp af en ny knap som er standard. Man kan vælge mellem Eco Pro, Comfort og Sport hvorefter man vil mærke en ændring i speederrespons, servokraft, udvekslingen i styretøjet, affjedringen og gearskiftene, hvis bilen er udstyret med automatgearkasse.
BMW 1-Serien er dog også udstyret med automatisk start/Stop-funktion, gearskifteindikator og genvinding af bremseenergi.

Testmodellen var udstyret med den 6-trins manuelle gearkasse som fungerer fint, men til daglig brug er den en smule for stram. Har man 35.000 kr. ekstra i godteposen til køb af 1-Serien, så vil vi anbefale den 8-trins automatgearkasse, som muligvis er markedets bedste gearkasse i skarp konkurrence med DSG-gearkassen.

Styretøjet og undervognen

1-Serien har hverken den blødeste undervogn eller det mest svampede undervogn i klassen, men den har heller ikke den hårdeste undervogn og styretøj. BMW 1-Serien er dog ovre i den hårde og sporty ende. Koblet sammen med sidestilling og opsætning som peger hen i mod en sportsvogn, så føler man sig specielt godt tilpas på snoede lande- og motorveje. Inde i byen bliver man dog overrasket over, at undervognen klarer hullede veje overlegent, og man har konstant poweren og følelsen af fuld kontrol over bilen til at sno sig rundt i trafikken.

Gode sportssæder og fint med plads

Når man sætter sig ind i 1-Serien er man ikke i tvivl om, at det nok skal blive en god oplevelse. I Sport Line er sæderne tilmed sportssæder, hvor man selv kan tilpasse sidestøtten, hvorfor man kan opnå den optimale støtte. Rattet har også en dejlig størrelse samt tykkelse, hvorfor man føler sig rigtig godt tilpas når man drøner rundt på landevejene.
Prøver man at sætte sig ind på bagsædet er der dog ikke meget plads til voksne, men børn vil sagtens kunne finde sig fint tilpas. Bagagerummet er på 360 liter, hvilket er større end i Volkswagen Golf, hvorfor man bestemt ikke kan klage over det.

Læs også:  Skal du skifte til Elbil - Nye elbiler i 2021 og 2022

Den ekstra plads kan man dog takke de større mål for, da den er vokset med hele 85 mm i længden, hvoraf de 30 mm er gået til en længere akselafstand.

Kvalitetsfornemmelsen kommer man heller ikke uden om, da den er blevet væsentlig bedre. F. eks er midterkonsollen blevet mere dominerende, og der følger en 6,5-tommer skærm med som standard, hvor man kan styre radio og finde informationer omkring bilen. – Man kan selvfølgelig også købe en 8,8-skærm med navigation og hele molevitten til 52.439,32 kr., mens den mindre ”Business”-navigationspakke til 34.886,35 kr. også er en mulighed..

Har du råd til ekstraudstyret?

Ekstraudstyr har aldrig været billigt hos BMW, og den testede model var udstyret med diverse herligheder for lige over 77.000 kr. ekstra.
Det inkluderede Sport Line, Drive Comfort Package, Sight Package, Aflægningspakke, Fjernlysassistent, BMW Live, Instrumentgruppe med udvidet indhold og DAB tuner.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Der er mange muligheder for køb af lækkerier såsom bakkamera, navigation, soltag, M sportsophæng og diverse stylingselementer, hvorfor man kan hurtigt købe sig fattig i ekstraudstyr.

Konklusion:

Problemet med BMW 1-Serien er prisen, da testmodellen i vejledende udsalgspris uden Sport Line-pakken koster 419.395 kr., hvilket man kan få meget VW Golf for. Sammenligner man med Mercedes B200 MPV’en med tilhørende sportsundervogn, så bliver prisdifferencen pludselig meget bedre, men den henvender sig til et andet publikum. – Men kvalitetsfornemmelsen og måden de to biler er overlegne på i forhold til resten af klassen er ens på mange punkter.

Derudover formår 1-Serien på bedste vis, at forene det bedste fra en hverdags- og sportsbil i Golf-klassen i én og samme bil.
Kort sagt får man hvad man betaler for, da BMW 1-Serien kører væsentlig bedre end den også køreglade Golf, hvorfor en gråvejrsdag let gøres lidt sjovere.

BMW 118i Sport Line

Ydelse: 170 hk ved 4.800 omdr./min / 250 Nm ved 1.500-4.500 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 225 km/t. 0-100 km/t på 7,4 sek

Oplyst forbrug: 17,2 km/l – 134 g/km

Køreklar vægt: 1.370 kg

Mål i cm: Længde: 432,4 cm, Bredde: 176,5 cm, Højde: 144 cm

Bagagerumsvolumen: 360 / 1.200 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 419.395 kr. + Sport Line til 31.500 kr.

tags: